Vukadinović, Maja

Link to this page

Authority KeyName Variants
2dedce68-8630-4d89-9b3e-068bbb6459ec
  • Vukadinović, Maja (5)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Novinarstvo i film

Vukadinović, Maja; Domazet, Sanja

(Beograd : Službeni glasnik, 2024)

TY  - BOOK
AU  - Vukadinović, Maja
AU  - Domazet, Sanja
PY  - 2024
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1271
PB  - Beograd : Službeni glasnik
T1  - Novinarstvo i film
EP  - 171
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1271
ER  - 
@book{
author = "Vukadinović, Maja and Domazet, Sanja",
year = "2024",
publisher = "Beograd : Službeni glasnik",
title = "Novinarstvo i film",
pages = "171",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1271"
}
Vukadinović, M.,& Domazet, S.. (2024). Novinarstvo i film. 
Beograd : Službeni glasnik..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1271
Vukadinović M, Domazet S. Novinarstvo i film. 2024;:null-171.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1271 .
Vukadinović, Maja, Domazet, Sanja, "Novinarstvo i film" (2024),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1271 .

Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића

Domazet, Sanja; Vukadinović, Maja

(Источно Сарајево : Филозофски факултет, 2023)

TY  - CONF
AU  - Domazet, Sanja
AU  - Vukadinović, Maja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1282
AB  - У раду се анализирају колумне Богдана Тирнанића
објављене у недељнику НИН у периоду од 2003. до 2007. године. Колумне овог новинара одликује тематска, жанровска,
језичка и стилска специфичност, док аутор аналитички, сатирично-ироничним стилом и еклектично промишља реалност. Истраживање почива на хипотези да су колумне
Богдана Тирнанића биле аутентичне, критичке слике друштвено-културних односа у којима је стварао. Као и у осталим
новинарским жанровима којима се бавио, Тирнанић је и у
случају политичке колумне успео да текст трансцендира из
друштвено-политичког тематског корпуса у естетско-гносеолошку категорију у складу са постулатима литерарног но-
винарства.
У раду се анализирају жанровске одреднице колумне,
са посебним акцентом на политичку колумну аутора и приказ друштвене стварности у њеном оквиру. Циљ рада јесте
да се кроз анализу садржаја пет одабраних колумни Богдана
Тирнанића покаже у којој мери ауторове колумне искорачују из жанра или га превазилазе и прелазе у литерарнo новинарство. Задатак рада јесте да укаже на сложеност
Тирнанићевих колумни, његову способност антиципације и
непрестано меандрирање стилско-језичког и тематског корпуса као посебне карактеристике ауторског приступа, који је
сродан новинарству и литератури.
AB  - This paper analyzes the political columns of Bogdan Tirnanić
published in the weekly NIN between 2003 and 2007. The columns of
this journalist are characterized by thematic, genre, linguistic and
stylistic specificity, while the author eclectically analyzes reality in an
analytical, satirial-ironic style. As in the other journalistic genres he
dealt with, Tirnanić managed to transcend the text from a socio-political
thematic corpus to an aesthetic-gnoseological category in the form of a
political column.
This paper analyzes the genre determinants of the column, with a
special emphasis on the author's political column and the presentation
of social reality within its framework.The analysis of the contents of five
selected columns by Bogdan Tirnanić shows to what extent the author's
columns step out of the genre, when they transcend it and move into
literary journalism. In addition, the complexity of Tirnanić's columns,
his ability to anticipate and the constant meandering of the stylististic-
linguistic and thematic corpus stand out as a special feature of the
journalist's approach. Style and language are observed
metalinguistically in the work and show the affinity of Bogdan Tirnanič's
style with literary journalism.
It is concluded that in the analyzed columns, Tirnanić overcame
genre boundaries, thereby influencing the understanding of this
journalistic genre in contemporary media discourse.The work
represents a contribution to the study of analytical journalistic genres,
i.e. non-fictional texts which are rarely the subject of study in our
country.
PB  - Источно Сарајево : Филозофски факултет
C3  - Наука и стварност: зборник радова са научног скупа
T1  - Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића
T1  - Social reality in the political columns of Bogdan Tirnanić
EP  - 317
SP  - 299
ER  - 
@conference{
author = "Domazet, Sanja and Vukadinović, Maja",
year = "2023",
abstract = "У раду се анализирају колумне Богдана Тирнанића
објављене у недељнику НИН у периоду од 2003. до 2007. године. Колумне овог новинара одликује тематска, жанровска,
језичка и стилска специфичност, док аутор аналитички, сатирично-ироничним стилом и еклектично промишља реалност. Истраживање почива на хипотези да су колумне
Богдана Тирнанића биле аутентичне, критичке слике друштвено-културних односа у којима је стварао. Као и у осталим
новинарским жанровима којима се бавио, Тирнанић је и у
случају политичке колумне успео да текст трансцендира из
друштвено-политичког тематског корпуса у естетско-гносеолошку категорију у складу са постулатима литерарног но-
винарства.
У раду се анализирају жанровске одреднице колумне,
са посебним акцентом на политичку колумну аутора и приказ друштвене стварности у њеном оквиру. Циљ рада јесте
да се кроз анализу садржаја пет одабраних колумни Богдана
Тирнанића покаже у којој мери ауторове колумне искорачују из жанра или га превазилазе и прелазе у литерарнo новинарство. Задатак рада јесте да укаже на сложеност
Тирнанићевих колумни, његову способност антиципације и
непрестано меандрирање стилско-језичког и тематског корпуса као посебне карактеристике ауторског приступа, који је
сродан новинарству и литератури., This paper analyzes the political columns of Bogdan Tirnanić
published in the weekly NIN between 2003 and 2007. The columns of
this journalist are characterized by thematic, genre, linguistic and
stylistic specificity, while the author eclectically analyzes reality in an
analytical, satirial-ironic style. As in the other journalistic genres he
dealt with, Tirnanić managed to transcend the text from a socio-political
thematic corpus to an aesthetic-gnoseological category in the form of a
political column.
This paper analyzes the genre determinants of the column, with a
special emphasis on the author's political column and the presentation
of social reality within its framework.The analysis of the contents of five
selected columns by Bogdan Tirnanić shows to what extent the author's
columns step out of the genre, when they transcend it and move into
literary journalism. In addition, the complexity of Tirnanić's columns,
his ability to anticipate and the constant meandering of the stylististic-
linguistic and thematic corpus stand out as a special feature of the
journalist's approach. Style and language are observed
metalinguistically in the work and show the affinity of Bogdan Tirnanič's
style with literary journalism.
It is concluded that in the analyzed columns, Tirnanić overcame
genre boundaries, thereby influencing the understanding of this
journalistic genre in contemporary media discourse.The work
represents a contribution to the study of analytical journalistic genres,
i.e. non-fictional texts which are rarely the subject of study in our
country.",
publisher = "Источно Сарајево : Филозофски факултет",
journal = "Наука и стварност: зборник радова са научног скупа",
title = "Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића, Social reality in the political columns of Bogdan Tirnanić",
pages = "317-299"
}
Domazet, S.,& Vukadinović, M.. (2023). Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића. in Наука и стварност: зборник радова са научног скупа
Источно Сарајево : Филозофски факултет., 299-317.
Domazet S, Vukadinović M. Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића. in Наука и стварност: зборник радова са научног скупа. 2023;:299-317..
Domazet, Sanja, Vukadinović, Maja, "Друштвена стварност у политичким колумнама Богдана Тирнанића" in Наука и стварност: зборник радова са научног скупа (2023):299-317.

Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media

Domazet, Sanja; Vukadinović, Maja

(Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Domazet, Sanja
AU  - Vukadinović, Maja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1273
AB  - By drawing upon existing research and data, this paper aims to provide a more
comprehensive insight into how official politics in Serbia shape narratives surrounding European integration in the media. The main focus of this study is to
identify and analyze the dominant discourses within the most influential media, thereby assessing the current status of the European idea. Media treatment
of Serbia’s EU integration process reflects the attitudes of political elite. While the ruling coalition consistently asserts that Serbia’s strategic goal is EU member-
ship, it pursues policies that pull the society away from fundamental European
norms and values, and most influential media follow such contradictory path,
resulting in inconsistent and ambivalent narratives. This prevalence of ambiguity has led to the emergence of a discernible anti-European sentiment, which has
been particularly pronounced in the midst of recent global crises, most notably
the COVID-19 pandemic and the conflict in Ukraine. In addition, existing narratives about European integration reflect polarization in Serbian society and in the
media. The effect of media capture on citizens’ views on accession is noteworthy
as their views are pimarily shaped by the type of media they consume – either
pro-government or critical media. It is concluded that the release of captured media would give rise to a new narratives concerning Serbia’s European integration
AB  - Oslanjajući se na postojeća istraživanja i podatke, ovaj rad ima za cilj da pruži sveobuhvatniji uvid u to kako zvanična politika u Srbiji oblikuje narative o
evropskim integracijama u medijima. Glavni fokus ove studije je da se identifikuju i analiziraju dominantni diskursi unutar najuticajnijih medija, kako bi
se procenio trenutan status evropske ideje. Medijski tretman procesa evropskih integracija Srbije odražava stavove političke elite. Dok vladajuća koalicija
dosledno tvrdi da je strateški cilj Srbije članstvo u EU, ona vodi politiku koja
odvlači društvo od osnovnih evropskih normi i vrednosti, a većina uticajnih
medija sledi takav kontradiktorni put, što rezultira nedoslednim i ambivalentnim narativima. Ova rasprostranjenost dvosmislenosti narativa dovela je i do
pojave uočljivog antievropskog raspoloženja, koje je posebno bilo izraženo u
vreme nedavnih globalnih kriza, pre svega pandemije COVID-19 i sukoba u
Ukrajini. Pored toga, postojeći narativi o evropskim integracijama odražavaju
polarizaciju srpskog društva i medija. Uticaj zarobljavanja medija na stavove
građana o pristupanju Evropskoj uniji jeste očigledan, jer se građani opredeljuju
u odnosu na to da li se informišu posredstvom provladinih ili kritičkih medija.
Zaključuje se da će oslobađanje zarobljenih medija dovesti do novih narativa
o evropskim integracijama Srbije.
PB  - Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije
C3  - Proširenje EU, geopolitika i rusko-ukrajinski rat
T1  - Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media
T1  - Evropski put: analiza diskursa evropskih integracija u medijima u Srbiji
EP  - 274
SP  - 261
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1273
ER  - 
@conference{
author = "Domazet, Sanja and Vukadinović, Maja",
year = "2023",
abstract = "By drawing upon existing research and data, this paper aims to provide a more
comprehensive insight into how official politics in Serbia shape narratives surrounding European integration in the media. The main focus of this study is to
identify and analyze the dominant discourses within the most influential media, thereby assessing the current status of the European idea. Media treatment
of Serbia’s EU integration process reflects the attitudes of political elite. While the ruling coalition consistently asserts that Serbia’s strategic goal is EU member-
ship, it pursues policies that pull the society away from fundamental European
norms and values, and most influential media follow such contradictory path,
resulting in inconsistent and ambivalent narratives. This prevalence of ambiguity has led to the emergence of a discernible anti-European sentiment, which has
been particularly pronounced in the midst of recent global crises, most notably
the COVID-19 pandemic and the conflict in Ukraine. In addition, existing narratives about European integration reflect polarization in Serbian society and in the
media. The effect of media capture on citizens’ views on accession is noteworthy
as their views are pimarily shaped by the type of media they consume – either
pro-government or critical media. It is concluded that the release of captured media would give rise to a new narratives concerning Serbia’s European integration, Oslanjajući se na postojeća istraživanja i podatke, ovaj rad ima za cilj da pruži sveobuhvatniji uvid u to kako zvanična politika u Srbiji oblikuje narative o
evropskim integracijama u medijima. Glavni fokus ove studije je da se identifikuju i analiziraju dominantni diskursi unutar najuticajnijih medija, kako bi
se procenio trenutan status evropske ideje. Medijski tretman procesa evropskih integracija Srbije odražava stavove političke elite. Dok vladajuća koalicija
dosledno tvrdi da je strateški cilj Srbije članstvo u EU, ona vodi politiku koja
odvlači društvo od osnovnih evropskih normi i vrednosti, a većina uticajnih
medija sledi takav kontradiktorni put, što rezultira nedoslednim i ambivalentnim narativima. Ova rasprostranjenost dvosmislenosti narativa dovela je i do
pojave uočljivog antievropskog raspoloženja, koje je posebno bilo izraženo u
vreme nedavnih globalnih kriza, pre svega pandemije COVID-19 i sukoba u
Ukrajini. Pored toga, postojeći narativi o evropskim integracijama odražavaju
polarizaciju srpskog društva i medija. Uticaj zarobljavanja medija na stavove
građana o pristupanju Evropskoj uniji jeste očigledan, jer se građani opredeljuju
u odnosu na to da li se informišu posredstvom provladinih ili kritičkih medija.
Zaključuje se da će oslobađanje zarobljenih medija dovesti do novih narativa
o evropskim integracijama Srbije.",
publisher = "Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije",
journal = "Proširenje EU, geopolitika i rusko-ukrajinski rat",
title = "Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media, Evropski put: analiza diskursa evropskih integracija u medijima u Srbiji",
pages = "274-261",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1273"
}
Domazet, S.,& Vukadinović, M.. (2023). Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media. in Proširenje EU, geopolitika i rusko-ukrajinski rat
Beograd : Udruženje za političke nauke Srbije., 261-274.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1273
Domazet S, Vukadinović M. Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media. in Proširenje EU, geopolitika i rusko-ukrajinski rat. 2023;:261-274.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1273 .
Domazet, Sanja, Vukadinović, Maja, "Road to Europe: discourse analysis of European integration in the Serbian media" in Proširenje EU, geopolitika i rusko-ukrajinski rat (2023):261-274,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1273 .

The concept of militainment: war as media spectacle

Domazet, Sanja; Vukadinović, Maja

(Beograd : Centar za demokratiju Fakulteta političkih nauka, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Domazet, Sanja
AU  - Vukadinović, Maja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1097
AB  - The start of the 21st century marked the beginning of interactive warfare and the birth of
“militainment”, that refers to the presentation of war as an entertainment and the influx of
military discourse into the entertainment sector. As the distinctions between real and media
war become even more hazy, entertainment and spectacle play a bigger part in how conflicts
are portrayed. It is claimed that the war now invites audiences to enter the spectacle as
interactive participants through a variety of channels, from news coverage to online video
games to reality television. The article examines Stahl’s theory on „militainment” and the
logic of spectacle applied to media simulation of armed conflicts. War simulation in video
games is discussed in context of the glamorization of war, which raises numerous concerns
as emotionally engaging games have the potential to have a significant negative impact on
young people’s attitudes towards conflicts.
PB  - Beograd : Centar za demokratiju Fakulteta političkih nauka
T2  - Politički život: časopis za analizu politike
T1  - The concept of militainment: war as media spectacle
EP  - 60
IS  - 24
SP  - 53
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1097
ER  - 
@article{
author = "Domazet, Sanja and Vukadinović, Maja",
year = "2023",
abstract = "The start of the 21st century marked the beginning of interactive warfare and the birth of
“militainment”, that refers to the presentation of war as an entertainment and the influx of
military discourse into the entertainment sector. As the distinctions between real and media
war become even more hazy, entertainment and spectacle play a bigger part in how conflicts
are portrayed. It is claimed that the war now invites audiences to enter the spectacle as
interactive participants through a variety of channels, from news coverage to online video
games to reality television. The article examines Stahl’s theory on „militainment” and the
logic of spectacle applied to media simulation of armed conflicts. War simulation in video
games is discussed in context of the glamorization of war, which raises numerous concerns
as emotionally engaging games have the potential to have a significant negative impact on
young people’s attitudes towards conflicts.",
publisher = "Beograd : Centar za demokratiju Fakulteta političkih nauka",
journal = "Politički život: časopis za analizu politike",
title = "The concept of militainment: war as media spectacle",
pages = "60-53",
number = "24",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1097"
}
Domazet, S.,& Vukadinović, M.. (2023). The concept of militainment: war as media spectacle. in Politički život: časopis za analizu politike
Beograd : Centar za demokratiju Fakulteta političkih nauka.(24), 53-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1097
Domazet S, Vukadinović M. The concept of militainment: war as media spectacle. in Politički život: časopis za analizu politike. 2023;(24):53-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1097 .
Domazet, Sanja, Vukadinović, Maja, "The concept of militainment: war as media spectacle" in Politički život: časopis za analizu politike, no. 24 (2023):53-60,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1097 .

Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima

Surlić, Stefan; Domazet, Sanja; Vukadinović, Maja

(Beograd : Fakultet političkih nauka, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Surlić, Stefan
AU  - Domazet, Sanja
AU  - Vukadinović, Maja
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1093
AB  - U radu se analizira fenomen personalizacija politike u kontekstu rusko-ukrajinskog rata. Autori opisuju na koji način selebritizacija političkih lidera u
ratnim okolnostima ima za cilj društvenu mobilizaciju, a potom i polarizaciju. Personalizovani pristup u prikazu rata oslonio se na već ranije ustanovljene forme selebritizacije političkih lidera, a kroz uporedan pregled predstavljanja Putina i Zelenskog analiziran je instrumentalizovani medijski prostor
na globalnom, ali i nacionalnom nivou. Idealizovani ili demonizovani pri-
kazi dva lidera svedoče medijsku instrumentalizaciju koja napušta okvire
objektivnog izveštavanja i ovaploćuje se u neprekidnoj konzumeraciji infor-
macija i dezinformacija u vezi sa ratnim dešavanjima.
AB  - This paper offers an analysis of the phenomenon of political personalization
in the context of the Russian-Ukrainian war. The authors contend that
the celebrity status of political leaders during times of war is aimed at
mobilizing society, rather than providing objective reporting. By drawing
upon established forms of ‘celebrity’, the study examines the personalized
approach to the war through a comparative analysis of the presentations
of Putin and Zelenski. The instrumentation of the media space at both
the global and national levels is explored, whereby idealized or demonized
representations of the two leaders reflect a departure from objective
reporting. The consumption of information and misinformation pertaining
to the war events perpetuates media instrumentation, contributing to a
continuous cycle of consumption. This paper provides valuable insights into
the complexities of media manipulation in the context of political conflict
and its ramifications for public opinion and policy-making.
PB  - Beograd : Fakultet političkih nauka
T2  - Godišnjak
T1  - Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima
T1  - The personalization of politics in the Russo-Ukrainian war: polarized narratives in the media
EP  - 101
IS  - 29
SP  - 85
VL  - 17
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1093
ER  - 
@article{
author = "Surlić, Stefan and Domazet, Sanja and Vukadinović, Maja",
year = "2023",
abstract = "U radu se analizira fenomen personalizacija politike u kontekstu rusko-ukrajinskog rata. Autori opisuju na koji način selebritizacija političkih lidera u
ratnim okolnostima ima za cilj društvenu mobilizaciju, a potom i polarizaciju. Personalizovani pristup u prikazu rata oslonio se na već ranije ustanovljene forme selebritizacije političkih lidera, a kroz uporedan pregled predstavljanja Putina i Zelenskog analiziran je instrumentalizovani medijski prostor
na globalnom, ali i nacionalnom nivou. Idealizovani ili demonizovani pri-
kazi dva lidera svedoče medijsku instrumentalizaciju koja napušta okvire
objektivnog izveštavanja i ovaploćuje se u neprekidnoj konzumeraciji infor-
macija i dezinformacija u vezi sa ratnim dešavanjima., This paper offers an analysis of the phenomenon of political personalization
in the context of the Russian-Ukrainian war. The authors contend that
the celebrity status of political leaders during times of war is aimed at
mobilizing society, rather than providing objective reporting. By drawing
upon established forms of ‘celebrity’, the study examines the personalized
approach to the war through a comparative analysis of the presentations
of Putin and Zelenski. The instrumentation of the media space at both
the global and national levels is explored, whereby idealized or demonized
representations of the two leaders reflect a departure from objective
reporting. The consumption of information and misinformation pertaining
to the war events perpetuates media instrumentation, contributing to a
continuous cycle of consumption. This paper provides valuable insights into
the complexities of media manipulation in the context of political conflict
and its ramifications for public opinion and policy-making.",
publisher = "Beograd : Fakultet političkih nauka",
journal = "Godišnjak",
title = "Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima, The personalization of politics in the Russo-Ukrainian war: polarized narratives in the media",
pages = "101-85",
number = "29",
volume = "17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1093"
}
Surlić, S., Domazet, S.,& Vukadinović, M.. (2023). Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima. in Godišnjak
Beograd : Fakultet političkih nauka., 17(29), 85-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1093
Surlić S, Domazet S, Vukadinović M. Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima. in Godišnjak. 2023;17(29):85-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1093 .
Surlić, Stefan, Domazet, Sanja, Vukadinović, Maja, "Personalizacija politike u rusko-ukrajinskom ratu: polarizovani narativi u medijima" in Godišnjak, 17, no. 29 (2023):85-101,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1093 .