Vranić, Bojan

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0001-5839-3781
  • Vranić, Bojan (16)
Projects

Author's Bibliography

Demokratija: od teorije do prakse

Vranić, Bojan; Krstić Davinić, Ivana; Jerinić, Jelena; Božilović, Jelena; Stevanović, Branislav

(Beograd : Predstavništvo International Foundation for Electoral Systems, 2024)


                                            

                                            
Vranić, B., Krstić Davinić, I., Jerinić, J., Božilović, J.,& Stevanović, B.. (2024). Demokratija: od teorije do prakse. 
Beograd : Predstavništvo International Foundation for Electoral Systems..
Vranić B, Krstić Davinić I, Jerinić J, Božilović J, Stevanović B. Demokratija: od teorije do prakse. 2024;..
Vranić, Bojan, Krstić Davinić, Ivana, Jerinić, Jelena, Božilović, Jelena, Stevanović, Branislav, "Demokratija: od teorije do prakse" (2024).

Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu

Vranić, Bojan; Stanojević, Ivan N.; Gajić, Mihailo

(Zagreb : Fakultet političkih znanosti, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
AU  - Stanojević, Ivan N.
AU  - Gajić, Mihailo
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1233
AB  - Rad ima za cilj da istraži načine za povećanje socijalne i ekonomske pravde u kontekstu stanovanja u Beogradu. Istraživanje je usmereno na analizu efekata postojeće poreske politike koja se odnosi na izgradnju, kupovinu, posedova- nje i upotrebu stambenih jedinica u glavnom gradu. Istraživanje ima tri grane: prvo, rad analizira postojeći institucionalni okvir poreza na kupoprodaju ne- kretnina i poreza na imovinu; drugo, autori nude kvalitativno istraživanje kroz intervjue agenata za nekretnine i kupce nekretnina da bi utvrdili motive za ku- povinu njihove prve, odnosno svake sledeće nekretnine; treće, rad nudi model determinanti cena nekretnina u Gradu Beogradu. Ukrštanjem rezultata empi- rijskog istraživanja, rad teži razvijanju alternativnih modela oporezivanja koji bi doprineli promeni podsticaja u okviru stambene politike, čime bi ih učinili delom sistema socijalne pravde. Promena podsticaja treba da dovede do toga da stambene jedinice postanu dostupnije i pristupačnije za ljude koji u njima žele zapravo da žive, a progresivno skuplje za vlasnike koji koriste stambene je- dinice kao poslovni prostor, investicionu ili štednu imovinu.
AB  - The aim of the paper is to explore the possibilities to increase social and distributive justice in the Belgrade housing policy context. The research is conducted
through the analysis of the effects that the existing housing tax policies and its
relation to investments, purchase, owning and renting houses in the capital of
Serbia. The research is threefold: firstly, the paper analyses the existing institutional framework for housing taxes; secondly, the authors conduct qualitative research by interviewing real estate agents and house buyers to determine
their motives for purchasing their first or additional houses; thirdly, the paper
provides a comprehensive model of housing prices determinants in the city of
Belgrade. By cross comparing the research results, the paper aims at developing
alternative models of taxation which would have significant impact on housing
policies, linking them to social justice principles. The change of the tax policies should make houses affordable for those who are buying their first property and intending to live in them, and progressively expensive for those who
buy houses for their businesses or as a form of investments or personal savings
PB  - Zagreb : Fakultet političkih znanosti
PB  - Beograd : Fakultet političkih nauka
T2  - Političke perspektive
T1  - Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu
T1  - Housing is Political – Reforming tax policies of the residential real estate transactions in the City of Belgrade
EP  - 32
IS  - 1
SP  - 7
VL  - 13
DO  - 10.20901/pp.13.1.01
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan and Stanojević, Ivan N. and Gajić, Mihailo",
year = "2023",
abstract = "Rad ima za cilj da istraži načine za povećanje socijalne i ekonomske pravde u kontekstu stanovanja u Beogradu. Istraživanje je usmereno na analizu efekata postojeće poreske politike koja se odnosi na izgradnju, kupovinu, posedova- nje i upotrebu stambenih jedinica u glavnom gradu. Istraživanje ima tri grane: prvo, rad analizira postojeći institucionalni okvir poreza na kupoprodaju ne- kretnina i poreza na imovinu; drugo, autori nude kvalitativno istraživanje kroz intervjue agenata za nekretnine i kupce nekretnina da bi utvrdili motive za ku- povinu njihove prve, odnosno svake sledeće nekretnine; treće, rad nudi model determinanti cena nekretnina u Gradu Beogradu. Ukrštanjem rezultata empi- rijskog istraživanja, rad teži razvijanju alternativnih modela oporezivanja koji bi doprineli promeni podsticaja u okviru stambene politike, čime bi ih učinili delom sistema socijalne pravde. Promena podsticaja treba da dovede do toga da stambene jedinice postanu dostupnije i pristupačnije za ljude koji u njima žele zapravo da žive, a progresivno skuplje za vlasnike koji koriste stambene je- dinice kao poslovni prostor, investicionu ili štednu imovinu., The aim of the paper is to explore the possibilities to increase social and distributive justice in the Belgrade housing policy context. The research is conducted
through the analysis of the effects that the existing housing tax policies and its
relation to investments, purchase, owning and renting houses in the capital of
Serbia. The research is threefold: firstly, the paper analyses the existing institutional framework for housing taxes; secondly, the authors conduct qualitative research by interviewing real estate agents and house buyers to determine
their motives for purchasing their first or additional houses; thirdly, the paper
provides a comprehensive model of housing prices determinants in the city of
Belgrade. By cross comparing the research results, the paper aims at developing
alternative models of taxation which would have significant impact on housing
policies, linking them to social justice principles. The change of the tax policies should make houses affordable for those who are buying their first property and intending to live in them, and progressively expensive for those who
buy houses for their businesses or as a form of investments or personal savings",
publisher = "Zagreb : Fakultet političkih znanosti, Beograd : Fakultet političkih nauka",
journal = "Političke perspektive",
title = "Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu, Housing is Political – Reforming tax policies of the residential real estate transactions in the City of Belgrade",
pages = "32-7",
number = "1",
volume = "13",
doi = "10.20901/pp.13.1.01"
}
Vranić, B., Stanojević, I. N.,& Gajić, M.. (2023). Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu. in Političke perspektive
Zagreb : Fakultet političkih znanosti., 13(1), 7-32.
https://doi.org/10.20901/pp.13.1.01
Vranić B, Stanojević IN, Gajić M. Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu. in Političke perspektive. 2023;13(1):7-32.
doi:10.20901/pp.13.1.01 .
Vranić, Bojan, Stanojević, Ivan N., Gajić, Mihailo, "Stambeno je političko: reforma poreskih politika u oblasti prometovanja stambenih nekretnina u Gradu Beogradu" in Političke perspektive, 13, no. 1 (2023):7-32,
https://doi.org/10.20901/pp.13.1.01 . .

Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19

Vranić, Bojan; Kulić, Milica

(Durieux : Zagreb, 2022)

TY  - CHAP
AU  - Vranić, Bojan
AU  - Kulić, Milica
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/891
AB  - Predmet ovog rada je medijsko prepoznavanje sindikata kao neprijatelja naroda u okviru diskursa konzervativnog populizma, za šta se uzima primer sukoba Vlade Republike Srbije i predsednika Republike Srbije sa Sindikatom lekara i farmaceuta Srbije tokom pandemije COVID-19 u 2020. godini. U radu se polazi od pretpostavke da konzervativni populizam i sindikati imaju, svako na svom delu ideološkog spektra, mogućnosti za mobilisanje građana na kolektivnu akciju, kao načina da se utiče na javne politike Vlade. Stoga, konzervativni populizam koristi medije i druge ideološke aparate kako bi sindikate predstavio kao neprijatelje „naroda“. U radu se koristi strukturalni pristup Luja Altisera (Louis Althusser), posebno njegova teza o državnim ideološkim aparatima kao sredstvima za interpelaciju subjekata. Studija slučaja borbe populista i sindikata u Srbiji pokazuje da su, zahvaljujući medijima kao ideološkim aparatima, sindikati interpelirani kao subjekti-neprijatelji, čime je njihov potencijal za kolektivnu akciju bitno ograničen.
PB  - Durieux : Zagreb
T2  - Sindikati između rada i kapitala
T1  - Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19
EP  - 386
SP  - 357
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_891
ER  - 
@inbook{
author = "Vranić, Bojan and Kulić, Milica",
year = "2022",
abstract = "Predmet ovog rada je medijsko prepoznavanje sindikata kao neprijatelja naroda u okviru diskursa konzervativnog populizma, za šta se uzima primer sukoba Vlade Republike Srbije i predsednika Republike Srbije sa Sindikatom lekara i farmaceuta Srbije tokom pandemije COVID-19 u 2020. godini. U radu se polazi od pretpostavke da konzervativni populizam i sindikati imaju, svako na svom delu ideološkog spektra, mogućnosti za mobilisanje građana na kolektivnu akciju, kao načina da se utiče na javne politike Vlade. Stoga, konzervativni populizam koristi medije i druge ideološke aparate kako bi sindikate predstavio kao neprijatelje „naroda“. U radu se koristi strukturalni pristup Luja Altisera (Louis Althusser), posebno njegova teza o državnim ideološkim aparatima kao sredstvima za interpelaciju subjekata. Studija slučaja borbe populista i sindikata u Srbiji pokazuje da su, zahvaljujući medijima kao ideološkim aparatima, sindikati interpelirani kao subjekti-neprijatelji, čime je njihov potencijal za kolektivnu akciju bitno ograničen.",
publisher = "Durieux : Zagreb",
journal = "Sindikati između rada i kapitala",
booktitle = "Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19",
pages = "386-357",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_891"
}
Vranić, B.,& Kulić, M.. (2022). Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19. in Sindikati između rada i kapitala
Durieux : Zagreb., 357-386.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_891
Vranić B, Kulić M. Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19. in Sindikati između rada i kapitala. 2022;:357-386.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_891 .
Vranić, Bojan, Kulić, Milica, "Prepoznati omiljenog neprijatelja: konzervativni populizam i sindikati u Srbiji tokom pandemije COVID-19" in Sindikati između rada i kapitala (2022):357-386,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_891 .

A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia

Vranić, Bojan

(London : Routledge, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1269
PB  - London : Routledge
T2  - The People and the Nation: Populism and Ethno-Territorial Politics in Europe
T1  - A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia
EP  - 279
SP  - 256
ER  - 
@inbook{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2020",
publisher = "London : Routledge",
journal = "The People and the Nation: Populism and Ethno-Territorial Politics in Europe",
booktitle = "A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia",
pages = "279-256"
}
Vranić, B.. (2020). A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia. in The People and the Nation: Populism and Ethno-Territorial Politics in Europe
London : Routledge., 256-279.
Vranić B. A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia. in The People and the Nation: Populism and Ethno-Territorial Politics in Europe. 2020;:256-279..
Vranić, Bojan, "A Clash of myths: populism and ethno-nationalism in Serbia" in The People and the Nation: Populism and Ethno-Territorial Politics in Europe (2020):256-279.

Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima

Vranić, Bojan

(Durieux : Zagreb, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/890
AB  - Rad se bavi seljačkim pitanjem u socijalističkoj misli druge polovine 19. veka, s posebnim osvrtom na rad Fridriha Engelsa. U klasičnoj socijalističkoj literaturi, seljačko pitanje je dugo vremena bilo obeleženo kao marginalno pitanje svojine, što se najbolje može videti iz Marksove analize u Osamnaestom brimeru Luja Bonaparte. Skoro pola veka kasnije, Engels pristupa seljačkom pitanju iz drugog ugla, sagledavajući problem sitnih seljaka kao kulturni, a ne samo ekonomski problem. Rad će pokazati da je Engelsova analiza seljačkog pitanja otvorila nove puteve za socijalističku teoriju, koja vodi ka reviziji klasične doktrine proleterske revolucije i sugeriše evolutivni put društvene promene.
PB  - Durieux : Zagreb
T2  - 200 godina Friedricha Englesa
T1  - Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima
EP  - 255
SP  - 239
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_890
ER  - 
@inbook{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2020",
abstract = "Rad se bavi seljačkim pitanjem u socijalističkoj misli druge polovine 19. veka, s posebnim osvrtom na rad Fridriha Engelsa. U klasičnoj socijalističkoj literaturi, seljačko pitanje je dugo vremena bilo obeleženo kao marginalno pitanje svojine, što se najbolje može videti iz Marksove analize u Osamnaestom brimeru Luja Bonaparte. Skoro pola veka kasnije, Engels pristupa seljačkom pitanju iz drugog ugla, sagledavajući problem sitnih seljaka kao kulturni, a ne samo ekonomski problem. Rad će pokazati da je Engelsova analiza seljačkog pitanja otvorila nove puteve za socijalističku teoriju, koja vodi ka reviziji klasične doktrine proleterske revolucije i sugeriše evolutivni put društvene promene.",
publisher = "Durieux : Zagreb",
journal = "200 godina Friedricha Englesa",
booktitle = "Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima",
pages = "255-239",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_890"
}
Vranić, B.. (2020). Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima. in 200 godina Friedricha Englesa
Durieux : Zagreb., 239-255.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_890
Vranić B. Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima. in 200 godina Friedricha Englesa. 2020;:239-255.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_890 .
Vranić, Bojan, "Zemljani put revolucije: Seljačko pitanje u Englesovim kasnim radovima" in 200 godina Friedricha Englesa (2020):239-255,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_890 .

Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2019
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/756
AB  - The aim of this paper is to analyze notions of common good and of the state in late 19th century British social liberalism and their relation to collective action of the citizens. The author shows that British social liberals argued for a type of state that uses top down strategy to encourage collective action in order to transform individuals into a socially responsible groups, i.e. good citizens. The paper focuses on philosophical works of F. H. Bradley, ethics of T. H. Green and political philosophy of B. Bosanquet. analyzing their efforts to reconceptualize ideas of classical liberalism and utilitarian doctrine of the individual, society and the state in light of emerging influence of leftist social movements. The author argues that the works of British social liberals are a foundation of the state and society which will dominate liberalism in the second half of 20th century, i.e. the idea of the welfare state.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd
T2  - Filozofija i društvo
T1  - Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism
EP  - 383
IS  - 3
SP  - 369
VL  - 30
DO  - 10.2298/FID1903369V
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2019",
abstract = "The aim of this paper is to analyze notions of common good and of the state in late 19th century British social liberalism and their relation to collective action of the citizens. The author shows that British social liberals argued for a type of state that uses top down strategy to encourage collective action in order to transform individuals into a socially responsible groups, i.e. good citizens. The paper focuses on philosophical works of F. H. Bradley, ethics of T. H. Green and political philosophy of B. Bosanquet. analyzing their efforts to reconceptualize ideas of classical liberalism and utilitarian doctrine of the individual, society and the state in light of emerging influence of leftist social movements. The author argues that the works of British social liberals are a foundation of the state and society which will dominate liberalism in the second half of 20th century, i.e. the idea of the welfare state.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd",
journal = "Filozofija i društvo",
title = "Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism",
pages = "383-369",
number = "3",
volume = "30",
doi = "10.2298/FID1903369V"
}
Vranić, B.. (2019). Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism. in Filozofija i društvo
Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd., 30(3), 369-383.
https://doi.org/10.2298/FID1903369V
Vranić B. Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism. in Filozofija i društvo. 2019;30(3):369-383.
doi:10.2298/FID1903369V .
Vranić, Bojan, "Toward ideational collective action: the notions of common good and of the state in late 19th century social liberalism" in Filozofija i društvo, 30, no. 3 (2019):369-383,
https://doi.org/10.2298/FID1903369V . .

Populism to the left: Democratisation and class consciousness

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2018
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/659
AB  - This paper analyses the possibility of left populism to trigger class consciousness with what Laclau calls populist subjects. The author argues that populist subjects and class consciousness are not identical nor interchangeable concepts in respect to the classical Marx and Engels notion on the proletarian class. In the first part of the paper, the author sets a description of populism based on its three key features: reaction, the notion of the people, and the struggle. In the second part, the idea of class consciousness is analysed, showing that class consciousness is necessarily political. In the third part of the paper, the idea of left populism is explored by using the findings of the second part of the paper, showing structural inconsistencies in the idea of the populist subject.
AB  - Rad analizira mogućnosti levog populizma da proizvede klasnu svest kod onih koje Laklau naziva populističkim subjektima. Autor pokazuje da populistički subjekti nisu identični niti međusobno zamenjivi pojmovi u svetlu Marksovih i Engelsovih ideja o proleterskoj klasi. U prvom delu rada, autor postavlja ideju populizma na osnovu tri osnovna elementa: reakcionarnosti, ideje naroda, i borbe. U drugom delu, analizira se ideja klasne svesti i pokazuje da je ona nužno politička. U trećem delu rada, ideja levog populizma se objašnjava zaključcima o klasnoj svesti, gde se pokazuje strukturalna nekonzistentnost ideje populističkog subjekta.
PB  - Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd
T2  - Politeia
T1  - Populism to the left: Democratisation and class consciousness
T1  - Levi populizam - demokratizacija i klasna svest
EP  - 102
IS  - 16
SP  - 89
VL  - 8
DO  - 10.5937/politeia0-19897
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2018",
abstract = "This paper analyses the possibility of left populism to trigger class consciousness with what Laclau calls populist subjects. The author argues that populist subjects and class consciousness are not identical nor interchangeable concepts in respect to the classical Marx and Engels notion on the proletarian class. In the first part of the paper, the author sets a description of populism based on its three key features: reaction, the notion of the people, and the struggle. In the second part, the idea of class consciousness is analysed, showing that class consciousness is necessarily political. In the third part of the paper, the idea of left populism is explored by using the findings of the second part of the paper, showing structural inconsistencies in the idea of the populist subject., Rad analizira mogućnosti levog populizma da proizvede klasnu svest kod onih koje Laklau naziva populističkim subjektima. Autor pokazuje da populistički subjekti nisu identični niti međusobno zamenjivi pojmovi u svetlu Marksovih i Engelsovih ideja o proleterskoj klasi. U prvom delu rada, autor postavlja ideju populizma na osnovu tri osnovna elementa: reakcionarnosti, ideje naroda, i borbe. U drugom delu, analizira se ideja klasne svesti i pokazuje da je ona nužno politička. U trećem delu rada, ideja levog populizma se objašnjava zaključcima o klasnoj svesti, gde se pokazuje strukturalna nekonzistentnost ideje populističkog subjekta.",
publisher = "Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd",
journal = "Politeia",
title = "Populism to the left: Democratisation and class consciousness, Levi populizam - demokratizacija i klasna svest",
pages = "102-89",
number = "16",
volume = "8",
doi = "10.5937/politeia0-19897"
}
Vranić, B.. (2018). Populism to the left: Democratisation and class consciousness. in Politeia
Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd., 8(16), 89-102.
https://doi.org/10.5937/politeia0-19897
Vranić B. Populism to the left: Democratisation and class consciousness. in Politeia. 2018;8(16):89-102.
doi:10.5937/politeia0-19897 .
Vranić, Bojan, "Populism to the left: Democratisation and class consciousness" in Politeia, 8, no. 16 (2018):89-102,
https://doi.org/10.5937/politeia0-19897 . .

From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2017
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/620
AB  - The aim of this paper is to analyze Rawls's conception of political (public) culture, exploring whether his principle of tolerance (Political Liberalism) falls in moral relativism. The analysis consists of three sections. Firstly, the author introduces different critical accounts on Rawls's theory and identifies where they go wrong. Secondly, the author delineates the intellectual tradition of social liberalism from which sprang Rawls's conception, showing that he significantly alters the key ideas of dominant liberal justice of the Western world. In the final section of the paper it is argued that Rawls's idea of political culture is a cornerstone of just society and the spring of tolerance, providing arguments in favor of the idea that Rawls's conception of political liberalism is not morally relativistic but it is, however, in line with liberal pluralism.
AB  - Cilj ovog rada je da analizira Rolsovu koncepciju političke (javne) kulture, ispitujući da li njegovo načelo tolerancije (Politički liberalizam) zapada u moralni relativizam. Analiza se sastoji iz tri dela. Prvo, autor analizira različite kritičke pristupe Rolsovoj teoriji i pokazuje gde leži njihova greška. Drugo, autor razlučuje intelektualnu tradiciju socijalnog liberalizma iz koje je proizilazi Rolsova koncepcija, pokazujući da je on značajno primenio ključne ideje dominantne liberalne pravde Zapadnog sveta. U poslednjem delu rada nude se argumenti u prilog tezi da je Rolsova ideja političke kulture kamen temeljac pravednog društva i izvor tolerancije, čime se dodatno osnažuje ideja da Rolsova koncepcija političkog liberalizma ne zapada u moralni relativizam već je deo tradicije liberalnog pluralizma.
PB  - Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd
T2  - Politeia
T1  - From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?
T1  - Od metafizičkog do političkog - da li političkom kulturom Rolsov princip tolerancije zapada u moralni relativizam?
EP  - 22
IS  - 14
SP  - 9
VL  - 7
DO  - 10.5937/politeia0-15806
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2017",
abstract = "The aim of this paper is to analyze Rawls's conception of political (public) culture, exploring whether his principle of tolerance (Political Liberalism) falls in moral relativism. The analysis consists of three sections. Firstly, the author introduces different critical accounts on Rawls's theory and identifies where they go wrong. Secondly, the author delineates the intellectual tradition of social liberalism from which sprang Rawls's conception, showing that he significantly alters the key ideas of dominant liberal justice of the Western world. In the final section of the paper it is argued that Rawls's idea of political culture is a cornerstone of just society and the spring of tolerance, providing arguments in favor of the idea that Rawls's conception of political liberalism is not morally relativistic but it is, however, in line with liberal pluralism., Cilj ovog rada je da analizira Rolsovu koncepciju političke (javne) kulture, ispitujući da li njegovo načelo tolerancije (Politički liberalizam) zapada u moralni relativizam. Analiza se sastoji iz tri dela. Prvo, autor analizira različite kritičke pristupe Rolsovoj teoriji i pokazuje gde leži njihova greška. Drugo, autor razlučuje intelektualnu tradiciju socijalnog liberalizma iz koje je proizilazi Rolsova koncepcija, pokazujući da je on značajno primenio ključne ideje dominantne liberalne pravde Zapadnog sveta. U poslednjem delu rada nude se argumenti u prilog tezi da je Rolsova ideja političke kulture kamen temeljac pravednog društva i izvor tolerancije, čime se dodatno osnažuje ideja da Rolsova koncepcija političkog liberalizma ne zapada u moralni relativizam već je deo tradicije liberalnog pluralizma.",
publisher = "Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd",
journal = "Politeia",
title = "From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?, Od metafizičkog do političkog - da li političkom kulturom Rolsov princip tolerancije zapada u moralni relativizam?",
pages = "22-9",
number = "14",
volume = "7",
doi = "10.5937/politeia0-15806"
}
Vranić, B.. (2017). From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?. in Politeia
Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd., 7(14), 9-22.
https://doi.org/10.5937/politeia0-15806
Vranić B. From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?. in Politeia. 2017;7(14):9-22.
doi:10.5937/politeia0-15806 .
Vranić, Bojan, "From metaphysical to political: Does political culture make Rawls's principle of tolerance morally relativistic?" in Politeia, 7, no. 14 (2017):9-22,
https://doi.org/10.5937/politeia0-15806 . .

Democratic values, emotions and emotivism

Vranić, Bojan; Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2016
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/561
AB  - The aim of this paper is to explore the relation between democratic values and emotions. The author argues that democratic values and emotional judgments are inter-reducible: political agents use emotional judgments to reflexively evaluate normative paradigms of political life. In the first part of the paper, the author describes the state of emotions in contemporary political philosophy and identifies Charles Stevenson's ethical conception of emotivism as the first comprehensive attempt to neutrally conceptualize emotions in moral and political thinking. The second part of the paper explores the shortcomings of emotivism and finds an adequate alternative in Martha Nussbaum's concept of emotional judgment as the one that contains beliefs and values about social objects. In the final part of the paper, the author identifies that moral and political disagreements emerge in democracies from ranking of the importance of political objects. The evaluation criteria for this type of ranking is derived from democratic values which are reducible to agents' emotional judgments.
AB  - Cilj rada je da istraži odnos između demokratskih vrednosti i emocija. Autor tvrdi da su demokratske vrednosti i emocije međusobno svodljivi: politički akteri služe se emocionalnim sudovima kako bi refleksivno ocenili normativne paradigme političkog života. U prvom delu rada, autor opisuje stanje u savremenoj političkoj filozofiji u vezi sa emocijama i identifikuje etičku koncepciju emotivizma Čarlsa Stivensona kao prvi celoviti pokušaj neutralne konceptualizacije emocija u moralnom i političkom mišljenju. Drugi deo rada istražuje nedostatke emotivizma i nalazi adekvatnu alternativu u konceptu emocionalnih sudova Marte Nusbaum, kao one koja uključuje verovanja o društvenim objektima i njihove vrednosti. U zaključnom delu rada, autor tvrdi da su moralni i politički sporovi u demokratijama rezultat rangiranja političkih objekata po važnosti. Kriterijum evaluacije takvog tipa rangiranja je izveden is demokratskih vrednosti koje su svodljive na emocionalne sudove aktera.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd
T2  - Filozofija i društvo
T1  - Democratic values, emotions and emotivism
T1  - Demokratske vrednosti, emocije i emotivizam
EP  - 738
IS  - 4
SP  - 723
VL  - 27
DO  - 10.2298/FID1604723V
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan and Vranić, Bojan",
year = "2016",
abstract = "The aim of this paper is to explore the relation between democratic values and emotions. The author argues that democratic values and emotional judgments are inter-reducible: political agents use emotional judgments to reflexively evaluate normative paradigms of political life. In the first part of the paper, the author describes the state of emotions in contemporary political philosophy and identifies Charles Stevenson's ethical conception of emotivism as the first comprehensive attempt to neutrally conceptualize emotions in moral and political thinking. The second part of the paper explores the shortcomings of emotivism and finds an adequate alternative in Martha Nussbaum's concept of emotional judgment as the one that contains beliefs and values about social objects. In the final part of the paper, the author identifies that moral and political disagreements emerge in democracies from ranking of the importance of political objects. The evaluation criteria for this type of ranking is derived from democratic values which are reducible to agents' emotional judgments., Cilj rada je da istraži odnos između demokratskih vrednosti i emocija. Autor tvrdi da su demokratske vrednosti i emocije međusobno svodljivi: politički akteri služe se emocionalnim sudovima kako bi refleksivno ocenili normativne paradigme političkog života. U prvom delu rada, autor opisuje stanje u savremenoj političkoj filozofiji u vezi sa emocijama i identifikuje etičku koncepciju emotivizma Čarlsa Stivensona kao prvi celoviti pokušaj neutralne konceptualizacije emocija u moralnom i političkom mišljenju. Drugi deo rada istražuje nedostatke emotivizma i nalazi adekvatnu alternativu u konceptu emocionalnih sudova Marte Nusbaum, kao one koja uključuje verovanja o društvenim objektima i njihove vrednosti. U zaključnom delu rada, autor tvrdi da su moralni i politički sporovi u demokratijama rezultat rangiranja političkih objekata po važnosti. Kriterijum evaluacije takvog tipa rangiranja je izveden is demokratskih vrednosti koje su svodljive na emocionalne sudove aktera.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd",
journal = "Filozofija i društvo",
title = "Democratic values, emotions and emotivism, Demokratske vrednosti, emocije i emotivizam",
pages = "738-723",
number = "4",
volume = "27",
doi = "10.2298/FID1604723V"
}
Vranić, B.,& Vranić, B.. (2016). Democratic values, emotions and emotivism. in Filozofija i društvo
Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd., 27(4), 723-738.
https://doi.org/10.2298/FID1604723V
Vranić B, Vranić B. Democratic values, emotions and emotivism. in Filozofija i društvo. 2016;27(4):723-738.
doi:10.2298/FID1604723V .
Vranić, Bojan, Vranić, Bojan, "Democratic values, emotions and emotivism" in Filozofija i društvo, 27, no. 4 (2016):723-738,
https://doi.org/10.2298/FID1604723V . .
1

Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2015
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/546
AB  - This paper analyses Michael Freeden's thesis that essentially contested concepts become decontested in the field of ideology. Freeden claims that ideologies are the bridge between determinacy and indeterminacy of concepts. He relates decontested concepts to determinacy by introducing the concept of power, arguing that power wielders can make concepts decontested. The first part of this paper analyses the relationship between ideologies and essentially contested concepts. In the second part, the author questions the conditions of the decontested concept of power. The author argues that even if ideologies could serve as decontesting fields, the concept of power cannot make other concepts decontested.
AB  - Tekst analizira tezu Majkl Fridena da suštinski sporni pojmovi, kada su u polju ideologije, postaju izvan-sporni. Fridenova teza jeste da su ideologije most između determinisanosti značenja pojmova i njihove neodređenosti. Proces izvan-sporenja, kojim se pojmovi vraćaju u okvire determinisanosti, Friden vezuje za pojam moći, odnosno, daje argument u prilog teze da onaj ko poseduje moć ima sposobnost da učini pojmove izvan-spornim. U prvom delu rada, analizira se odnos ideologija i suštinski spornih pojmova. U drugom delu rada, autor ispituje uslove pod kojima pojam moći nije suštinski sporan. Autor daje argument da iako ideologije pružaju određene mogućnosti za izvan-spornost, sam pojam moći nema mogućnost da čini druge pojmove izvan-spornim.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?
T1  - Političke ideologije i moć kod Majkla Fridena - da li ideologije ukidaju suštinski sporne pojmove?
EP  - 86
IS  - 14
SP  - 71
VL  - 9
DO  - 10.5937/GodFPN1514071V
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2015",
abstract = "This paper analyses Michael Freeden's thesis that essentially contested concepts become decontested in the field of ideology. Freeden claims that ideologies are the bridge between determinacy and indeterminacy of concepts. He relates decontested concepts to determinacy by introducing the concept of power, arguing that power wielders can make concepts decontested. The first part of this paper analyses the relationship between ideologies and essentially contested concepts. In the second part, the author questions the conditions of the decontested concept of power. The author argues that even if ideologies could serve as decontesting fields, the concept of power cannot make other concepts decontested., Tekst analizira tezu Majkl Fridena da suštinski sporni pojmovi, kada su u polju ideologije, postaju izvan-sporni. Fridenova teza jeste da su ideologije most između determinisanosti značenja pojmova i njihove neodređenosti. Proces izvan-sporenja, kojim se pojmovi vraćaju u okvire determinisanosti, Friden vezuje za pojam moći, odnosno, daje argument u prilog teze da onaj ko poseduje moć ima sposobnost da učini pojmove izvan-spornim. U prvom delu rada, analizira se odnos ideologija i suštinski spornih pojmova. U drugom delu rada, autor ispituje uslove pod kojima pojam moći nije suštinski sporan. Autor daje argument da iako ideologije pružaju određene mogućnosti za izvan-spornost, sam pojam moći nema mogućnost da čini druge pojmove izvan-spornim.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?, Političke ideologije i moć kod Majkla Fridena - da li ideologije ukidaju suštinski sporne pojmove?",
pages = "86-71",
number = "14",
volume = "9",
doi = "10.5937/GodFPN1514071V"
}
Vranić, B.. (2015). Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 9(14), 71-86.
https://doi.org/10.5937/GodFPN1514071V
Vranić B. Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2015;9(14):71-86.
doi:10.5937/GodFPN1514071V .
Vranić, Bojan, "Michael Freeden's view on political ideologies and power: Do ideologies make essentially contested concepts decontested?" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 9, no. 14 (2015):71-86,
https://doi.org/10.5937/GodFPN1514071V . .

The significance of logical positivism for development of political philosophy

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka, 2014)

TY  - THES
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2014
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=2686
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:10798/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=47552015
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5064
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/807
AB  - In the 1950s it was believed that political philosophy was declining. Relevant literature suggests that the cause for such state of affairs in this discipline lies in the philosophy of logical positivism. What is emphasized is the need of logical positivists to demonstrate that all metaphysical propositions are meaningless, from which it follows that the propositions of political philosophy are meaningless as well. The aim of this dissertation is to examine the justification of such claims. The author presupposes that the roots of political philosophy crisis reach further than the 1930s, when the philosophy of logical positivism was thriving. The roots lie in the period of Methodenstreit at the turn of the 20th century. Political philosophers of this period tried to constitute a unified discipline of social philosophy, which would transcend the reaches both of political philosophy and positivism which dominated in social sciences, especially in sociology. Those attempts blocked the development of political philosophy, and also positivism. Logical positivism sprang from the need to eliminate the metaphysical residues of social philosophy, to create pure positivism. Only in the 1950s did political philosophers eliminate the residues of metaphysics from their theory. This historical tardiness resulted in the fact that the “thesis on the death of political philosophy” is now seen as something authentic for the condition of the discipline of political philosophy. The author wants to demonstrate that the thesis on the death of political philosophy should be read as “the thesis on the death of social philosophy.” This is the context in which this dissertation explores the significance of logical positivism for the development of political philosophy. Relying on conceptual analysis, it examines the criteria that the hypotheses of political philosophers need to meet in order to be considered meaningful. In other words, the dissertation is an attempt to answer the question what syntactic form of political philosophy makes its hypotheses meaningful. In contrast to science, where logical positivists see the “proposition” as the dominant syntactic form, the author will explore why this form is not suitable for v political philosophy. Through analysis of imperative speech in ethics, the dissertation will demonstrate that the “question” is the suitable syntactic form for political philosophy. Asking a question enables the political philosopher to understand various political ends of people and conceptually frame them, in which way one departs from the monistic principle of social philosophy, and shifts towards value pluralism and humanism. Finally, the dissertation will demonstrate that political philosophers took some elements of the explication structure from the philosophy of logical positivism, modifying them in the direction of a humanist research approach.
AB  - Tokom pedesetih godina 20. veka, smatralo se da je politička filozofija na samrti. Uzrok takvom stanju discipline relevantna literatura pronalazi u filozofiji logičkog pozitivizma. Posebno se ističe potreba logičkih pozitivista da pomoću načela proverljivosti/opovrgljivosti pokažu da su svi metafizički iskazi besmisleni, iz čega sledi i besmislenost iskaza političke filozofije. Cilj disertacije je da ispita opravdanost te teze. Kandidat polazi od pretpostavke da koreni krize političke filozofije sežu dalje od tridesetih godina 20. veka, kada je filozofija logičkog pozitivizma bila u usponu. Korene treba tražiti u periodu „Borbe oko metoda“ na prelazu iz 19. u 20. vek. Politički filozofi tog vremena pokušali su da konstituišu jedinstvenu disciplinu socijalne filozofije, koja bi transcendirala domete političke filozofije, ali i pozitivizma koji je dominirao u društvenim naukama, posebno u sociologiji. Ti pokušaji blokirali su kako razvoj političke filozofije, tako i pozitivizma. Logički pozitivizam nastao je kao potreba da se klasični pozitivizam očisti od metafizičkih naslaga socijalne filozofije. Politički filozofi su očistili svoje teorije od ostataka metafizike tek pedesetih godina 20. Veka. Istorijska docnja učinila je da se „teza o smrti“ danas posmatra kao nešto što je bilo autentično za stanje političke filozofije kao discipline. Kandidat želi da pokaže da tezu o „smrti političke filozofije“ treba čitati kao tezu o „smrti socijalne filozofije.“ To je kontekst u kome će se ispitivati značaj logičkog pozitivizma za razvoj političke filozofije. Uz pomoć pojmovne analize, u disertaciji će se ispitivati koje kriterijume moraju da zadovolje hipoteze političkih filozofa da bi bile smislene. Drugim rečima, disertacija će pokušati da nađe odgovor na pitanje šta je sintaksna forma političke filozofije u kojoj su njene hipoteze smislene. Za razliku od nauke, gde logički pozitivisti vide „iskaz“ kao dominantnu sintaksnu formu, kandidat će istražiti zašto je ona neodgovarajuća za političku filozofiju. Na tragu imperativnog načina u etici, u disertaciji će se pokazati da je „pitanje“ odgovarajuća sintaksna forma političke filozofije. Zapitanost omogućuje političkom filozofu da razume različite političke ciljeve ljudi i da ih pojmovno oblikuje, što predstavlja otklon od monističkog principa socijalne filozofije, i pomeranje ka iii vrednosnom pluralizmu i humanizmu. Konačno, disertacija će pokazati da su politički filozofi preuzeli neke elemente strukture objašnjenja iz filozofije logičkog pozitivizma, modifikujući ih u pravcu humanističkog pristupa istraživanju.
PB  - Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
T1  - The significance of logical positivism for development of political philosophy
T1  - Značaj logičkog pozitivizma za razvoj političke filozofije
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5064
ER  - 
@phdthesis{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2014",
abstract = "In the 1950s it was believed that political philosophy was declining. Relevant literature suggests that the cause for such state of affairs in this discipline lies in the philosophy of logical positivism. What is emphasized is the need of logical positivists to demonstrate that all metaphysical propositions are meaningless, from which it follows that the propositions of political philosophy are meaningless as well. The aim of this dissertation is to examine the justification of such claims. The author presupposes that the roots of political philosophy crisis reach further than the 1930s, when the philosophy of logical positivism was thriving. The roots lie in the period of Methodenstreit at the turn of the 20th century. Political philosophers of this period tried to constitute a unified discipline of social philosophy, which would transcend the reaches both of political philosophy and positivism which dominated in social sciences, especially in sociology. Those attempts blocked the development of political philosophy, and also positivism. Logical positivism sprang from the need to eliminate the metaphysical residues of social philosophy, to create pure positivism. Only in the 1950s did political philosophers eliminate the residues of metaphysics from their theory. This historical tardiness resulted in the fact that the “thesis on the death of political philosophy” is now seen as something authentic for the condition of the discipline of political philosophy. The author wants to demonstrate that the thesis on the death of political philosophy should be read as “the thesis on the death of social philosophy.” This is the context in which this dissertation explores the significance of logical positivism for the development of political philosophy. Relying on conceptual analysis, it examines the criteria that the hypotheses of political philosophers need to meet in order to be considered meaningful. In other words, the dissertation is an attempt to answer the question what syntactic form of political philosophy makes its hypotheses meaningful. In contrast to science, where logical positivists see the “proposition” as the dominant syntactic form, the author will explore why this form is not suitable for v political philosophy. Through analysis of imperative speech in ethics, the dissertation will demonstrate that the “question” is the suitable syntactic form for political philosophy. Asking a question enables the political philosopher to understand various political ends of people and conceptually frame them, in which way one departs from the monistic principle of social philosophy, and shifts towards value pluralism and humanism. Finally, the dissertation will demonstrate that political philosophers took some elements of the explication structure from the philosophy of logical positivism, modifying them in the direction of a humanist research approach., Tokom pedesetih godina 20. veka, smatralo se da je politička filozofija na samrti. Uzrok takvom stanju discipline relevantna literatura pronalazi u filozofiji logičkog pozitivizma. Posebno se ističe potreba logičkih pozitivista da pomoću načela proverljivosti/opovrgljivosti pokažu da su svi metafizički iskazi besmisleni, iz čega sledi i besmislenost iskaza političke filozofije. Cilj disertacije je da ispita opravdanost te teze. Kandidat polazi od pretpostavke da koreni krize političke filozofije sežu dalje od tridesetih godina 20. veka, kada je filozofija logičkog pozitivizma bila u usponu. Korene treba tražiti u periodu „Borbe oko metoda“ na prelazu iz 19. u 20. vek. Politički filozofi tog vremena pokušali su da konstituišu jedinstvenu disciplinu socijalne filozofije, koja bi transcendirala domete političke filozofije, ali i pozitivizma koji je dominirao u društvenim naukama, posebno u sociologiji. Ti pokušaji blokirali su kako razvoj političke filozofije, tako i pozitivizma. Logički pozitivizam nastao je kao potreba da se klasični pozitivizam očisti od metafizičkih naslaga socijalne filozofije. Politički filozofi su očistili svoje teorije od ostataka metafizike tek pedesetih godina 20. Veka. Istorijska docnja učinila je da se „teza o smrti“ danas posmatra kao nešto što je bilo autentično za stanje političke filozofije kao discipline. Kandidat želi da pokaže da tezu o „smrti političke filozofije“ treba čitati kao tezu o „smrti socijalne filozofije.“ To je kontekst u kome će se ispitivati značaj logičkog pozitivizma za razvoj političke filozofije. Uz pomoć pojmovne analize, u disertaciji će se ispitivati koje kriterijume moraju da zadovolje hipoteze političkih filozofa da bi bile smislene. Drugim rečima, disertacija će pokušati da nađe odgovor na pitanje šta je sintaksna forma političke filozofije u kojoj su njene hipoteze smislene. Za razliku od nauke, gde logički pozitivisti vide „iskaz“ kao dominantnu sintaksnu formu, kandidat će istražiti zašto je ona neodgovarajuća za političku filozofiju. Na tragu imperativnog načina u etici, u disertaciji će se pokazati da je „pitanje“ odgovarajuća sintaksna forma političke filozofije. Zapitanost omogućuje političkom filozofu da razume različite političke ciljeve ljudi i da ih pojmovno oblikuje, što predstavlja otklon od monističkog principa socijalne filozofije, i pomeranje ka iii vrednosnom pluralizmu i humanizmu. Konačno, disertacija će pokazati da su politički filozofi preuzeli neke elemente strukture objašnjenja iz filozofije logičkog pozitivizma, modifikujući ih u pravcu humanističkog pristupa istraživanju.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka",
title = "The significance of logical positivism for development of political philosophy, Značaj logičkog pozitivizma za razvoj političke filozofije",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5064"
}
Vranić, B.. (2014). The significance of logical positivism for development of political philosophy. 
Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5064
Vranić B. The significance of logical positivism for development of political philosophy. 2014;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5064 .
Vranić, Bojan, "The significance of logical positivism for development of political philosophy" (2014),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5064 .

Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2013
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/419
AB  - This paper is an attempt to explain the relation between philosophy of logical positivism, on the one hand, and political philosophy on the other. The author's starting point is the assumption that logical positivists did not get involved in political philosophy and that one can only indirectly draw conclusions about this relation. On the example of political activities of logical positivists in Austria between the two world wars, this paper explores whether logical positivists were leftist and egalitarian political philosophers. The second part of the paper investigates Neurath's view of the success of Serbia in the 'Customs War' and the 'Balkan Wars.' On the basis of Neurath's analysis the author demonstrates that the political philosophy of logical positivism would embrace theoretical and value pluralism. .
AB  - Rad pokušava da objasni odnos između filozofije logičkog pozitivizma i političke filozofije. Autor polazi od pretpostavke da se logički pozitivisti nisu bavili političkom filozofijom i da se o tom odnosu može zaključivati samo posredno. Na primeru političkog angažmana logičkih pozitivista u Austriji između dva svetska rata, rad će ispitati da li bi logički pozitivisti bili levo orijentisani i egalitaristički politički filozofi. U drugom delu rada istražiće se Nojratovo viđenje uspeha Srbije u 'Carinskom ratu' i balkanskim ratovima. Na osnovu Nojratove analize, autor će pokazati da bi politička filozofija logičkog pozitivizma težila teorijskom i vrednosnom pluralizmu. .
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?
T1  - Između levice i 'Carinskog rata' - kakva bi bila politička filozofija logičkih pozitivista?
EP  - 65
IS  - 10
SP  - 49
VL  - 7
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_419
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2013",
abstract = "This paper is an attempt to explain the relation between philosophy of logical positivism, on the one hand, and political philosophy on the other. The author's starting point is the assumption that logical positivists did not get involved in political philosophy and that one can only indirectly draw conclusions about this relation. On the example of political activities of logical positivists in Austria between the two world wars, this paper explores whether logical positivists were leftist and egalitarian political philosophers. The second part of the paper investigates Neurath's view of the success of Serbia in the 'Customs War' and the 'Balkan Wars.' On the basis of Neurath's analysis the author demonstrates that the political philosophy of logical positivism would embrace theoretical and value pluralism. ., Rad pokušava da objasni odnos između filozofije logičkog pozitivizma i političke filozofije. Autor polazi od pretpostavke da se logički pozitivisti nisu bavili političkom filozofijom i da se o tom odnosu može zaključivati samo posredno. Na primeru političkog angažmana logičkih pozitivista u Austriji između dva svetska rata, rad će ispitati da li bi logički pozitivisti bili levo orijentisani i egalitaristički politički filozofi. U drugom delu rada istražiće se Nojratovo viđenje uspeha Srbije u 'Carinskom ratu' i balkanskim ratovima. Na osnovu Nojratove analize, autor će pokazati da bi politička filozofija logičkog pozitivizma težila teorijskom i vrednosnom pluralizmu. .",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?, Između levice i 'Carinskog rata' - kakva bi bila politička filozofija logičkih pozitivista?",
pages = "65-49",
number = "10",
volume = "7",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_419"
}
Vranić, B.. (2013). Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 7(10), 49-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_419
Vranić B. Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2013;7(10):49-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_419 .
Vranić, Bojan, "Between the left and the 'Customs war': What would be the political philosophy of logical positivists?" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 7, no. 10 (2013):49-65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_419 .

Are political institutions resistant to changes?

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2012
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/369
AB  - To what extent is the New institutionalism capable of explaining why implementations of public policies in political institutions may engender resistance? The author believes that political institutions are endogenous and not exogenous entities. The author first tries to demonstrate what constitutes the autonomy of a political institution by recognizing the elements of a specific political culture which becomes source of formation of political identities to political actors. Subsequently, the author examines the assumption that a political institution and actors are not tolerant to public policies authoritatively imposed from the exterior. The result of this collision is the resistance of a political institution. In the end, the author analyzes certain possible forms of resistance and their effect on preventing the implementation of public policy.
AB  - Kolike su mogućnosti novog institucionalizma da objasni zbog čega se u političkim institucijama pri implementaciji javnih politika mogujaviti otpori? Autor polazi od pretpostavke da su političke institucije endogeni, a ne egzogeni entiteti. Najpre, autor pokušava da pokaže u čemu se sastoji autonomija političke institucije, prepoznajući elemente specifične političke kulture koja političkim akterima postaje izvor formiranja političkih identiteta. Zatim, autor ispituje pretpostavku da politička institucija i akteri ne trpe javne politike koje su autoritativno nametnute spolja. Rezultat ove kolizije je otpor političke institucije. Na kraju, autor analizira neke od mogućih formi otpora i njihov učinak u sprečavanju realizacije javne politike.
PB  - Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd
T2  - Politeia
T1  - Are political institutions resistant to changes?
T1  - Da li su političke institucije otporne na promene?
EP  - 256
IS  - 4
SP  - 247
VL  - 2
DO  - 10.5937/pol1204247V
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2012",
abstract = "To what extent is the New institutionalism capable of explaining why implementations of public policies in political institutions may engender resistance? The author believes that political institutions are endogenous and not exogenous entities. The author first tries to demonstrate what constitutes the autonomy of a political institution by recognizing the elements of a specific political culture which becomes source of formation of political identities to political actors. Subsequently, the author examines the assumption that a political institution and actors are not tolerant to public policies authoritatively imposed from the exterior. The result of this collision is the resistance of a political institution. In the end, the author analyzes certain possible forms of resistance and their effect on preventing the implementation of public policy., Kolike su mogućnosti novog institucionalizma da objasni zbog čega se u političkim institucijama pri implementaciji javnih politika mogujaviti otpori? Autor polazi od pretpostavke da su političke institucije endogeni, a ne egzogeni entiteti. Najpre, autor pokušava da pokaže u čemu se sastoji autonomija političke institucije, prepoznajući elemente specifične političke kulture koja političkim akterima postaje izvor formiranja političkih identiteta. Zatim, autor ispituje pretpostavku da politička institucija i akteri ne trpe javne politike koje su autoritativno nametnute spolja. Rezultat ove kolizije je otpor političke institucije. Na kraju, autor analizira neke od mogućih formi otpora i njihov učinak u sprečavanju realizacije javne politike.",
publisher = "Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd",
journal = "Politeia",
title = "Are political institutions resistant to changes?, Da li su političke institucije otporne na promene?",
pages = "256-247",
number = "4",
volume = "2",
doi = "10.5937/pol1204247V"
}
Vranić, B.. (2012). Are political institutions resistant to changes?. in Politeia
Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd., 2(4), 247-256.
https://doi.org/10.5937/pol1204247V
Vranić B. Are political institutions resistant to changes?. in Politeia. 2012;2(4):247-256.
doi:10.5937/pol1204247V .
Vranić, Bojan, "Are political institutions resistant to changes?" in Politeia, 2, no. 4 (2012):247-256,
https://doi.org/10.5937/pol1204247V . .

The essential contestedness and political concepts

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2011
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/316
AB  - This paper explores one part of the changes that political theory underwent in the second half of the 20th century. The topic of the paper is the somewhat neglected, yet epistemologically very significant, essential contestability thesis. The author's basic assumption is that the thesis reflects the view of the ontological relativism of politics, from which it follows that political concepts are essentially contestable, i.e. that it is impossible to select one adequate general approach that could serve as a basis for determining which of the possible understandings of a particular concept is uncontestably the best. The dominant thesis in the middle decades of the 20th century was the thesis of the eath of political philosophy. It was believed that the subject of the classical political philosophy was a delusive (re)shaping of the mental objects, which usually does not correspond to the state of affairs in the world. Set in the context of the Second World War mass destruction and the outset of the Cold War, this argument was detrimental to the vitality of political philosophy. The thesis of essential contestability of political concepts created in such context was considered to be one more attempt to discredit the basic vales of normative theories. This text challenges this belief by claiming that it was the essential contestability that offered a different understanding of the ontological status of politics, placing it into the sphere of ontological relativism and pluralism of values. Only after these ontological and epistemological conditions were met was the basis set for what we now call modern political theory. The aim of this paper is to present a draft for the possible argumentation for the ontological relativity of politics. To achieve this aim, using analytic approach, the author follows the argumentation for ontological relativity presented by W.O.Quine. After the author defines the theoretical framework, he gives an overview and the analysis of the dominant theories of the essential contestability of political concepts.
AB  - Ovaj rad se bavi delom promena koje je politička teorija doživela u drugoj polovini XX veka. Predmet rada je pomalo zapostavljena, ali u epistemološkom smislu izuzetno značajna, teza o suštinskoj spornosti pojmova. Autor polazi od pretpostavke da je teza utemeljena u shvatanju ontološke relativnosti politike, na osnovu koje se izvodi zaključak da su politički pojmovi suštinski sporni, odnosno da se ne može izabrati adekvatan generalni pristup na osnovu kojeg bi se moglo odrediti da je neko mogućih od shvatanja pojma zaista najbolje. Sredinom XX veka dominirala je teza o smrti političke filozofije. Smatralo se da je predmet klasične političke filozofije isprazno (pre)oblikovanje mentalnih objekata, koje uglavnom nekorespondira stanju stvari u svetu. U kontekstu masovnih razaranja u II svetskom ratu i zahuktavanju Hladnog rata, ovaj argument je delovao pogubno na vitalnost političke filozofije. Teza o suštinskoj spornosti političkih pojmova koja je nastala upravo u takvom kontekstu, smatrana je za još jedan pokušaj diskreditacije osnovnih vrednosti normativnih teorija. Ovaj tekst polemiše sa ovom tezom, zastupajući stav da je suštinska spornost upravo pružila drugačije shvatanje ontološkog statusa politike, smeštajući je u ravan ontološke relativnosti i pluralizma vrednosti. Tek kada su ovi ontološkoepistemološki uslovi bili ispunjeni, postavljena je osnova za dalju izgradnju onoga što nazivamo savremenom političkom teorijom. Ovaj rad ima za cilj da skicira moguću argumentaciju za ontološku relativnost politike. U izvođenju postavljenog cilja, kroz analitički pristup, autor prati argumentaciju za ontološku relativnost koju pruža V.O. Kvajn. Nakon postavljenog teorijskog okvira, autor daje pregled ali i analizu dominantnih teorija o suštinskoj spornosti političkih pojmova.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - The essential contestedness and political concepts
T1  - Suštinska spornost i politički pojmovi
EP  - 264
IS  - 5
SP  - 245
VL  - 5
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_316
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2011",
abstract = "This paper explores one part of the changes that political theory underwent in the second half of the 20th century. The topic of the paper is the somewhat neglected, yet epistemologically very significant, essential contestability thesis. The author's basic assumption is that the thesis reflects the view of the ontological relativism of politics, from which it follows that political concepts are essentially contestable, i.e. that it is impossible to select one adequate general approach that could serve as a basis for determining which of the possible understandings of a particular concept is uncontestably the best. The dominant thesis in the middle decades of the 20th century was the thesis of the eath of political philosophy. It was believed that the subject of the classical political philosophy was a delusive (re)shaping of the mental objects, which usually does not correspond to the state of affairs in the world. Set in the context of the Second World War mass destruction and the outset of the Cold War, this argument was detrimental to the vitality of political philosophy. The thesis of essential contestability of political concepts created in such context was considered to be one more attempt to discredit the basic vales of normative theories. This text challenges this belief by claiming that it was the essential contestability that offered a different understanding of the ontological status of politics, placing it into the sphere of ontological relativism and pluralism of values. Only after these ontological and epistemological conditions were met was the basis set for what we now call modern political theory. The aim of this paper is to present a draft for the possible argumentation for the ontological relativity of politics. To achieve this aim, using analytic approach, the author follows the argumentation for ontological relativity presented by W.O.Quine. After the author defines the theoretical framework, he gives an overview and the analysis of the dominant theories of the essential contestability of political concepts., Ovaj rad se bavi delom promena koje je politička teorija doživela u drugoj polovini XX veka. Predmet rada je pomalo zapostavljena, ali u epistemološkom smislu izuzetno značajna, teza o suštinskoj spornosti pojmova. Autor polazi od pretpostavke da je teza utemeljena u shvatanju ontološke relativnosti politike, na osnovu koje se izvodi zaključak da su politički pojmovi suštinski sporni, odnosno da se ne može izabrati adekvatan generalni pristup na osnovu kojeg bi se moglo odrediti da je neko mogućih od shvatanja pojma zaista najbolje. Sredinom XX veka dominirala je teza o smrti političke filozofije. Smatralo se da je predmet klasične političke filozofije isprazno (pre)oblikovanje mentalnih objekata, koje uglavnom nekorespondira stanju stvari u svetu. U kontekstu masovnih razaranja u II svetskom ratu i zahuktavanju Hladnog rata, ovaj argument je delovao pogubno na vitalnost političke filozofije. Teza o suštinskoj spornosti političkih pojmova koja je nastala upravo u takvom kontekstu, smatrana je za još jedan pokušaj diskreditacije osnovnih vrednosti normativnih teorija. Ovaj tekst polemiše sa ovom tezom, zastupajući stav da je suštinska spornost upravo pružila drugačije shvatanje ontološkog statusa politike, smeštajući je u ravan ontološke relativnosti i pluralizma vrednosti. Tek kada su ovi ontološkoepistemološki uslovi bili ispunjeni, postavljena je osnova za dalju izgradnju onoga što nazivamo savremenom političkom teorijom. Ovaj rad ima za cilj da skicira moguću argumentaciju za ontološku relativnost politike. U izvođenju postavljenog cilja, kroz analitički pristup, autor prati argumentaciju za ontološku relativnost koju pruža V.O. Kvajn. Nakon postavljenog teorijskog okvira, autor daje pregled ali i analizu dominantnih teorija o suštinskoj spornosti političkih pojmova.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "The essential contestedness and political concepts, Suštinska spornost i politički pojmovi",
pages = "264-245",
number = "5",
volume = "5",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_316"
}
Vranić, B.. (2011). The essential contestedness and political concepts. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 5(5), 245-264.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_316
Vranić B. The essential contestedness and political concepts. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2011;5(5):245-264.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_316 .
Vranić, Bojan, "The essential contestedness and political concepts" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 5, no. 5 (2011):245-264,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_316 .

Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy

Vranić, Bojan

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2009)

TY  - JOUR
AU  - Vranić, Bojan
PY  - 2009
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/208
AB  - Around the mid-1990s, political philosophy was pronounced dead due to the foray of logic positivism. The arguments for this were sufficiently strong to the extent that classical political philosophy could not anymore be considered a relevant framework for research. The goal of this paper is to analyze the changes which occurred in the field of studying of political philosophy around the mid-20th century (from the 1940s to the 1970s). The author here controverts the attitude that contemporary political philosophy although abandoning metaphysical frames, still preserved the normative dimension of studying the reality. The key agent through which contemporary political philosophy emerged originates from the works of philosophers of language, particularly from later works of Ludwig Wittgenstein.
AB  - Sredinom pedesetih godina XX veka politička filozofija je usled naleta logičkog pozitivizma proglašena mrtvom. Argumenti za ovo su bili dovoljno jaki, toliko da se klasična politička filozofija više nije mogla smatrati relevantnim okvirom istraživanja. Ovaj rad ima za cilj da analizira promene koje su se dogodile na polju predmeta proučavanja političke filozofije sredinom XX veka (od četrdesetih do sedamdesetih godina). Autor u ovom polemiše sa stavom da savremena politička filozofija, iako je odustala od metafizičkih okvira, i dalje zadržala normativnu dimenziju proučavanja stvarnosti. Ključni agens kroz iz koga je proizišla savremena politička filozofija potekao je iz radova filozofa jezika, naročito iz kasnijih radova Ludviga Vitgenštajna.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy
T1  - Uticaj filozofije jezika na savremenu političku filozofiju
EP  - 167
IS  - 3
SP  - 143
VL  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_208
ER  - 
@article{
author = "Vranić, Bojan",
year = "2009",
abstract = "Around the mid-1990s, political philosophy was pronounced dead due to the foray of logic positivism. The arguments for this were sufficiently strong to the extent that classical political philosophy could not anymore be considered a relevant framework for research. The goal of this paper is to analyze the changes which occurred in the field of studying of political philosophy around the mid-20th century (from the 1940s to the 1970s). The author here controverts the attitude that contemporary political philosophy although abandoning metaphysical frames, still preserved the normative dimension of studying the reality. The key agent through which contemporary political philosophy emerged originates from the works of philosophers of language, particularly from later works of Ludwig Wittgenstein., Sredinom pedesetih godina XX veka politička filozofija je usled naleta logičkog pozitivizma proglašena mrtvom. Argumenti za ovo su bili dovoljno jaki, toliko da se klasična politička filozofija više nije mogla smatrati relevantnim okvirom istraživanja. Ovaj rad ima za cilj da analizira promene koje su se dogodile na polju predmeta proučavanja političke filozofije sredinom XX veka (od četrdesetih do sedamdesetih godina). Autor u ovom polemiše sa stavom da savremena politička filozofija, iako je odustala od metafizičkih okvira, i dalje zadržala normativnu dimenziju proučavanja stvarnosti. Ključni agens kroz iz koga je proizišla savremena politička filozofija potekao je iz radova filozofa jezika, naročito iz kasnijih radova Ludviga Vitgenštajna.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy, Uticaj filozofije jezika na savremenu političku filozofiju",
pages = "167-143",
number = "3",
volume = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_208"
}
Vranić, B.. (2009). Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 3(3), 143-167.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_208
Vranić B. Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2009;3(3):143-167.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_208 .
Vranić, Bojan, "Influence of philosophy of language to contemporary political philosophy" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 3, no. 3 (2009):143-167,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_208 .