Duhaček, Gordana Daša

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0001-7011-3033
  • Duhaček, Gordana Daša (2)
  • Daša-Duhaček, Gordana (1)
Projects

Author's Bibliography

Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University

Džamonja-Ignjatović, Tamara; Milanović, Marko; Daša-Duhaček, Gordana

(Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Džamonja-Ignjatović, Tamara
AU  - Milanović, Marko
AU  - Daša-Duhaček, Gordana
PY  - 2015
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/506
AB  - The aim of the study was to analyse preferable gender characteristics based on underlying gender stereotypes among the students from the University of Belgrade. The specific objective was to explore the prescribed value and the structure of those stereotypes. The participants were 261 students (69.7% female) from the University of Belgrade, 55.2% from Departments of social sciences and humanities and 44.8% from Departments of technical sciences, from the first to the fourth year of undergraduate studies. In the first phase of the study, we have used the list of eight pairs of desirable male and female prototypical attributes, and in the second phase, we have used the semantic differential scale for evaluative assessment of those attributes. The results have indicated that typical gender stereotypes are still predominant even in the academic environment. Stereotypes are more pronounced in the male sample than in the female one, i.e. women perceive the sexes as more similar to each other than men do. Both men and women evaluated the desirable 'male' characteristics more positively than 'female' ones, but men valued 'female' characteristics significantly lower than women. We identified four groups of students with different structures of stereotypes. The predominant groups of stereotyping expressed masculinisation of both genders, or clear polarisation based on patriarchal tradition. If we consider students as the important strength for development of gender equality, more efforts should be made for understanding influence and planning policies, and programs targeting gender equality on faculties.
AB  - Istraživanje se bavi analizom preferencija rodnih karakteristika koje se zasnivaju na rodnim stereotipima studenata Beogradskog Univerziteta. Cilj istraživanja je bio da se ispita kakva je struktura ovih stereotipa i koje im se vrednosti pripisuju. Ispitivanje je obavljeno na prigodnom uzorku od 261 studenata (69.7% studentkinja i 30.3% studenata),sve četiri godine os- novnih studije sa različitih fakulteta Beogradskog Univerziteta, od čega je 55.2% iz oblasti društvenih nauka, a 44.8% sa tehničkih fakulteta. U prvom delu ispitivanja, učesnicima je data lista od 8 parova atributa od čega je trebalo da u okviru svakog para obeleže koja je karakteristika povoljnija za muškarce, a koja za žene, pri čemu su iste karakteristike mogle da se odaberu za oba pola. U drugoj fazi ispitivanja, koja je obavljena mesec dana kasnije, svi atributi su procenjivani metodom semantičkog diferencijala u cilju određivanja njihove evaluativne vrednosti. Rezultati su pokazali da tradicionalni rodni stereotipi još uvek dominiraju, čak i u akademskoj sredini. Studentkinje su imale tendenciju da procenjuju poželjne rodne karakteristike kao sličnije za oba pola, dok su studenti percipirali veće razlike među polovima. S druge strane, kada su vrednovali ove atribute, i student i studentkinje su više vrednovali one atribute koje su opažali kao preferirane 'maskuline' karakteristike, ali su studenti vrednovali 'feminine' karakteristike značajno niže u odnosu na studentkinje. Latentnom analizom klasa identifikovane su četiri grupe ispitanika sa različitom strukturom stereotipa, koji se mogu odrediti kao oni sa tradicionalno patrijarhalnom polarizacijom rodnih karakteristika, zatim oni koji teže 'maskulinizaciji' oba pola, oni koji preferiraju 'feminine' karakteristike i konačno, oni koji 'mešaju' poželjne rodne karakterisitke nezavisno od toga na koji se pol odnose. Rezultati generalno pokazuju da su rodni stereotipi raspros- tranjeni i da su prisutni kod studenata oba pola. Ipak, stereo- tipi su više prisutni kod studenata. Dve najzastupljenije grupe stereotipa su one koje zastupaju ili maskulinizaciju oba pola ili polarizaciju polova u skladu sa tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Ukoliko studente vidimo kao značajnu snagu u razvoju rodne ravnopravnosti, ovi rezultati upućuju na to da više napora treba usmeriti ka razumevanju uticaja univerzitetskih programa na održavanje rodnih stereotipa, kao i ka planiranju politika i programa koji su usmereni na podsticanje rodne ravnopravnosti.
PB  - Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad
T2  - Primenjena psihologija
T1  - Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University
T1  - Struktura i vrednovanje poželjnih rodnih karakteristika među studentima Beogradskog Univerziteta
EP  - 414
IS  - 4
SP  - 395
VL  - 8
DO  - 10.19090/pp.2015.4.395-414
ER  - 
@article{
author = "Džamonja-Ignjatović, Tamara and Milanović, Marko and Daša-Duhaček, Gordana",
year = "2015",
abstract = "The aim of the study was to analyse preferable gender characteristics based on underlying gender stereotypes among the students from the University of Belgrade. The specific objective was to explore the prescribed value and the structure of those stereotypes. The participants were 261 students (69.7% female) from the University of Belgrade, 55.2% from Departments of social sciences and humanities and 44.8% from Departments of technical sciences, from the first to the fourth year of undergraduate studies. In the first phase of the study, we have used the list of eight pairs of desirable male and female prototypical attributes, and in the second phase, we have used the semantic differential scale for evaluative assessment of those attributes. The results have indicated that typical gender stereotypes are still predominant even in the academic environment. Stereotypes are more pronounced in the male sample than in the female one, i.e. women perceive the sexes as more similar to each other than men do. Both men and women evaluated the desirable 'male' characteristics more positively than 'female' ones, but men valued 'female' characteristics significantly lower than women. We identified four groups of students with different structures of stereotypes. The predominant groups of stereotyping expressed masculinisation of both genders, or clear polarisation based on patriarchal tradition. If we consider students as the important strength for development of gender equality, more efforts should be made for understanding influence and planning policies, and programs targeting gender equality on faculties., Istraživanje se bavi analizom preferencija rodnih karakteristika koje se zasnivaju na rodnim stereotipima studenata Beogradskog Univerziteta. Cilj istraživanja je bio da se ispita kakva je struktura ovih stereotipa i koje im se vrednosti pripisuju. Ispitivanje je obavljeno na prigodnom uzorku od 261 studenata (69.7% studentkinja i 30.3% studenata),sve četiri godine os- novnih studije sa različitih fakulteta Beogradskog Univerziteta, od čega je 55.2% iz oblasti društvenih nauka, a 44.8% sa tehničkih fakulteta. U prvom delu ispitivanja, učesnicima je data lista od 8 parova atributa od čega je trebalo da u okviru svakog para obeleže koja je karakteristika povoljnija za muškarce, a koja za žene, pri čemu su iste karakteristike mogle da se odaberu za oba pola. U drugoj fazi ispitivanja, koja je obavljena mesec dana kasnije, svi atributi su procenjivani metodom semantičkog diferencijala u cilju određivanja njihove evaluativne vrednosti. Rezultati su pokazali da tradicionalni rodni stereotipi još uvek dominiraju, čak i u akademskoj sredini. Studentkinje su imale tendenciju da procenjuju poželjne rodne karakteristike kao sličnije za oba pola, dok su studenti percipirali veće razlike među polovima. S druge strane, kada su vrednovali ove atribute, i student i studentkinje su više vrednovali one atribute koje su opažali kao preferirane 'maskuline' karakteristike, ali su studenti vrednovali 'feminine' karakteristike značajno niže u odnosu na studentkinje. Latentnom analizom klasa identifikovane su četiri grupe ispitanika sa različitom strukturom stereotipa, koji se mogu odrediti kao oni sa tradicionalno patrijarhalnom polarizacijom rodnih karakteristika, zatim oni koji teže 'maskulinizaciji' oba pola, oni koji preferiraju 'feminine' karakteristike i konačno, oni koji 'mešaju' poželjne rodne karakterisitke nezavisno od toga na koji se pol odnose. Rezultati generalno pokazuju da su rodni stereotipi raspros- tranjeni i da su prisutni kod studenata oba pola. Ipak, stereo- tipi su više prisutni kod studenata. Dve najzastupljenije grupe stereotipa su one koje zastupaju ili maskulinizaciju oba pola ili polarizaciju polova u skladu sa tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Ukoliko studente vidimo kao značajnu snagu u razvoju rodne ravnopravnosti, ovi rezultati upućuju na to da više napora treba usmeriti ka razumevanju uticaja univerzitetskih programa na održavanje rodnih stereotipa, kao i ka planiranju politika i programa koji su usmereni na podsticanje rodne ravnopravnosti.",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad",
journal = "Primenjena psihologija",
title = "Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University, Struktura i vrednovanje poželjnih rodnih karakteristika među studentima Beogradskog Univerziteta",
pages = "414-395",
number = "4",
volume = "8",
doi = "10.19090/pp.2015.4.395-414"
}
Džamonja-Ignjatović, T., Milanović, M.,& Daša-Duhaček, G.. (2015). Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University. in Primenjena psihologija
Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad., 8(4), 395-414.
https://doi.org/10.19090/pp.2015.4.395-414
Džamonja-Ignjatović T, Milanović M, Daša-Duhaček G. Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University. in Primenjena psihologija. 2015;8(4):395-414.
doi:10.19090/pp.2015.4.395-414 .
Džamonja-Ignjatović, Tamara, Milanović, Marko, Daša-Duhaček, Gordana, "Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University" in Primenjena psihologija, 8, no. 4 (2015):395-414,
https://doi.org/10.19090/pp.2015.4.395-414 . .

Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade

Džamonja-Ignjatović, Tamara; Popović, Gordana; Duhaček, Gordana Daša

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2010)

TY  - JOUR
AU  - Džamonja-Ignjatović, Tamara
AU  - Popović, Gordana
AU  - Duhaček, Gordana Daša
PY  - 2010
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/246
AB  - This text presents the results of the research about the attitudes on gender equality within the higher education system in Serbia. The research is a part of the on going project on 'The policies of gender equality: education as a key parameter of gender equality in Serbia'. The results are based on the data gathered through particular questionnaires aimed to study the attitudes of students and teaching staff on the professional roles, family and partnership, feminism, as well as gender stereotypes. The results point to the fact that there are stereotypes with­in the academia, stereotypes concerning gender roles supported both by male and female academic population; however, the fact that the stereotypes and traditional gender roles are supported more by the younger than in older generation merits special attention.
AB  - U radu se prikazuju rezultati istraživanja stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja u Srbiji u okviru projekta Politike rodne ravnopravnosti: obrazovanje kao pokazatelj rodne ravnopravnosti u Srbiji. Na osnovu posebno konstruisanog upitnika, prema ciljevima istraživanja, ispitivani su stavovi studentske i nastavničke populacije oba pola o profesionalnim ulogama, porodičnim i partnerskim odnosima, ulogama u javnoj delatnosti, odnos prema feminizmu, kao i prototipske slike rodnih karakteristika. Rezultati analize upućuju na to da su u našoj akademskoj sredini još uvek prisutni stereotipi u pogledu rodnih uloga, da ih podržavaju i žene i muškarci, ali ono što zaslužuje posebnu pažnju jeste to da se stereotipne i tradicionalne rodne uloge u većoj meri registruju u mlađoj nego u starijoj generaciji.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade
T1  - Rodna osetljivost u akademskom prostoru - istraživanje stavova prema rodnoj ravnopravnosti na Univerzitetu u Beogradu
EP  - 477
IS  - 4
SP  - 455
VL  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_246
ER  - 
@article{
author = "Džamonja-Ignjatović, Tamara and Popović, Gordana and Duhaček, Gordana Daša",
year = "2010",
abstract = "This text presents the results of the research about the attitudes on gender equality within the higher education system in Serbia. The research is a part of the on going project on 'The policies of gender equality: education as a key parameter of gender equality in Serbia'. The results are based on the data gathered through particular questionnaires aimed to study the attitudes of students and teaching staff on the professional roles, family and partnership, feminism, as well as gender stereotypes. The results point to the fact that there are stereotypes with­in the academia, stereotypes concerning gender roles supported both by male and female academic population; however, the fact that the stereotypes and traditional gender roles are supported more by the younger than in older generation merits special attention., U radu se prikazuju rezultati istraživanja stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja u Srbiji u okviru projekta Politike rodne ravnopravnosti: obrazovanje kao pokazatelj rodne ravnopravnosti u Srbiji. Na osnovu posebno konstruisanog upitnika, prema ciljevima istraživanja, ispitivani su stavovi studentske i nastavničke populacije oba pola o profesionalnim ulogama, porodičnim i partnerskim odnosima, ulogama u javnoj delatnosti, odnos prema feminizmu, kao i prototipske slike rodnih karakteristika. Rezultati analize upućuju na to da su u našoj akademskoj sredini još uvek prisutni stereotipi u pogledu rodnih uloga, da ih podržavaju i žene i muškarci, ali ono što zaslužuje posebnu pažnju jeste to da se stereotipne i tradicionalne rodne uloge u većoj meri registruju u mlađoj nego u starijoj generaciji.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade, Rodna osetljivost u akademskom prostoru - istraživanje stavova prema rodnoj ravnopravnosti na Univerzitetu u Beogradu",
pages = "477-455",
number = "4",
volume = "4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_246"
}
Džamonja-Ignjatović, T., Popović, G.,& Duhaček, G. D.. (2010). Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 4(4), 455-477.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_246
Džamonja-Ignjatović T, Popović G, Duhaček GD. Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2010;4(4):455-477.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_246 .
Džamonja-Ignjatović, Tamara, Popović, Gordana, Duhaček, Gordana Daša, "Gender sensitivity in academic space: Research of attitudes toward gender equality at the University of Belgrade" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 4, no. 4 (2010):455-477,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_246 .

Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education

Džamonja-Ignjatović, Tamara; Žegarac, Nevenka; Popović, Dragana; Duhaček, Gordana Daša

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2009)

TY  - JOUR
AU  - Džamonja-Ignjatović, Tamara
AU  - Žegarac, Nevenka
AU  - Popović, Dragana
AU  - Duhaček, Gordana Daša
PY  - 2009
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/222
AB  - The research presented here is a part of an ongoing and a more extensive project to gather data and analyze the status of gender equality within educational system in Serbia. This part of the research is concerned with attitudes toward gender equality within the higher education system and as a point of departure uses an assumption that higher education has in establishing value systems far reaching consequences for the whole society and its future. The research is based on questionnaires through which the following data has been gathered: attitudes to motivation for the choice of field of study and profession, roles in the family, partner roles, feminism. The conclusions point to the fact that the gender roles are not too rigid and stereotypical but point out to some attitudes that need to be further explored, namely young men appear to be less conservative, than young women.
AB  - Tekst prikazuje rezultate istraživanja stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja u Srbiji i deo je projekta Politike rodne ravnopravnosti: obrazovanje kao pokazatelj rodne ravnopravnosti u Srbiji. Zasnovan je na analizi upitnika o stavovima studentske populacije oba pola o motivaciji za izbor studija i profesije, odnosu prema porodičnim i partnerskim ulogama, feminizmu kao i ne/ poželjnim rodnim ulogama (karakteristikama). Rezultati analize upućuju na to da studentska populacija u Srbiji ne percipira rodne uloge kao previše rigidne ili konzervativne, ali i na to da studentkinje u većoj meri implicitno pokazuju stereotipne stavove u odnosu na rodne uloge od njihovih muških kolega.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd
T2  - Godišnjak Fakulteta političkih nauka
T1  - Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education
T1  - Istraživanje stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja
EP  - 709
IS  - 3
SP  - 695
VL  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_222
ER  - 
@article{
author = "Džamonja-Ignjatović, Tamara and Žegarac, Nevenka and Popović, Dragana and Duhaček, Gordana Daša",
year = "2009",
abstract = "The research presented here is a part of an ongoing and a more extensive project to gather data and analyze the status of gender equality within educational system in Serbia. This part of the research is concerned with attitudes toward gender equality within the higher education system and as a point of departure uses an assumption that higher education has in establishing value systems far reaching consequences for the whole society and its future. The research is based on questionnaires through which the following data has been gathered: attitudes to motivation for the choice of field of study and profession, roles in the family, partner roles, feminism. The conclusions point to the fact that the gender roles are not too rigid and stereotypical but point out to some attitudes that need to be further explored, namely young men appear to be less conservative, than young women., Tekst prikazuje rezultate istraživanja stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja u Srbiji i deo je projekta Politike rodne ravnopravnosti: obrazovanje kao pokazatelj rodne ravnopravnosti u Srbiji. Zasnovan je na analizi upitnika o stavovima studentske populacije oba pola o motivaciji za izbor studija i profesije, odnosu prema porodičnim i partnerskim ulogama, feminizmu kao i ne/ poželjnim rodnim ulogama (karakteristikama). Rezultati analize upućuju na to da studentska populacija u Srbiji ne percipira rodne uloge kao previše rigidne ili konzervativne, ali i na to da studentkinje u većoj meri implicitno pokazuju stereotipne stavove u odnosu na rodne uloge od njihovih muških kolega.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd",
journal = "Godišnjak Fakulteta političkih nauka",
title = "Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education, Istraživanje stavova prema rodnoj ravnopravnosti u sistemu visokoškolskog obrazovanja",
pages = "709-695",
number = "3",
volume = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_222"
}
Džamonja-Ignjatović, T., Žegarac, N., Popović, D.,& Duhaček, G. D.. (2009). Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka
Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd., 3(3), 695-709.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_222
Džamonja-Ignjatović T, Žegarac N, Popović D, Duhaček GD. Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education. in Godišnjak Fakulteta političkih nauka. 2009;3(3):695-709.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_222 .
Džamonja-Ignjatović, Tamara, Žegarac, Nevenka, Popović, Dragana, Duhaček, Gordana Daša, "Research of attitudes toward gender equality in the system of higher education" in Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 3, no. 3 (2009):695-709,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_222 .