Obrenović, Strahinja

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-9726-340X
  • Obrenović, Strahinja (17)
Projects

Author's Bibliography

Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност

Obrenović, Strahinja; Glišin, Vanja

(Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини, 2023)

TY  - CONF
AU  - Obrenović, Strahinja
AU  - Glišin, Vanja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1122
AB  - Инвестиције у сектору енергетике су од кључног значаја за функционисање
савремених држава и друштава. Период након окончања Другог светског рата је
обележио нову етапу у односима међу државама, што се рефлектовало и кроз
интензивиране енергетске односе и сарадњу. Незаобилазан сегмент такве сарадње
чиниле су и инвестиције на енергетском тржишту. Упоредо са тим, долази и до
развоја скупа правила којим се регулишу односи између страних инвеститора и
држава домаћина у којима се реализују инвестиције, односно међународног
инвестиционог права (international investment law). Од почетних ризика везаних за
директну експропријацију имовине страних улагача, све више пажње се посвећивало
тзв. „пузајућој експропријацији“ (creeping expropriation) и другим повредама права
инвеститора. Основ заштите права страних улагача се пре свега налази у бројним
билатералним и регионалним споразумима о заштити страних инвестиција, али и
другим изворима права. Циљ рада је да укаже на неке савремене изазове у погледу
заштите инвестиција и положаја инвеститора на енергетском тржишту, нарочито у
контексту радикалних промена које се дешавају у сектору енергетике, као део процеса
енергетске транзиције, али и савремених политичких односа међу државама.
AB  - Investments in the energy sector are of crucial importance for the functioning of
modern states and societies. The aftermath of World War II was marked by a new phase in
relations between states, which was also reflected in intensified energy relations and
cooperation. Investments in the energy market were an inevitable segment of such
cooperation. Along with that, there is also the development of a set of rules that regulate
relations between foreign investors and host countries in which investments are made, i.e.,
international investment law. From the initial risks related to the direct expropriation of the
property of foreign investors, more and more attention was paid to the so-called "creeping"
expropriation and other violations of investors' rights. The basis for the protection of the
rights of foreign investors is primarily found in numerous bilateral and regional agreements
on the protection of foreign investments, but also in other sources of law. The aim of the
paper is to point out some contemporary challenges regarding the protection of investments
and the position of investors in the energy market, especially in the context of radical
changes taking place in the energy sector, as part of the energy transition process but also аs
a result of contemporary political relations between states.
PB  - Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини
PB  - Београд : Институт за упоредно право
C3  - Право између идеала и стварности: Зборник сажетака
T1  - Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност
T1  - Energy-sector investments and legal (un)certainty
EP  - 129
SP  - 128
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1122
ER  - 
@conference{
author = "Obrenović, Strahinja and Glišin, Vanja",
year = "2023",
abstract = "Инвестиције у сектору енергетике су од кључног значаја за функционисање
савремених држава и друштава. Период након окончања Другог светског рата је
обележио нову етапу у односима међу државама, што се рефлектовало и кроз
интензивиране енергетске односе и сарадњу. Незаобилазан сегмент такве сарадње
чиниле су и инвестиције на енергетском тржишту. Упоредо са тим, долази и до
развоја скупа правила којим се регулишу односи између страних инвеститора и
држава домаћина у којима се реализују инвестиције, односно међународног
инвестиционог права (international investment law). Од почетних ризика везаних за
директну експропријацију имовине страних улагача, све више пажње се посвећивало
тзв. „пузајућој експропријацији“ (creeping expropriation) и другим повредама права
инвеститора. Основ заштите права страних улагача се пре свега налази у бројним
билатералним и регионалним споразумима о заштити страних инвестиција, али и
другим изворима права. Циљ рада је да укаже на неке савремене изазове у погледу
заштите инвестиција и положаја инвеститора на енергетском тржишту, нарочито у
контексту радикалних промена које се дешавају у сектору енергетике, као део процеса
енергетске транзиције, али и савремених политичких односа међу државама., Investments in the energy sector are of crucial importance for the functioning of
modern states and societies. The aftermath of World War II was marked by a new phase in
relations between states, which was also reflected in intensified energy relations and
cooperation. Investments in the energy market were an inevitable segment of such
cooperation. Along with that, there is also the development of a set of rules that regulate
relations between foreign investors and host countries in which investments are made, i.e.,
international investment law. From the initial risks related to the direct expropriation of the
property of foreign investors, more and more attention was paid to the so-called "creeping"
expropriation and other violations of investors' rights. The basis for the protection of the
rights of foreign investors is primarily found in numerous bilateral and regional agreements
on the protection of foreign investments, but also in other sources of law. The aim of the
paper is to point out some contemporary challenges regarding the protection of investments
and the position of investors in the energy market, especially in the context of radical
changes taking place in the energy sector, as part of the energy transition process but also аs
a result of contemporary political relations between states.",
publisher = "Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини, Београд : Институт за упоредно право",
journal = "Право између идеала и стварности: Зборник сажетака",
title = "Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност, Energy-sector investments and legal (un)certainty",
pages = "129-128",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1122"
}
Obrenović, S.,& Glišin, V.. (2023). Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност. in Право између идеала и стварности: Зборник сажетака
Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини., 128-129.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1122
Obrenović S, Glišin V. Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност. in Право између идеала и стварности: Зборник сажетака. 2023;:128-129.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1122 .
Obrenović, Strahinja, Glišin, Vanja, "Инвестиције у сектору енергетике и правна (не)сигурност" in Право између идеала и стварности: Зборник сажетака (2023):128-129,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1122 .

Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса

Obrenović, Strahinja

(Београд : Институт за политичке студије, 2023)

TY  - CONF
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1121
AB  - Обавеза успостављања националних регулаторних тела у државама чланицама Европске уније (ЕУ) дефинисана је још одредбама тзв. Другог енергетског пакета. У пракси, највећи број држава чланица ЕУ је успоставио регулаторна тела и пре формалне обавезе дефинисане од стране европског законодавца. Овим пакетом је предвиђена независност регулаторних тела у односу на гасну индустрију и индустрију електричне енергије, односно компанија активних на енергетском тржишту. Накнадним изменама у виду Трећег енергетског пакета, али и последњим изменама прописа у сектору електричне енергије, предвиђена је независност регулаторних тела не само у односу на енергетске субјекте, већ и у односу на све друге приватне и јавне субјекте. Како би се остварила независност у раду регулаторних тела, државе чланице су у обавези да им обезбеде минимум овлашћења прописаних директивама за сектор електричне енергије и природног гаса. Узимајући у обзир традиционалну присутност државе у сектору енергетике, али и значај овог сектора, може се претпоставити да остваривање независности
регулатора није једноставан задатак. Ово потврђује
и одлука Суда правде из 2021. године у предмету
Европска комисија против Немачке (C-718/18), којом
је потврђен значај независности регулаторних тела,
нарочито у односу на извршну власт у државама
чланицама. Циљ рада јесте да укаже на значај
независности у раду и одлучивању регулаторних
тела, укључујући обезбеђивање минимума овлашћења
додељених енергетским регулаторима на основу
прописа ЕУ, што је неопходно како би се успоставило
функционално тржиште у секторима електричне
енергије и природног гаса.
AB  - The requirement to establish a national regulatory body
(NRA) in the member states of the European Union
(EU) was introduced through the provisions of the
so-called Second energy package. In fact, the largest
number of EU member states had already established
regulatory bodies even before the European legislator
introduced this requirement. This package envisages
the independence of regulatory bodies in relation to
the gas and electricity industry, i.e., companies active
in the energy market. The subsequent adoption of the
Third Energy Package, as well as the latest legislative
action in the electricity sector, further strengthened the
independence of regulatory bodies not only in relation
to energy entities but also in relation to all private and
public actors. In order to ensure the independence of
regulatory bodies, member states are obliged to provide
them with the minimum powers contained in directives
for the electricity and natural gas markets. Taking
into account the traditional presence of states in the
energy sector, as well as the importance of this sector,
it can be assumed that achieving the independence of the regulator is not a simple task. This was confirmed
by the decision of the Court of Justice in 2021, in a
case that the European Commission brought against
Germany (C-718/18), which confirmed the importance
of the independence of regulatory bodies, especially
in relation to executive power in the member states.
The aim of the paper is to point out the importance of
the requirements for independent regulatory bodies,
including the minimum powers prescribed by EU law,
which is a precondition for establishing a functional
energy market.
PB  - Београд : Институт за политичке студије
C3  - Перспективе политичких наука у савременом друштву
T1  - Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса
T1  - National Regulatory Authorities and Importance of their Independence for the Establishment of Functional Electricity and Natural Gas Markets
EP  - 81
SP  - 57
DO  - 10.22182/ppnsd
ER  - 
@conference{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2023",
abstract = "Обавеза успостављања националних регулаторних тела у државама чланицама Европске уније (ЕУ) дефинисана је још одредбама тзв. Другог енергетског пакета. У пракси, највећи број држава чланица ЕУ је успоставио регулаторна тела и пре формалне обавезе дефинисане од стране европског законодавца. Овим пакетом је предвиђена независност регулаторних тела у односу на гасну индустрију и индустрију електричне енергије, односно компанија активних на енергетском тржишту. Накнадним изменама у виду Трећег енергетског пакета, али и последњим изменама прописа у сектору електричне енергије, предвиђена је независност регулаторних тела не само у односу на енергетске субјекте, већ и у односу на све друге приватне и јавне субјекте. Како би се остварила независност у раду регулаторних тела, државе чланице су у обавези да им обезбеде минимум овлашћења прописаних директивама за сектор електричне енергије и природног гаса. Узимајући у обзир традиционалну присутност државе у сектору енергетике, али и значај овог сектора, може се претпоставити да остваривање независности
регулатора није једноставан задатак. Ово потврђује
и одлука Суда правде из 2021. године у предмету
Европска комисија против Немачке (C-718/18), којом
је потврђен значај независности регулаторних тела,
нарочито у односу на извршну власт у државама
чланицама. Циљ рада јесте да укаже на значај
независности у раду и одлучивању регулаторних
тела, укључујући обезбеђивање минимума овлашћења
додељених енергетским регулаторима на основу
прописа ЕУ, што је неопходно како би се успоставило
функционално тржиште у секторима електричне
енергије и природног гаса., The requirement to establish a national regulatory body
(NRA) in the member states of the European Union
(EU) was introduced through the provisions of the
so-called Second energy package. In fact, the largest
number of EU member states had already established
regulatory bodies even before the European legislator
introduced this requirement. This package envisages
the independence of regulatory bodies in relation to
the gas and electricity industry, i.e., companies active
in the energy market. The subsequent adoption of the
Third Energy Package, as well as the latest legislative
action in the electricity sector, further strengthened the
independence of regulatory bodies not only in relation
to energy entities but also in relation to all private and
public actors. In order to ensure the independence of
regulatory bodies, member states are obliged to provide
them with the minimum powers contained in directives
for the electricity and natural gas markets. Taking
into account the traditional presence of states in the
energy sector, as well as the importance of this sector,
it can be assumed that achieving the independence of the regulator is not a simple task. This was confirmed
by the decision of the Court of Justice in 2021, in a
case that the European Commission brought against
Germany (C-718/18), which confirmed the importance
of the independence of regulatory bodies, especially
in relation to executive power in the member states.
The aim of the paper is to point out the importance of
the requirements for independent regulatory bodies,
including the minimum powers prescribed by EU law,
which is a precondition for establishing a functional
energy market.",
publisher = "Београд : Институт за политичке студије",
journal = "Перспективе политичких наука у савременом друштву",
title = "Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса, National Regulatory Authorities and Importance of their Independence for the Establishment of Functional Electricity and Natural Gas Markets",
pages = "81-57",
doi = "10.22182/ppnsd"
}
Obrenović, S.. (2023). Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса. in Перспективе политичких наука у савременом друштву
Београд : Институт за политичке студије., 57-81.
https://doi.org/10.22182/ppnsd
Obrenović S. Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса. in Перспективе политичких наука у савременом друштву. 2023;:57-81.
doi:10.22182/ppnsd .
Obrenović, Strahinja, "Значај независности регулаторних тела за успостављање функционалног тржишта електричне енергије и природног гаса" in Перспективе политичких наука у савременом друштву (2023):57-81,
https://doi.org/10.22182/ppnsd . .
1

Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market

Obrenović, Strahinja

(Maribor : Institute for Local Self-Government, 2023)

TY  - CONF
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1025
AB  - Wholesale energy markets in the European Union (EU) are
regulated both by financial and energy legal frameworks. The introduction
of the energy regulatory framework supplemented the existing regulation
for the financial markets in the EU. However, subsequent changes in the
financial legal regime opened some questions regarding the interplay
between financial and energy regulation in the EU wholesale energy
markets. The aim of this paper is to explain the growing complexity of the
existing regulatory framework on the wholesale energy market in the EU.
This complexity is raising concerns about possible overlaps of different
legal regimes and division of competence between financial and energy
regulatory authorities both at the EU and Member States levels.
Nevertheless, closer cooperation and information exchange between
different regulators can reduce some uncertainties and make the market
functioning even more effective.
PB  - Maribor : Institute for Local Self-Government
C3  - Contemporary Financial Management
T1  - Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market
EP  - 261
SP  - 247
DO  - 10.4335/2023.3.13
ER  - 
@conference{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2023",
abstract = "Wholesale energy markets in the European Union (EU) are
regulated both by financial and energy legal frameworks. The introduction
of the energy regulatory framework supplemented the existing regulation
for the financial markets in the EU. However, subsequent changes in the
financial legal regime opened some questions regarding the interplay
between financial and energy regulation in the EU wholesale energy
markets. The aim of this paper is to explain the growing complexity of the
existing regulatory framework on the wholesale energy market in the EU.
This complexity is raising concerns about possible overlaps of different
legal regimes and division of competence between financial and energy
regulatory authorities both at the EU and Member States levels.
Nevertheless, closer cooperation and information exchange between
different regulators can reduce some uncertainties and make the market
functioning even more effective.",
publisher = "Maribor : Institute for Local Self-Government",
journal = "Contemporary Financial Management",
title = "Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market",
pages = "261-247",
doi = "10.4335/2023.3.13"
}
Obrenović, S.. (2023). Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market. in Contemporary Financial Management
Maribor : Institute for Local Self-Government., 247-261.
https://doi.org/10.4335/2023.3.13
Obrenović S. Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market. in Contemporary Financial Management. 2023;:247-261.
doi:10.4335/2023.3.13 .
Obrenović, Strahinja, "Delimitation of Energy and Financial Regulation on the EU Wholesale Energy Market" in Contemporary Financial Management (2023):247-261,
https://doi.org/10.4335/2023.3.13 . .

Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?

Obrenović, Strahinja; Đorić, Marija

(Beograd : Institut za političke studije, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
AU  - Đorić, Marija
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1039
AB  - The armed conflict in Ukraine in 2022 and subsequent worsening
of relations between Western countries, including the EU and its Member
States, and the Russian Federation, have deeply shaken the existing EU
energy law and policy foundations. During the past decades, the EU
attempted to develop a comprehensive energy policy based on three
pillars – competitiveness and internal market principles, security of
supply, sustainability and environmental protection. Starting in the 1990s,
liberalization efforts dominated the electricity and natural gas markets.
It did not take long for energy security and environmental protection
to gain attention. Enlargement of the European Union and occasional
problems with external suppliers prompted new measures regarding the
security of supply, while a growing body of legislation is also present
in the field of environmental protection. The three objectives of the EU
energy policy are not always complementary, and some tension and even
confliction between them can’t be excluded. Although the European
Union and its institutions attempt to embrace all three pillars under the
sustainability umbrella, this hasn’t brought a desirable outcome yet. We
are witnessing the big comeback of energy security in 2022, including
the adoption of some measures by the Member States that are not in line
with decarbonization efforts, at least in short term.
PB  - Beograd : Institut za političke studije
T2  - Politika nacionalne bezbednosti
T1  - Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?
EP  - 86
IS  - 2
SP  - 67
VL  - 23
DO  - 10.22182/pnb.2322022.4
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja and Đorić, Marija",
year = "2022",
abstract = "The armed conflict in Ukraine in 2022 and subsequent worsening
of relations between Western countries, including the EU and its Member
States, and the Russian Federation, have deeply shaken the existing EU
energy law and policy foundations. During the past decades, the EU
attempted to develop a comprehensive energy policy based on three
pillars – competitiveness and internal market principles, security of
supply, sustainability and environmental protection. Starting in the 1990s,
liberalization efforts dominated the electricity and natural gas markets.
It did not take long for energy security and environmental protection
to gain attention. Enlargement of the European Union and occasional
problems with external suppliers prompted new measures regarding the
security of supply, while a growing body of legislation is also present
in the field of environmental protection. The three objectives of the EU
energy policy are not always complementary, and some tension and even
confliction between them can’t be excluded. Although the European
Union and its institutions attempt to embrace all three pillars under the
sustainability umbrella, this hasn’t brought a desirable outcome yet. We
are witnessing the big comeback of energy security in 2022, including
the adoption of some measures by the Member States that are not in line
with decarbonization efforts, at least in short term.",
publisher = "Beograd : Institut za političke studije",
journal = "Politika nacionalne bezbednosti",
title = "Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?",
pages = "86-67",
number = "2",
volume = "23",
doi = "10.22182/pnb.2322022.4"
}
Obrenović, S.,& Đorić, M.. (2022). Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?. in Politika nacionalne bezbednosti
Beograd : Institut za političke studije., 23(2), 67-86.
https://doi.org/10.22182/pnb.2322022.4
Obrenović S, Đorić M. Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?. in Politika nacionalne bezbednosti. 2022;23(2):67-86.
doi:10.22182/pnb.2322022.4 .
Obrenović, Strahinja, Đorić, Marija, "Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?" in Politika nacionalne bezbednosti, 23, no. 2 (2022):67-86,
https://doi.org/10.22182/pnb.2322022.4 . .

Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва

Obrenović, Strahinja

(Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1037
AB  - Енергетско сиромаштво је већ препознато као проблем почетком 21.
века, како на глобалном, тако и на европском нивоу. Реч је о феномену ког нису
поштеђене ни развијене државе, али који је свакако присутнији у државама у
развоју, односно неразвијеним државама. Ипак, ни данас нема јединствене
дефиниције онога што представља енергетско сиромаштво, и оно се разликује
од државе до државе и условљено је различитим околностима. Циљ овог рада
је да укаже на неке карактеристике енергетског сиромаштва које су идентичне
за све државе и регионе, као и да истакне разлике које могу да се јаве приликом
дефинисања и мерења енергетског сиромаштва, што последично утиче и на
различите мере и стратегије којима прибегавају државе како би се избориле са
овим проблемом. У Европској унији су препознате категорије енергетски
угрожених купаца, односно потрошача и енергетског сиромаштва у правно
обавезујућим актима, нарочито од усвајања тзв. Трећег енергетског пакета.
Када је реч о Србији, категорија енергетски угрожених купаца је препозната
Законом о енергетици, а ближе регулисана Уредбом о енергетски угроженом
купцу, док је појава енергетског сиромаштва дефинисана тек 2021. године
усвајањем Закона о енергетској ефикасности и рационалној употреби енергије.
Препознавањем ових категорија је начињен значајан позитиван искорак у
домену заштите рањивих купаца, односно потрошача енергије, али преостаје
да се види учинковитост мера које се предузимају како би се побољшао
положај енергетски угрожених купаца, односно смањило или искоренило
енергетско сиромаштво.
AB  - Energy poverty has been recognized as a problem at the beginning of the
21st century, both globally and at the European level. It is a phenomenon that pose
a challenge even for developed countries, but which is certainly more present in
developing countries and especially in the underdeveloped countries. However, we
still do not have a single definition of energy poverty, and it differs from country to
country and depends on many circumstances. The aim of this paper is to point out
some characteristics of the energy poverty that are identical for all countries and
regions, as well as to highlight the differences that may occur when defining and
measuring energy poverty, which consequently affects the various measures and
strategies needed to tackle this problem. In the European Union, concepts of energy
vulnerable customers and energy poverty have been recognized in legally binding
acts, especially after the adoption of the so-called Third energy package. When it
comes to Serbia, the category of energy vulnerable customer is recognized by the
Law on Energy, and regulated in more detail by the Decree on Energy Vulnerable
Customer, while the concept of energy poverty was defined only in 2021 through the
Law on Energy Efficiency and Rational Use of Energy. Recognition of these
concepts was a significant step towards a better protection of vulnerable customers.
In practice, there still remains to see the effectiveness of measures taken with the aim
to reduce or even to eradicate the energy poverty.
PB  - Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини
T2  - Зборник радова Правног факултета у Приштини
T1  - Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва
T1  - Protection of vulnerable energy consumers through the introduction of energy poverty
EP  - 170
SP  - 149
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2022",
abstract = "Енергетско сиромаштво је већ препознато као проблем почетком 21.
века, како на глобалном, тако и на европском нивоу. Реч је о феномену ког нису
поштеђене ни развијене државе, али који је свакако присутнији у државама у
развоју, односно неразвијеним државама. Ипак, ни данас нема јединствене
дефиниције онога што представља енергетско сиромаштво, и оно се разликује
од државе до државе и условљено је различитим околностима. Циљ овог рада
је да укаже на неке карактеристике енергетског сиромаштва које су идентичне
за све државе и регионе, као и да истакне разлике које могу да се јаве приликом
дефинисања и мерења енергетског сиромаштва, што последично утиче и на
различите мере и стратегије којима прибегавају државе како би се избориле са
овим проблемом. У Европској унији су препознате категорије енергетски
угрожених купаца, односно потрошача и енергетског сиромаштва у правно
обавезујућим актима, нарочито од усвајања тзв. Трећег енергетског пакета.
Када је реч о Србији, категорија енергетски угрожених купаца је препозната
Законом о енергетици, а ближе регулисана Уредбом о енергетски угроженом
купцу, док је појава енергетског сиромаштва дефинисана тек 2021. године
усвајањем Закона о енергетској ефикасности и рационалној употреби енергије.
Препознавањем ових категорија је начињен значајан позитиван искорак у
домену заштите рањивих купаца, односно потрошача енергије, али преостаје
да се види учинковитост мера које се предузимају како би се побољшао
положај енергетски угрожених купаца, односно смањило или искоренило
енергетско сиромаштво., Energy poverty has been recognized as a problem at the beginning of the
21st century, both globally and at the European level. It is a phenomenon that pose
a challenge even for developed countries, but which is certainly more present in
developing countries and especially in the underdeveloped countries. However, we
still do not have a single definition of energy poverty, and it differs from country to
country and depends on many circumstances. The aim of this paper is to point out
some characteristics of the energy poverty that are identical for all countries and
regions, as well as to highlight the differences that may occur when defining and
measuring energy poverty, which consequently affects the various measures and
strategies needed to tackle this problem. In the European Union, concepts of energy
vulnerable customers and energy poverty have been recognized in legally binding
acts, especially after the adoption of the so-called Third energy package. When it
comes to Serbia, the category of energy vulnerable customer is recognized by the
Law on Energy, and regulated in more detail by the Decree on Energy Vulnerable
Customer, while the concept of energy poverty was defined only in 2021 through the
Law on Energy Efficiency and Rational Use of Energy. Recognition of these
concepts was a significant step towards a better protection of vulnerable customers.
In practice, there still remains to see the effectiveness of measures taken with the aim
to reduce or even to eradicate the energy poverty.",
publisher = "Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини",
journal = "Зборник радова Правног факултета у Приштини",
title = "Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва, Protection of vulnerable energy consumers through the introduction of energy poverty",
pages = "170-149",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037"
}
Obrenović, S.. (2022). Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва. in Зборник радова Правног факултета у Приштини
Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини., 149-170.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037
Obrenović S. Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва. in Зборник радова Правног факултета у Приштини. 2022;:149-170.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037 .
Obrenović, Strahinja, "Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва" in Зборник радова Правног факултета у Приштини (2022):149-170,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037 .

Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje)

Obrenović, Strahinja

(Beograd : Institut za političke studije, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1038
AB  - Приказ књиге: Радослав Гаћиновић. 2021. Безбедносна функција државе. Београд: Институт за политичке студије
PB  - Beograd : Institut za političke studije
T2  - Politika nacionalne bezbednosti
T1  - Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje)
EP  - 214
IS  - 1
SP  - 211
VL  - 22
DO  - 10.22182/pnb.2212022.10
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2022",
abstract = "Приказ књиге: Радослав Гаћиновић. 2021. Безбедносна функција државе. Београд: Институт за политичке студије",
publisher = "Beograd : Institut za političke studije",
journal = "Politika nacionalne bezbednosti",
title = "Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje)",
pages = "214-211",
number = "1",
volume = "22",
doi = "10.22182/pnb.2212022.10"
}
Obrenović, S.. (2022). Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje). in Politika nacionalne bezbednosti
Beograd : Institut za političke studije., 22(1), 211-214.
https://doi.org/10.22182/pnb.2212022.10
Obrenović S. Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje). in Politika nacionalne bezbednosti. 2022;22(1):211-214.
doi:10.22182/pnb.2212022.10 .
Obrenović, Strahinja, "Bezbednosna funkcija države (drugo dopunjeno izdanje)" in Politika nacionalne bezbednosti, 22, no. 1 (2022):211-214,
https://doi.org/10.22182/pnb.2212022.10 . .

Ukraine and its position on the European Hydrogen Map

Obrenović, Strahinja

(Udruženje za političke nauke Srbije : Beograd, 2022)

TY  - CONF
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1018
AB  - The European Union is striving to achieve an ambitious goal of
becoming the first climate-neutral continent in the world by
2050. On that path, hydrogen is expected to play an essential
role as an energy source. Countries worldwide are developing
projects to utilize hydrogen in various sectors, such as energy,
transport, and industry. Although hydrogen is in an early
development phase, the current situation with global warming
and ambitious climate targets are pushing countries to act faster
with the key stakeholders and market participants. Ukraine is
perceived as a “priority partner” of the European Union
regarding the supply and transport of green hydrogen to its
Member States. The geographical position and the potential for
wind and solar power generation in Ukraine are postulated as
the advantages in this paper. Additionally, Ukraine has
developed natural gas transmission network that potentially
could be seen as a transport network for a certain amount of
hydrogen. One of the main partners of Ukraine in this field is
Germany, which seeks to receive supplies of green hydrogen
from this country. Some projects have already been recognized
as an important step in implementing the hydrogen strategy.
This paper aims to present the potential of Ukraine to become a
hydrogen supply and transport country and its importance to
European countries. Finally, it intends to describe severe
challenges and obstacles on this path, especially after the fullscale
armed conflict in Ukraine this year.
PB  - Udruženje za političke nauke Srbije : Beograd
PB  - Fakultet političkih nauka : Beograd
C3  - Društvena pravda u post-komunističkim društvima Knjiga sažetaka : Social justice in post-communist societies Book of abstracts
T1  - Ukraine and its position on the European Hydrogen Map
EP  - 10
SP  - 10
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1018
ER  - 
@conference{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2022",
abstract = "The European Union is striving to achieve an ambitious goal of
becoming the first climate-neutral continent in the world by
2050. On that path, hydrogen is expected to play an essential
role as an energy source. Countries worldwide are developing
projects to utilize hydrogen in various sectors, such as energy,
transport, and industry. Although hydrogen is in an early
development phase, the current situation with global warming
and ambitious climate targets are pushing countries to act faster
with the key stakeholders and market participants. Ukraine is
perceived as a “priority partner” of the European Union
regarding the supply and transport of green hydrogen to its
Member States. The geographical position and the potential for
wind and solar power generation in Ukraine are postulated as
the advantages in this paper. Additionally, Ukraine has
developed natural gas transmission network that potentially
could be seen as a transport network for a certain amount of
hydrogen. One of the main partners of Ukraine in this field is
Germany, which seeks to receive supplies of green hydrogen
from this country. Some projects have already been recognized
as an important step in implementing the hydrogen strategy.
This paper aims to present the potential of Ukraine to become a
hydrogen supply and transport country and its importance to
European countries. Finally, it intends to describe severe
challenges and obstacles on this path, especially after the fullscale
armed conflict in Ukraine this year.",
publisher = "Udruženje za političke nauke Srbije : Beograd, Fakultet političkih nauka : Beograd",
journal = "Društvena pravda u post-komunističkim društvima Knjiga sažetaka : Social justice in post-communist societies Book of abstracts",
title = "Ukraine and its position on the European Hydrogen Map",
pages = "10-10",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1018"
}
Obrenović, S.. (2022). Ukraine and its position on the European Hydrogen Map. in Društvena pravda u post-komunističkim društvima Knjiga sažetaka : Social justice in post-communist societies Book of abstracts
Udruženje za političke nauke Srbije : Beograd., 10-10.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1018
Obrenović S. Ukraine and its position on the European Hydrogen Map. in Društvena pravda u post-komunističkim društvima Knjiga sažetaka : Social justice in post-communist societies Book of abstracts. 2022;:10-10.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1018 .
Obrenović, Strahinja, "Ukraine and its position on the European Hydrogen Map" in Društvena pravda u post-komunističkim društvima Knjiga sažetaka : Social justice in post-communist societies Book of abstracts (2022):10-10,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1018 .

Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije

Obrenović, Strahinja

(Beograd : Centar za ekonomska i finansijska istraživanja, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1042
AB  - U radu ćemo istraživati razvoj i konkurentnost tržišta tečnog prirodnog gasa na području Evropske unije, naročito u njenim članicama koje se nalaze na zapadu i jugu Evrope. Polazimo od analize pravnog i regulatornog okvira na nivou Unije, u okviru kog funkcionišu terminali za tečni gas. Pored analize sadržaja, uporedićemo tendencije na evropskom tržištu tečnog gasa sa tendencijama u drugim regionima, pre svega na azijskom tržištu tečnog gasa. Rezultat istraživanja ukazuje na izmenjenu strukturu tržišta gasa u Uniji, koju karakteriše povećani uvoz tečnog gasa, naročito od kraja 2018. godine, kao i povećanje broja terminala i kapaciteta za prijem tečnog gasa. Ipak, rast udela tečnog gasa u ukupnom uvozu nije bio linearan prethodnih godina. U delu koji je posvećen diskusiji razmatramo tri moguća scenarija u pogledu budućnosti tečnog gasa na tržištu Evropske unije, i zaključujemo da će perspektiva tečnog gasa na tržištu zavisiti pre svega od cenovne konkurentnosti u odnosu na cevovodni način transporta gasa.
AB  - In this paper we research the development and competitiveness of the LNG (Liquified Natural Gas) market in the European Union, especially in its member states located in west and south of Europe. First, we analyze legal and regulatory framework at the EU level, under which LNG terminals and facilities operate. In addition to content analysis, we also compare trends in the European LNG market with trends in other regions, especially in the Asian LNG market. The result of the research highlights the changed structure of the EU’s gas market, characterized by larger imports of liquefied natural gas, especially since the end of 2018, as well as increased number of terminals and capacities for receiving liquefied gas. However, the growth in the share of liquefied gas in total import was not linear in the previous years. As a part of the discussion we examine three possible scenarios regarding the future of LNG market in the European Union, and we conclude that the perspective of LNG in the market will primarly depend on price competitiveness comparing it to pipeline gas transport.
PB  - Beograd : Centar za ekonomska i finansijska istraživanja
T2  - Oditor
T1  - Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije
T1  - Perspectives on LNG competitiveness: An overview of the EU market
EP  - 163
IS  - 1
SP  - 131
VL  - 7
DO  - 10.5937/Oditor2101131O
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2021",
abstract = "U radu ćemo istraživati razvoj i konkurentnost tržišta tečnog prirodnog gasa na području Evropske unije, naročito u njenim članicama koje se nalaze na zapadu i jugu Evrope. Polazimo od analize pravnog i regulatornog okvira na nivou Unije, u okviru kog funkcionišu terminali za tečni gas. Pored analize sadržaja, uporedićemo tendencije na evropskom tržištu tečnog gasa sa tendencijama u drugim regionima, pre svega na azijskom tržištu tečnog gasa. Rezultat istraživanja ukazuje na izmenjenu strukturu tržišta gasa u Uniji, koju karakteriše povećani uvoz tečnog gasa, naročito od kraja 2018. godine, kao i povećanje broja terminala i kapaciteta za prijem tečnog gasa. Ipak, rast udela tečnog gasa u ukupnom uvozu nije bio linearan prethodnih godina. U delu koji je posvećen diskusiji razmatramo tri moguća scenarija u pogledu budućnosti tečnog gasa na tržištu Evropske unije, i zaključujemo da će perspektiva tečnog gasa na tržištu zavisiti pre svega od cenovne konkurentnosti u odnosu na cevovodni način transporta gasa., In this paper we research the development and competitiveness of the LNG (Liquified Natural Gas) market in the European Union, especially in its member states located in west and south of Europe. First, we analyze legal and regulatory framework at the EU level, under which LNG terminals and facilities operate. In addition to content analysis, we also compare trends in the European LNG market with trends in other regions, especially in the Asian LNG market. The result of the research highlights the changed structure of the EU’s gas market, characterized by larger imports of liquefied natural gas, especially since the end of 2018, as well as increased number of terminals and capacities for receiving liquefied gas. However, the growth in the share of liquefied gas in total import was not linear in the previous years. As a part of the discussion we examine three possible scenarios regarding the future of LNG market in the European Union, and we conclude that the perspective of LNG in the market will primarly depend on price competitiveness comparing it to pipeline gas transport.",
publisher = "Beograd : Centar za ekonomska i finansijska istraživanja",
journal = "Oditor",
title = "Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije, Perspectives on LNG competitiveness: An overview of the EU market",
pages = "163-131",
number = "1",
volume = "7",
doi = "10.5937/Oditor2101131O"
}
Obrenović, S.. (2021). Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije. in Oditor
Beograd : Centar za ekonomska i finansijska istraživanja., 7(1), 131-163.
https://doi.org/10.5937/Oditor2101131O
Obrenović S. Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije. in Oditor. 2021;7(1):131-163.
doi:10.5937/Oditor2101131O .
Obrenović, Strahinja, "Perspektive konkurentnosti tečnog prirodnog gasa: osvrt na tržište Evropske unije" in Oditor, 7, no. 1 (2021):131-163,
https://doi.org/10.5937/Oditor2101131O . .
2

(Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?

Obrenović, Strahinja

(Beograd : Institut za međunarodnu politiku i privredu, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1041
AB  - U radu se razmatra pozicija Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa,
i to u razdoblju od usvajanja Prvog energetskog paketa pa sve do usvajanja
trenutno važećeg, Trećeg energetskog paketa. Cilj istraživanja jeste da se analizira
uloga Evropske komisije u odnosu na proces liberalizacije i integracije tržišta
prirodnog gasa u Evropskoj uniji. Metode korišćene u radu se, pre svega, odnose
na analizu akata sadržanih u energetskim paketima, ali i komparaciju različitih
legislativnih rešenja u tri energetska paketa. U tom smislu, rad treba da pruži
odgovor na pitanje da li je Evropska komisija postala novi „evropski regulator” na
tržištu gasa, i to zahvaljujući ovlašćenjima koja su joj dodeljena energetskim
paketima, naročito Trećim energetskim paketom. Zaključak istraživanja jeste da
zakonodavac nije predvideo dodeljivanje uloge energetskog regulatora Komisiji,
ali joj je dodelio dalekosežna ovlašćenja – naročito prilikom odlučivanja o izuzeću
nove energetske infrastrukture. U poslednjem delu rada ukazano je i na
legislativne izmene koje je Komisija inicirala, i koje idu u pravcu proširenja
domena primene Trećeg energetskog paketa, samim tim snažeći dalje poziciju
Komisije na energetskom tržištu.
AB  - This paper deals with the position of the European Commission on the
natural gas market, in the period from the adoption of the First Energy Package to
the adoption of the Third Energy Package. The aim of this paper is to analyse the role
of the European Commission regarding the process of liberalization and integration
of the natural gas market in the European Union. The methods used in this paper
include the analysis of the acts contained in energy packages, but also the comparison
of different legislative solutions in three energy packages. In that sense, the posed
research question is whether the European Commission has become a new
“European regulator” on the gas market, thanks to the powers granted to it by energy
packages, especially the Third Energy Package. The conclusion of the research is that
the legislator did not envisage assigning the role of energy regulator to the
Commission, but granted it far-reaching powers - especially when deciding on the
exemption of new energy infrastructure. The last part of the paper covers legislative
changes initiated by the Commission, which go in the direction of expanding the
scope of implementation of the Third Energy Package, thus further strengthening
the Commission’s position on the energy market.
PB  - Beograd : Institut za međunarodnu politiku i privredu
T2  - Evropsko zakonodavstvo
T1  - (Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?
T1  - (Re)positioning of the European Commission on the natural gas market: from a leader of energy market liberalization to the "energy regulator"?
EP  - 144
IS  - 75
SP  - 127
VL  - 20
DO  - 10.18485/iipe_ez.2021.20.75.8
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2021",
abstract = "U radu se razmatra pozicija Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa,
i to u razdoblju od usvajanja Prvog energetskog paketa pa sve do usvajanja
trenutno važećeg, Trećeg energetskog paketa. Cilj istraživanja jeste da se analizira
uloga Evropske komisije u odnosu na proces liberalizacije i integracije tržišta
prirodnog gasa u Evropskoj uniji. Metode korišćene u radu se, pre svega, odnose
na analizu akata sadržanih u energetskim paketima, ali i komparaciju različitih
legislativnih rešenja u tri energetska paketa. U tom smislu, rad treba da pruži
odgovor na pitanje da li je Evropska komisija postala novi „evropski regulator” na
tržištu gasa, i to zahvaljujući ovlašćenjima koja su joj dodeljena energetskim
paketima, naročito Trećim energetskim paketom. Zaključak istraživanja jeste da
zakonodavac nije predvideo dodeljivanje uloge energetskog regulatora Komisiji,
ali joj je dodelio dalekosežna ovlašćenja – naročito prilikom odlučivanja o izuzeću
nove energetske infrastrukture. U poslednjem delu rada ukazano je i na
legislativne izmene koje je Komisija inicirala, i koje idu u pravcu proširenja
domena primene Trećeg energetskog paketa, samim tim snažeći dalje poziciju
Komisije na energetskom tržištu., This paper deals with the position of the European Commission on the
natural gas market, in the period from the adoption of the First Energy Package to
the adoption of the Third Energy Package. The aim of this paper is to analyse the role
of the European Commission regarding the process of liberalization and integration
of the natural gas market in the European Union. The methods used in this paper
include the analysis of the acts contained in energy packages, but also the comparison
of different legislative solutions in three energy packages. In that sense, the posed
research question is whether the European Commission has become a new
“European regulator” on the gas market, thanks to the powers granted to it by energy
packages, especially the Third Energy Package. The conclusion of the research is that
the legislator did not envisage assigning the role of energy regulator to the
Commission, but granted it far-reaching powers - especially when deciding on the
exemption of new energy infrastructure. The last part of the paper covers legislative
changes initiated by the Commission, which go in the direction of expanding the
scope of implementation of the Third Energy Package, thus further strengthening
the Commission’s position on the energy market.",
publisher = "Beograd : Institut za međunarodnu politiku i privredu",
journal = "Evropsko zakonodavstvo",
title = "(Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?, (Re)positioning of the European Commission on the natural gas market: from a leader of energy market liberalization to the "energy regulator"?",
pages = "144-127",
number = "75",
volume = "20",
doi = "10.18485/iipe_ez.2021.20.75.8"
}
Obrenović, S.. (2021). (Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?. in Evropsko zakonodavstvo
Beograd : Institut za međunarodnu politiku i privredu., 20(75), 127-144.
https://doi.org/10.18485/iipe_ez.2021.20.75.8
Obrenović S. (Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?. in Evropsko zakonodavstvo. 2021;20(75):127-144.
doi:10.18485/iipe_ez.2021.20.75.8 .
Obrenović, Strahinja, "(Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"?" in Evropsko zakonodavstvo, 20, no. 75 (2021):127-144,
https://doi.org/10.18485/iipe_ez.2021.20.75.8 . .

Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja

Filijovic, Marko; Obrenović, Strahinja

(Pirot : Ugovorna okružna privredna komora Pirot, 2021)

TY  - CONF
AU  - Filijovic, Marko
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1040
AB  - Od početka 2021. godine primetan je rast cena prirodnog gasa na
evropskom tržištu, ali je tek od druge polovine godine cena dostigla rekordan
nivo. Tome je doprinelo nekoliko faktora od kojih su neki političke, drugi
ekonomske ili tehničke prirode, ali treba uzeti u obzir i uticaj vremenskih prilika
koje, takođe, igraju značajnu ulogu. U središtu razmatranja će biti i, naizgled,
paradoksalna situacija da se Evropa suočava sa problemom snabdevanja
prirodnim gasom u trenutku kada su dovršeni novi infrastrukturni projekti,
poput Transjadranskog gasovoda, Turskog toka (Balkanskog toka) i Severnog
toka 2. Cilj rada je da ukaže na značaj infrastrukture i regionalne saradnje kao
neophodnih preduslova za sigurno i nesmetano snabdevanje energijom.
Naročita pažnja biće posvećena regionalnoj saradnji na prostoru Jugoistočne
Evrope.
AB  - Natural gas prices have risen on the European market since the beginning of 2021, but only in the second half of the year prices have reached record levels. Several factors have contributed to this situation, some of which are political, others economic or technical in nature, but the weather conditions should also be taken into account. At first glance, we have a paradoxical situation that Europe is facing a problem of natural gas supply at the moment when new infrastructure projects are completed, such as Trans-Adriatic Pipeline, TurkStream (Balkan Stream) and Nord Stream 2. The paper aims to highlight the importance of infrastructure and regional cooperation as necessary preconditions to ensure a stable energy supply. Special attention will be paid to the regional cooperation in Southeast Europe.
PB  - Pirot : Ugovorna okružna privredna komora Pirot
C3  - Regionalni razvoj i prekogranična saradnja
T1  - Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja
T1  - Challenges to natural gas supply in Europe and regional cooperation
EP  - 214
SP  - 203
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1040
ER  - 
@conference{
author = "Filijovic, Marko and Obrenović, Strahinja",
year = "2021",
abstract = "Od početka 2021. godine primetan je rast cena prirodnog gasa na
evropskom tržištu, ali je tek od druge polovine godine cena dostigla rekordan
nivo. Tome je doprinelo nekoliko faktora od kojih su neki političke, drugi
ekonomske ili tehničke prirode, ali treba uzeti u obzir i uticaj vremenskih prilika
koje, takođe, igraju značajnu ulogu. U središtu razmatranja će biti i, naizgled,
paradoksalna situacija da se Evropa suočava sa problemom snabdevanja
prirodnim gasom u trenutku kada su dovršeni novi infrastrukturni projekti,
poput Transjadranskog gasovoda, Turskog toka (Balkanskog toka) i Severnog
toka 2. Cilj rada je da ukaže na značaj infrastrukture i regionalne saradnje kao
neophodnih preduslova za sigurno i nesmetano snabdevanje energijom.
Naročita pažnja biće posvećena regionalnoj saradnji na prostoru Jugoistočne
Evrope., Natural gas prices have risen on the European market since the beginning of 2021, but only in the second half of the year prices have reached record levels. Several factors have contributed to this situation, some of which are political, others economic or technical in nature, but the weather conditions should also be taken into account. At first glance, we have a paradoxical situation that Europe is facing a problem of natural gas supply at the moment when new infrastructure projects are completed, such as Trans-Adriatic Pipeline, TurkStream (Balkan Stream) and Nord Stream 2. The paper aims to highlight the importance of infrastructure and regional cooperation as necessary preconditions to ensure a stable energy supply. Special attention will be paid to the regional cooperation in Southeast Europe.",
publisher = "Pirot : Ugovorna okružna privredna komora Pirot",
journal = "Regionalni razvoj i prekogranična saradnja",
title = "Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja, Challenges to natural gas supply in Europe and regional cooperation",
pages = "214-203",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1040"
}
Filijovic, M.,& Obrenović, S.. (2021). Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja. in Regionalni razvoj i prekogranična saradnja
Pirot : Ugovorna okružna privredna komora Pirot., 203-214.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1040
Filijovic M, Obrenović S. Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja. in Regionalni razvoj i prekogranična saradnja. 2021;:203-214.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1040 .
Filijovic, Marko, Obrenović, Strahinja, "Izazovi u snabdevanju prirodnim gasom u Evropi i regionalna saradnja" in Regionalni razvoj i prekogranična saradnja (2021):203-214,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1040 .

Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti

Obrenović, Strahinja

(Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije, 2021)

TY  - CONF
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1043
AB  - Opšti sud Evropske unije je u septembru 2019. godine utvrdio postojanje načela
energetske solidarnosti u slučaju koji je Poljska pokrenula protiv Evropske
komisije (tzv. slučaj OPAL). Pomenuti slučaj se može razmotriti u kontekstu novonastale
diskusije o evropskoj solidarnosti. Potreba da se oblikuje solidarnost
na evropskom nivou otvorila je značajna pitanja. Jedna od značajnih dilema
jeste da li solidarnost u Evropskoj uniji predstavlja pravni ili politički princip,
odnosno da li nepoštovanje solidarnosti sa sobom povlači i pravne posledice
u vidu sankcija. Druga dilema se odnosi na trenutak u kojem se primenjuje
princip solidarnosti, odnosno da li se poštovanje načela solidarnosti zahteva
samo u vanrednim okolnostima ili se mora poštovati uvek. Imajući u vidu pomenuti
slučaj, cilj ovog rada je da ukaže na određena pitanja koja su proistekla
iz tumačenja energetske solidarnosti, a koja se mogu razmotriti i kroz prizmu
postojeće debate o solidarnosti u Evropi.
AB  - In September 2019, the General Court of the European Union established the
principle of energy solidarity in a case initiated by Poland against the European
Commission (OPAL case). The mentioned case can be considered through the
ongoing debate about the European solidarity. The necessity of introducing
solidarity at the European level has raised significant questions. First is the
question whether solidarity in the European Union is a legal or political principle,
and whether non-compliance with solidarity entails legal consequences
such as sanctions. The second question refers to the situation in which the
principle of solidarity is applied, and whether the principle of solidarity binds
actors in extraordinary circumstances or it must always be respected. Having
in mind the mentioned case, the aim of this paper is to point out certain issues
that have arisen from the interpretation of energy solidarity, and which can be
considered through the prism of the existing debate on solidarity in Europe.
PB  - Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije
PB  - Beograd : Fakultet političkih nauka
C3  - Političke posledice pandemije : Knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije
T1  - Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti
T1  - From the general principle of solidarity to the energy solidarity
EP  - 324
SP  - 309
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1043
ER  - 
@conference{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2021",
abstract = "Opšti sud Evropske unije je u septembru 2019. godine utvrdio postojanje načela
energetske solidarnosti u slučaju koji je Poljska pokrenula protiv Evropske
komisije (tzv. slučaj OPAL). Pomenuti slučaj se može razmotriti u kontekstu novonastale
diskusije o evropskoj solidarnosti. Potreba da se oblikuje solidarnost
na evropskom nivou otvorila je značajna pitanja. Jedna od značajnih dilema
jeste da li solidarnost u Evropskoj uniji predstavlja pravni ili politički princip,
odnosno da li nepoštovanje solidarnosti sa sobom povlači i pravne posledice
u vidu sankcija. Druga dilema se odnosi na trenutak u kojem se primenjuje
princip solidarnosti, odnosno da li se poštovanje načela solidarnosti zahteva
samo u vanrednim okolnostima ili se mora poštovati uvek. Imajući u vidu pomenuti
slučaj, cilj ovog rada je da ukaže na određena pitanja koja su proistekla
iz tumačenja energetske solidarnosti, a koja se mogu razmotriti i kroz prizmu
postojeće debate o solidarnosti u Evropi., In September 2019, the General Court of the European Union established the
principle of energy solidarity in a case initiated by Poland against the European
Commission (OPAL case). The mentioned case can be considered through the
ongoing debate about the European solidarity. The necessity of introducing
solidarity at the European level has raised significant questions. First is the
question whether solidarity in the European Union is a legal or political principle,
and whether non-compliance with solidarity entails legal consequences
such as sanctions. The second question refers to the situation in which the
principle of solidarity is applied, and whether the principle of solidarity binds
actors in extraordinary circumstances or it must always be respected. Having
in mind the mentioned case, the aim of this paper is to point out certain issues
that have arisen from the interpretation of energy solidarity, and which can be
considered through the prism of the existing debate on solidarity in Europe.",
publisher = "Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije, Beograd : Fakultet političkih nauka",
journal = "Političke posledice pandemije : Knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije",
title = "Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti, From the general principle of solidarity to the energy solidarity",
pages = "324-309",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1043"
}
Obrenović, S.. (2021). Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti. in Političke posledice pandemije : Knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije
Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije., 309-324.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1043
Obrenović S. Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti. in Političke posledice pandemije : Knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije. 2021;:309-324.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1043 .
Obrenović, Strahinja, "Od opšteg načela solidarnosti ka energetskoj solidarnosti" in Političke posledice pandemije : Knjiga sažetaka sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije (2021):309-324,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1043 .

Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?

Obrenović, Strahinja

(Београд : Институт за међународну политику и привреду, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1047
AB  - Аутор ће се у раду бавити питањем проширења Евроазијске
економске уније (ЕЕУ), односно (не)постојањем политике проширења
ове међународне организације. Евроазијска економска унија почела je као
интегративни процес између три државе (Русије, Казахстана, Белорусије),
којима су се нешто касније прикључиле Јерменија и Киргистан 2015.
године. Након прихватања ове две државе у организацију, поставило се
питање даљег проширења Евроазијске економске уније. Приоритет ове
организације су потенцијалне чланице са постсовјетског простора, мада
чланство није нужно ограничено на те државе. За сада је најизгледније
да ће, уколико до наредног проширења дође, нова чланица бити
Таџикистан, док је 2018. године Молдавији додељен статус посматрача.
Бројне су потешкоће са којима се суочава ова организација када је реч о
проширењу. Један од разлога јесу други интегративни процеси који су
отпочели раније у окружењу, и који су окупили одређени број држава.
Такав интегративни пројекат јесте Европска унија, који се развија већ
неколико деценија. Европска унија је отпочела као заједница шест
држава, да би временом достигла број од 28 чланица (ускоро 27 након
изласка Велике Британије). Током дужег временског раздобља Европска
унија почела је да развија специфичну политику проширења, с циљем
пријема нових чланица. У том контексту ће се разматрати да ли постоји
политика проширења у Евроазијској економској унији, која би била
пандан политици проширења која постоји у Европској унији. Закључак
истраживања јесте да у Евроазијској економској унији, у овом тренутку,
не постоји разрађена политика проширења, која би била слична оној која
постоји у Европској унији, што не значи да ова организација није
посвећена потенцијалнo новимчланицама. Као алтернатива проширењу
ове међународне организације, постоје други видови сарадње, попут
додељивања статуса посматрача у организацији, као и закључивања
различитих споразума са трећим државама.
AB  - In this article, the author will address the issue of the enlargement
of the Eurasian Economic Union (EEU), and the existence/nonexistence of
the enlargement policy of this international organization. The Eurasian
Economic Union began as an integrative process between the three countries
(Russia, Kazakhstan, Belarus), which were later joined by Armenia and
Kyrgyzstan in 2015. Following the accession of these two countries to the
organization, the question of the further enlargement of the Eurasian
Economic Union was raised. The priority of this organization is potential
members from the post-Soviet space, though membership is not necessarily
limited to those countries. For the time being, it is most likely that if the next
enlargement occurs, the new member will be Tajikistan, while in 2018
Moldova was granted observer status. There are many difficulties this
organization encounters when it comes to expansion. One of the reasons is
the other integrative processes that started earlier in the neighbourhood, and
which brought together several countries. Such an integrative project is the
European Union, which has been developing for several decades. The
European Union started as a community of six countries, eventually reaching
a membership of 28 countries (soon 27 after the Brexit). Over a long period of
time, the European Union has begun to develop a specific enlargement policy
to welcome new members. In this context, it will be considered whether there
is an enlargement policy in the Eurasian Economic Union, which would be a
counterpart to the enlargement policy existing in the European Union. The
conclusion of the research is that there is currently no elaborated enlargement
policy in the Eurasian Economic Union, which is similar to the one existing in
the European Union, which does not mean that this organization is not
dedicated to potential new members. As an alternative to the enlargement of
this international organization, there are other forms of cooperation, such as
the granting of observer status in the organization, as well as the conclusion
of various agreements with third countries.
PB  - Београд : Институт за међународну политику и привреду
T2  - Integracioni procesi u Evroaziji
T1  - Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?
T1  - Enlargement of the Eurasian Economic Union - Is it time for the enlargement policy of the Eurasian Economic Union?
EP  - 307
SP  - 286
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1047
ER  - 
@inbook{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2020",
abstract = "Аутор ће се у раду бавити питањем проширења Евроазијске
економске уније (ЕЕУ), односно (не)постојањем политике проширења
ове међународне организације. Евроазијска економска унија почела je као
интегративни процес између три државе (Русије, Казахстана, Белорусије),
којима су се нешто касније прикључиле Јерменија и Киргистан 2015.
године. Након прихватања ове две државе у организацију, поставило се
питање даљег проширења Евроазијске економске уније. Приоритет ове
организације су потенцијалне чланице са постсовјетског простора, мада
чланство није нужно ограничено на те државе. За сада је најизгледније
да ће, уколико до наредног проширења дође, нова чланица бити
Таџикистан, док је 2018. године Молдавији додељен статус посматрача.
Бројне су потешкоће са којима се суочава ова организација када је реч о
проширењу. Један од разлога јесу други интегративни процеси који су
отпочели раније у окружењу, и који су окупили одређени број држава.
Такав интегративни пројекат јесте Европска унија, који се развија већ
неколико деценија. Европска унија је отпочела као заједница шест
држава, да би временом достигла број од 28 чланица (ускоро 27 након
изласка Велике Британије). Током дужег временског раздобља Европска
унија почела је да развија специфичну политику проширења, с циљем
пријема нових чланица. У том контексту ће се разматрати да ли постоји
политика проширења у Евроазијској економској унији, која би била
пандан политици проширења која постоји у Европској унији. Закључак
истраживања јесте да у Евроазијској економској унији, у овом тренутку,
не постоји разрађена политика проширења, која би била слична оној која
постоји у Европској унији, што не значи да ова организација није
посвећена потенцијалнo новимчланицама. Као алтернатива проширењу
ове међународне организације, постоје други видови сарадње, попут
додељивања статуса посматрача у организацији, као и закључивања
различитих споразума са трећим државама., In this article, the author will address the issue of the enlargement
of the Eurasian Economic Union (EEU), and the existence/nonexistence of
the enlargement policy of this international organization. The Eurasian
Economic Union began as an integrative process between the three countries
(Russia, Kazakhstan, Belarus), which were later joined by Armenia and
Kyrgyzstan in 2015. Following the accession of these two countries to the
organization, the question of the further enlargement of the Eurasian
Economic Union was raised. The priority of this organization is potential
members from the post-Soviet space, though membership is not necessarily
limited to those countries. For the time being, it is most likely that if the next
enlargement occurs, the new member will be Tajikistan, while in 2018
Moldova was granted observer status. There are many difficulties this
organization encounters when it comes to expansion. One of the reasons is
the other integrative processes that started earlier in the neighbourhood, and
which brought together several countries. Such an integrative project is the
European Union, which has been developing for several decades. The
European Union started as a community of six countries, eventually reaching
a membership of 28 countries (soon 27 after the Brexit). Over a long period of
time, the European Union has begun to develop a specific enlargement policy
to welcome new members. In this context, it will be considered whether there
is an enlargement policy in the Eurasian Economic Union, which would be a
counterpart to the enlargement policy existing in the European Union. The
conclusion of the research is that there is currently no elaborated enlargement
policy in the Eurasian Economic Union, which is similar to the one existing in
the European Union, which does not mean that this organization is not
dedicated to potential new members. As an alternative to the enlargement of
this international organization, there are other forms of cooperation, such as
the granting of observer status in the organization, as well as the conclusion
of various agreements with third countries.",
publisher = "Београд : Институт за међународну политику и привреду",
journal = "Integracioni procesi u Evroaziji",
booktitle = "Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?, Enlargement of the Eurasian Economic Union - Is it time for the enlargement policy of the Eurasian Economic Union?",
pages = "307-286",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1047"
}
Obrenović, S.. (2020). Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?. in Integracioni procesi u Evroaziji
Београд : Институт за међународну политику и привреду., 286-307.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1047
Obrenović S. Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?. in Integracioni procesi u Evroaziji. 2020;:286-307.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1047 .
Obrenović, Strahinja, "Проширење Евроазијске економске уније - Да ли је на реду политика проширења Евроазијске економске уније?" in Integracioni procesi u Evroaziji (2020):286-307,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1047 .

Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој

Obrenović, Strahinja

(Нови Сад : Култура – Полис, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1046
AB  - У раду ће се разматрати избори за Европски парламент који су одржани у Чешкој и Словачкој. Ове државе су од чланства у Унији до сада учествовале у четири изборна циклуса. Оно што карактерише обе државе је релативно мала излазност бирачa на изборима за ЕП, која је у Словачкој у свачетири изборна циклуса била убедљиво најнижа на нивоу Европске уније. Разматрајући претходне изборне циклусе, настојаћемо да укажемо на неке трендове који су обележили учествовање ове две државе на изборима за Европски парламент. Представићемо све релевантне политичке партије и актере који су до сада остварили значајне изборне резултате и који су били, или су и даље, чланови Европског парламента. Од првих избора за Европски парламент на којима су учествовале Чешка и Словачка, велики број политичких партија је имао посланичка места у ЕП. То је у великој мери последица фрагментисане политичке сцене у овим државама, у којима се појавио и већи број нових политичких групација и партија које су брзо стекле своје присталице и гласаче. Многе велике и претходно етаблиране партије су доживеле пораз на изборима, чиме се велики број бирача приклонио новим политичким партијама. Новина европских избора 2019.  године је улазак крајње десних странака у Европски парламент, у обе ове државе. На овим изборима је повећана и излазност бирача у односу на претходне изборне циклусе, али је упркос томе остала и даље најнижа на нивоу целеУније.
AB  - The paper will discuss the European Parliament elections held in the
Czech Republic and Slovakia. So far, these countries have participated in the four election
cycles since their membership in the Union. What is characteristic of both countries is
relatively low voter turnout in the elections for the EP, which in Slovakia in all four election
cycles was the lowest on the level of the European Union. Considering previous electoral
cycles, we will try to point out some trends that marked the participation of these two countries
in the European Parliament elections. We will present all relevant political parties and
actors who have so far achieved significant electoral results and who, or are still, are members
of the European Parliament. Since the first elections for the European Parliament in
which the Czech Republic and Slovakia took part, a large number of political parties held
seats in the EP. This is largely a consequence of the fragmented political scene in these countries,
where a large number of new political groups and parties emerged that quickly gained
supporters and voters. Many large and previously established parties were defeated in the
elections, with which a large number of voters bowed to new political parties. The news of
the European elections in 2019 is the entry of extreme right parties to the European Parliament,
in both of these states. In these elections, the turnout of voters increased comparing it
to the previous election cycles, but nevertheless remained the lowest on the level of the whole
Union.
PB  - Нови Сад : Култура – Полис
PB  - Београд : Институт за европске студије
T2  - Kultura polisa
T1  - Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој
T1  - Elections for the European Parliament in the Czech Republic and Slovakia
EP  - 196
IS  - 3
SP  - 181
VL  - 16
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1046
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2020",
abstract = "У раду ће се разматрати избори за Европски парламент који су одржани у Чешкој и Словачкој. Ове државе су од чланства у Унији до сада учествовале у четири изборна циклуса. Оно што карактерише обе државе је релативно мала излазност бирачa на изборима за ЕП, која је у Словачкој у свачетири изборна циклуса била убедљиво најнижа на нивоу Европске уније. Разматрајући претходне изборне циклусе, настојаћемо да укажемо на неке трендове који су обележили учествовање ове две државе на изборима за Европски парламент. Представићемо све релевантне политичке партије и актере који су до сада остварили значајне изборне резултате и који су били, или су и даље, чланови Европског парламента. Од првих избора за Европски парламент на којима су учествовале Чешка и Словачка, велики број политичких партија је имао посланичка места у ЕП. То је у великој мери последица фрагментисане политичке сцене у овим државама, у којима се појавио и већи број нових политичких групација и партија које су брзо стекле своје присталице и гласаче. Многе велике и претходно етаблиране партије су доживеле пораз на изборима, чиме се велики број бирача приклонио новим политичким партијама. Новина европских избора 2019.  године је улазак крајње десних странака у Европски парламент, у обе ове државе. На овим изборима је повећана и излазност бирача у односу на претходне изборне циклусе, али је упркос томе остала и даље најнижа на нивоу целеУније., The paper will discuss the European Parliament elections held in the
Czech Republic and Slovakia. So far, these countries have participated in the four election
cycles since their membership in the Union. What is characteristic of both countries is
relatively low voter turnout in the elections for the EP, which in Slovakia in all four election
cycles was the lowest on the level of the European Union. Considering previous electoral
cycles, we will try to point out some trends that marked the participation of these two countries
in the European Parliament elections. We will present all relevant political parties and
actors who have so far achieved significant electoral results and who, or are still, are members
of the European Parliament. Since the first elections for the European Parliament in
which the Czech Republic and Slovakia took part, a large number of political parties held
seats in the EP. This is largely a consequence of the fragmented political scene in these countries,
where a large number of new political groups and parties emerged that quickly gained
supporters and voters. Many large and previously established parties were defeated in the
elections, with which a large number of voters bowed to new political parties. The news of
the European elections in 2019 is the entry of extreme right parties to the European Parliament,
in both of these states. In these elections, the turnout of voters increased comparing it
to the previous election cycles, but nevertheless remained the lowest on the level of the whole
Union.",
publisher = "Нови Сад : Култура – Полис, Београд : Институт за европске студије",
journal = "Kultura polisa",
title = "Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој, Elections for the European Parliament in the Czech Republic and Slovakia",
pages = "196-181",
number = "3",
volume = "16",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1046"
}
Obrenović, S.. (2020). Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој. in Kultura polisa
Нови Сад : Култура – Полис., 16(3), 181-196.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1046
Obrenović S. Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој. in Kultura polisa. 2020;16(3):181-196.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1046 .
Obrenović, Strahinja, "Избори за Европски парламент у Чешкој и Словачкој" in Kultura polisa, 16, no. 3 (2020):181-196,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1046 .

Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa

Obrenović, Strahinja

(Beograd : Fakultet političkih nauka, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1045
AB  - diskurs o prirodnom gasu kao političkom oružju prisutan je već nekoliko decenija u javnoj sferi. U radu ćemo najpre analizirati suprotstavljena mišljenja
autora kada je reč o mogućnosti da se prirodni gas, kao energent, koristi kao
političko oružje. Metoda istraživanja se pre svega zasniva na analizi sadržaja i komparaciji diskursa, prvenstveno u akademskoj oblasti, delimično i u
medijskoj i političkoj sferi. Pored analiziranja diskursa o političkom oružju,
razmatramo i diskurs o prirodnom gasu kao energetskom oružju, iako ne postoji jasna granica među njima. nakon komparacije različitih stavova u akademskom polju, ukazaćemo na dva moguća razloga zbog kojih je nastao ili
se oblikovao diskurs o prirodnom gasu kao političkom oružju. jedan razlog
militarizacije diskursa može se posmatrati u okviru širih političkih odnosa,
dok se drugi razlog može tražiti u suprotstavljenim komercijalnim interesima i nadmetanjem za poziciju na tržištu.
AB  - Natural gas as a ”political weapon” discourse has been present in the public sphere for several decades. In this paper, we will first compare the different
perspectives of the authors when it comes to the possibility of using natural
gas as a political weapon. The research method is primarily based on content
analysis and discourse comparison, primarily in the academic field, and partly
in the media and political spheres. In addition to analyzing the discourse on
political weapon, we also consider the discourse on natural gas as an energy
weapon, although there is no clear boundary between them. After comparing different perspectives in the academic field, we will point out two possible
reasons why the discourse on natural gas as a political weapon was created or
shaped. One reason for the militarization of discourse can be sought in the
context of broader political relations, while another reason can be sought in
conflicting commercial interests and increased competition for markets.
PB  - Beograd : Fakultet političkih nauka
T2  - Godišnjak Fakulteta Političkih nauka
T1  - Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa
T1  - Natural gas as a "political weapon": discourse understanding
EP  - 214
IS  - 23
SP  - 195
VL  - 14
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1045
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2020",
abstract = "diskurs o prirodnom gasu kao političkom oružju prisutan je već nekoliko decenija u javnoj sferi. U radu ćemo najpre analizirati suprotstavljena mišljenja
autora kada je reč o mogućnosti da se prirodni gas, kao energent, koristi kao
političko oružje. Metoda istraživanja se pre svega zasniva na analizi sadržaja i komparaciji diskursa, prvenstveno u akademskoj oblasti, delimično i u
medijskoj i političkoj sferi. Pored analiziranja diskursa o političkom oružju,
razmatramo i diskurs o prirodnom gasu kao energetskom oružju, iako ne postoji jasna granica među njima. nakon komparacije različitih stavova u akademskom polju, ukazaćemo na dva moguća razloga zbog kojih je nastao ili
se oblikovao diskurs o prirodnom gasu kao političkom oružju. jedan razlog
militarizacije diskursa može se posmatrati u okviru širih političkih odnosa,
dok se drugi razlog može tražiti u suprotstavljenim komercijalnim interesima i nadmetanjem za poziciju na tržištu., Natural gas as a ”political weapon” discourse has been present in the public sphere for several decades. In this paper, we will first compare the different
perspectives of the authors when it comes to the possibility of using natural
gas as a political weapon. The research method is primarily based on content
analysis and discourse comparison, primarily in the academic field, and partly
in the media and political spheres. In addition to analyzing the discourse on
political weapon, we also consider the discourse on natural gas as an energy
weapon, although there is no clear boundary between them. After comparing different perspectives in the academic field, we will point out two possible
reasons why the discourse on natural gas as a political weapon was created or
shaped. One reason for the militarization of discourse can be sought in the
context of broader political relations, while another reason can be sought in
conflicting commercial interests and increased competition for markets.",
publisher = "Beograd : Fakultet političkih nauka",
journal = "Godišnjak Fakulteta Političkih nauka",
title = "Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa, Natural gas as a "political weapon": discourse understanding",
pages = "214-195",
number = "23",
volume = "14",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1045"
}
Obrenović, S.. (2020). Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa. in Godišnjak Fakulteta Političkih nauka
Beograd : Fakultet političkih nauka., 14(23), 195-214.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1045
Obrenović S. Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa. in Godišnjak Fakulteta Političkih nauka. 2020;14(23):195-214.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1045 .
Obrenović, Strahinja, "Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa" in Godišnjak Fakulteta Političkih nauka, 14, no. 23 (2020):195-214,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1045 .

Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019.

Obrenović, Strahinja

(Нови Сад : Култура – Полис, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1044
AB  - Нарушени односи компанија Гаспром и Нафтогас довели су у питање будућност транзита руског гаса према европским потрошачима након истека споразума о испоруци и транзиту гаса 2019. године. У раду су анализирани односи две компаније од успостављања самосталних држава на постсовјетском подручју, али и кратак историјски преглед позиционирања Украјине као транзитне земље у совјетском периоду. Изложени су значајни догађаји који су определили односе две компаније, нарочито гасне кризе из 2006. и 2009. године. Након закључења споразума из 2009. године између Гаспрома и Нафтогаса, уследили су многи изазови који су доводили у питање одрживост споразума између страна. Поред двеју страна, значајна улога припадала је и Европској унији, односно државама чланицама којима је стизао гас у великим количинама кроз украјинску територију. Постојала је сумња међу актерима да међу Гаспромом и Нафтогасом може да дође до новог гасног (не)споразума. Пробој у преговорима је начињен тек крајем 2019. године и тиме је гасни споразум међу странама настављен, али је и даље упитна позиција Украјине као транзитне земље у будућности.
AB  - Worsened relations between Gazprom and Naftogaz have questioned the future gas transit to European consumers following the expiration of gas supply and transit agreement in 2019. In this paper we are analyzing the relations of the two companies since the establishment of independent countries in the post-Soviet area, and we provide brief historical overview of Ukraine's positioning as a gas transit land in the Soviet period. Significant events are elaborated which defined the relations between the two companies, especially since the gas crisis in 2006 and 2009. Following the conclusion of agreements between Gazprom and Naftogaz in 2009, there were still many challenges that call into question sustainability of the agreement between the parties. In addition, a significant role belonged to the European Union and its Member States, which were receiving large quantities of gas through the territory of Ukraine. There was a suspicion among actors that new gas (dis)agreement could occur between Gazprom and Naftogaz. The breakthrough in the negotiations was only made at the end of 2019, so the gas agreement between the parties continues, but Ukraine's position as a gas transit country in the future remains questionable.
PB  - Нови Сад : Култура – Полис
PB  - Београд : Институт за европске студије
T2  - Kultura polisa
T1  - Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019.
T1  - Continued gas (dis)agreement? Gazprom, Naftogaz and transit of Russian gas to Europe after 2019
T1  - Nastavak gasnog (ne)sporazuma? Gasprom, Naftogas i tranzit ruskog gasa u Evropu nakon 2019.
EP  - 277
IS  - 42
SP  - 261
VL  - 17
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1044
ER  - 
@article{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2020",
abstract = "Нарушени односи компанија Гаспром и Нафтогас довели су у питање будућност транзита руског гаса према европским потрошачима након истека споразума о испоруци и транзиту гаса 2019. године. У раду су анализирани односи две компаније од успостављања самосталних држава на постсовјетском подручју, али и кратак историјски преглед позиционирања Украјине као транзитне земље у совјетском периоду. Изложени су значајни догађаји који су определили односе две компаније, нарочито гасне кризе из 2006. и 2009. године. Након закључења споразума из 2009. године између Гаспрома и Нафтогаса, уследили су многи изазови који су доводили у питање одрживост споразума између страна. Поред двеју страна, значајна улога припадала је и Европској унији, односно државама чланицама којима је стизао гас у великим количинама кроз украјинску територију. Постојала је сумња међу актерима да међу Гаспромом и Нафтогасом може да дође до новог гасног (не)споразума. Пробој у преговорима је начињен тек крајем 2019. године и тиме је гасни споразум међу странама настављен, али је и даље упитна позиција Украјине као транзитне земље у будућности., Worsened relations between Gazprom and Naftogaz have questioned the future gas transit to European consumers following the expiration of gas supply and transit agreement in 2019. In this paper we are analyzing the relations of the two companies since the establishment of independent countries in the post-Soviet area, and we provide brief historical overview of Ukraine's positioning as a gas transit land in the Soviet period. Significant events are elaborated which defined the relations between the two companies, especially since the gas crisis in 2006 and 2009. Following the conclusion of agreements between Gazprom and Naftogaz in 2009, there were still many challenges that call into question sustainability of the agreement between the parties. In addition, a significant role belonged to the European Union and its Member States, which were receiving large quantities of gas through the territory of Ukraine. There was a suspicion among actors that new gas (dis)agreement could occur between Gazprom and Naftogaz. The breakthrough in the negotiations was only made at the end of 2019, so the gas agreement between the parties continues, but Ukraine's position as a gas transit country in the future remains questionable.",
publisher = "Нови Сад : Култура – Полис, Београд : Институт за европске студије",
journal = "Kultura polisa",
title = "Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019., Continued gas (dis)agreement? Gazprom, Naftogaz and transit of Russian gas to Europe after 2019, Nastavak gasnog (ne)sporazuma? Gasprom, Naftogas i tranzit ruskog gasa u Evropu nakon 2019.",
pages = "277-261",
number = "42",
volume = "17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1044"
}
Obrenović, S.. (2020). Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019.. in Kultura polisa
Нови Сад : Култура – Полис., 17(42), 261-277.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1044
Obrenović S. Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019.. in Kultura polisa. 2020;17(42):261-277.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1044 .
Obrenović, Strahinja, "Наставак гасног (не)споразума? Гаспром, Нафтогас и транзит руског гаса у Европу након 2019." in Kultura polisa, 17, no. 42 (2020):261-277,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1044 .

ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019)

Pavlovic, Jovica; Petrovic, Rajko; Ilic, Dusan; Dragovic-Sekulic, Sonja; Zdravkovic, Sladjana; Obrenović, Strahinja

(Београд : Институт за европске студије, 2019)

TY  - BOOK
AU  - Pavlovic, Jovica
AU  - Petrovic, Rajko
AU  - Ilic, Dusan
AU  - Dragovic-Sekulic, Sonja
AU  - Zdravkovic, Sladjana
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2019
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1123
PB  - Београд : Институт за европске студије
T1  - ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019)
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1123
ER  - 
@book{
author = "Pavlovic, Jovica and Petrovic, Rajko and Ilic, Dusan and Dragovic-Sekulic, Sonja and Zdravkovic, Sladjana and Obrenović, Strahinja",
year = "2019",
publisher = "Београд : Институт за европске студије",
title = "ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019)",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1123"
}
Pavlovic, J., Petrovic, R., Ilic, D., Dragovic-Sekulic, S., Zdravkovic, S.,& Obrenović, S.. (2019). ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019). 
Београд : Институт за европске студије..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1123
Pavlovic J, Petrovic R, Ilic D, Dragovic-Sekulic S, Zdravkovic S, Obrenović S. ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019). 2019;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1123 .
Pavlovic, Jovica, Petrovic, Rajko, Ilic, Dusan, Dragovic-Sekulic, Sonja, Zdravkovic, Sladjana, Obrenović, Strahinja, "ЛЕТОПИС Института за европске студије : (2018-2019)" (2019),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1123 .

Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine

Obrenović, Strahinja

(Konrad Adenauer Stiftung Beograd, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Obrenović, Strahinja
PY  - 2017
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1048
PB  - Konrad Adenauer Stiftung Beograd
T2  - Stranke i javne politike: izbori u Srbiji 2016. godine
T1  - Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine
T1  - Програмска платформа листе др Војислав Шешељ - Српска радикална странка на парламентарним изборима 2016. године
EP  - 159
SP  - 145
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1048
ER  - 
@inbook{
author = "Obrenović, Strahinja",
year = "2017",
publisher = "Konrad Adenauer Stiftung Beograd",
journal = "Stranke i javne politike: izbori u Srbiji 2016. godine",
booktitle = "Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine, Програмска платформа листе др Војислав Шешељ - Српска радикална странка на парламентарним изборима 2016. године",
pages = "159-145",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1048"
}
Obrenović, S.. (2017). Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine. in Stranke i javne politike: izbori u Srbiji 2016. godine
Konrad Adenauer Stiftung Beograd., 145-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1048
Obrenović S. Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine. in Stranke i javne politike: izbori u Srbiji 2016. godine. 2017;:145-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1048 .
Obrenović, Strahinja, "Programska platforma liste dr Vojislav Šešelj - Srpska radikalna stranka na parlamentarnim izborima 2016. godine" in Stranke i javne politike: izbori u Srbiji 2016. godine (2017):145-159,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1048 .