Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022)
Само за регистроване кориснике
2022
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Predmet ovog članka je prikaz reformi organizacije i funkcionisanja grada Beograda posle 2000 godine, sa naglasačkom na sadašnje stanje. Najvažniji deo ove analize je način podele nadležnosti između države, grada i gradskih opština kao i mesnih zajednica kao pod-opštinskog nivoa lokalne vlasti. Rad po strukturi prati bitne aspekte sistema lokalne vlasti: status, izbori, organizacija vlasti, nadležnost, finansiranje, u manjoj meri službe, pružanje usluga ali većina ovih tema je integrisana u tekst. Naglasak je stavljen na podelu nadležnosti i donekle na finansijsku regulativu.
Cilj rada je da se analiziraju instrumenti demokratizacije (mogućnost uključivanja građana u odlučivanje) i razvoja preduzetničkih kapaciteta grada Beograda, jer on ima veće potencijale od drugih jedinica lokalne samouprave u Srbiji da obezbedi veći opseg i bolji kvalitet usluga usled ekonomije obima.
Istraživačko pitanje: Da li je model organizacije Beograda dovoljno demokratski, do koje mere je decentralizov...an (posebno u pogledu podele nadležnosti između grada i gradskih opština kao i forme neposrednog uključivanja građana u procese odlučivanja) i da li načelno odgovara potrebama građana i zajednice (usluge krojene prema potrebama građana)?
Metode: U radu će se koristiti analiza sadržaja dokumenata (pravne regulative i zakonskog modela uređenja grada) kao i studija u ovoj oblasti, zatim komparativna iskustva uređenja Beograda iz raznih faza razvoja i sinteza (dedukcija) svih iskustava u neka opštija znanja koja se mogu koristiti u poboljšanju organizacije Beograda ali i drugih gradova. Ovaj članak je urađen kao studija slučaja Beograda. Autorka je u radu koristila svoja višedecenijska iskustva iz reformi uređenje Beograda (decentralizacija, demokratizacija, modernizacija upravljanja). Za ovaj tekst su od velikog značaja brojne javne rasprave i razgovori sa funkcionerima gradskih opština i grada iz svih faza reformi kao i u sadašnjem trenutku. Oni daju ovoj studiji jaču vezu sa životnim i praktičnim problemima, izazovima i napravljenim rešenjima.
Očekivani rezultati: Ova analiza je dobra osnova za učenje drugih gradova iz iskustva - dobre ali i loše prakse funkcionisanja Beograda.
Кључне речи:
podela nadležnosti grada Beograda / decentralizacija / demokratičnost / subsidijaritet / participativno odlučivanjeИзвор:
Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije, 2022, 130-150Издавач:
- Sarajevo : Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine
Колекције
Институција/група
FPNTY - CHAP AU - Đorđević, Snežana S. PY - 2022 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1212 AB - Predmet ovog članka je prikaz reformi organizacije i funkcionisanja grada Beograda posle 2000 godine, sa naglasačkom na sadašnje stanje. Najvažniji deo ove analize je način podele nadležnosti između države, grada i gradskih opština kao i mesnih zajednica kao pod-opštinskog nivoa lokalne vlasti. Rad po strukturi prati bitne aspekte sistema lokalne vlasti: status, izbori, organizacija vlasti, nadležnost, finansiranje, u manjoj meri službe, pružanje usluga ali većina ovih tema je integrisana u tekst. Naglasak je stavljen na podelu nadležnosti i donekle na finansijsku regulativu. Cilj rada je da se analiziraju instrumenti demokratizacije (mogućnost uključivanja građana u odlučivanje) i razvoja preduzetničkih kapaciteta grada Beograda, jer on ima veće potencijale od drugih jedinica lokalne samouprave u Srbiji da obezbedi veći opseg i bolji kvalitet usluga usled ekonomije obima. Istraživačko pitanje: Da li je model organizacije Beograda dovoljno demokratski, do koje mere je decentralizovan (posebno u pogledu podele nadležnosti između grada i gradskih opština kao i forme neposrednog uključivanja građana u procese odlučivanja) i da li načelno odgovara potrebama građana i zajednice (usluge krojene prema potrebama građana)? Metode: U radu će se koristiti analiza sadržaja dokumenata (pravne regulative i zakonskog modela uređenja grada) kao i studija u ovoj oblasti, zatim komparativna iskustva uređenja Beograda iz raznih faza razvoja i sinteza (dedukcija) svih iskustava u neka opštija znanja koja se mogu koristiti u poboljšanju organizacije Beograda ali i drugih gradova. Ovaj članak je urađen kao studija slučaja Beograda. Autorka je u radu koristila svoja višedecenijska iskustva iz reformi uređenje Beograda (decentralizacija, demokratizacija, modernizacija upravljanja). Za ovaj tekst su od velikog značaja brojne javne rasprave i razgovori sa funkcionerima gradskih opština i grada iz svih faza reformi kao i u sadašnjem trenutku. Oni daju ovoj studiji jaču vezu sa životnim i praktičnim problemima, izazovima i napravljenim rešenjima. Očekivani rezultati: Ova analiza je dobra osnova za učenje drugih gradova iz iskustva - dobre ali i loše prakse funkcionisanja Beograda. PB - Sarajevo : Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine T2 - Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije T1 - Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022) EP - 150 SP - 130 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1212 ER -
@inbook{ author = "Đorđević, Snežana S.", year = "2022", abstract = "Predmet ovog članka je prikaz reformi organizacije i funkcionisanja grada Beograda posle 2000 godine, sa naglasačkom na sadašnje stanje. Najvažniji deo ove analize je način podele nadležnosti između države, grada i gradskih opština kao i mesnih zajednica kao pod-opštinskog nivoa lokalne vlasti. Rad po strukturi prati bitne aspekte sistema lokalne vlasti: status, izbori, organizacija vlasti, nadležnost, finansiranje, u manjoj meri službe, pružanje usluga ali većina ovih tema je integrisana u tekst. Naglasak je stavljen na podelu nadležnosti i donekle na finansijsku regulativu. Cilj rada je da se analiziraju instrumenti demokratizacije (mogućnost uključivanja građana u odlučivanje) i razvoja preduzetničkih kapaciteta grada Beograda, jer on ima veće potencijale od drugih jedinica lokalne samouprave u Srbiji da obezbedi veći opseg i bolji kvalitet usluga usled ekonomije obima. Istraživačko pitanje: Da li je model organizacije Beograda dovoljno demokratski, do koje mere je decentralizovan (posebno u pogledu podele nadležnosti između grada i gradskih opština kao i forme neposrednog uključivanja građana u procese odlučivanja) i da li načelno odgovara potrebama građana i zajednice (usluge krojene prema potrebama građana)? Metode: U radu će se koristiti analiza sadržaja dokumenata (pravne regulative i zakonskog modela uređenja grada) kao i studija u ovoj oblasti, zatim komparativna iskustva uređenja Beograda iz raznih faza razvoja i sinteza (dedukcija) svih iskustava u neka opštija znanja koja se mogu koristiti u poboljšanju organizacije Beograda ali i drugih gradova. Ovaj članak je urađen kao studija slučaja Beograda. Autorka je u radu koristila svoja višedecenijska iskustva iz reformi uređenje Beograda (decentralizacija, demokratizacija, modernizacija upravljanja). Za ovaj tekst su od velikog značaja brojne javne rasprave i razgovori sa funkcionerima gradskih opština i grada iz svih faza reformi kao i u sadašnjem trenutku. Oni daju ovoj studiji jaču vezu sa životnim i praktičnim problemima, izazovima i napravljenim rešenjima. Očekivani rezultati: Ova analiza je dobra osnova za učenje drugih gradova iz iskustva - dobre ali i loše prakse funkcionisanja Beograda.", publisher = "Sarajevo : Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine", journal = "Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije", booktitle = "Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022)", pages = "150-130", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1212" }
Đorđević, S. S.. (2022). Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022). in Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije Sarajevo : Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine., 130-150. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1212
Đorđević SS. Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022). in Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije. 2022;:130-150. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1212 .
Đorđević, Snežana S., "Reforme organizacije i podele nadležnosti grada Beograda (2000-2022)" in Političko-pravni i zakonski položaj Grada Sarajeva u sistemu lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Mogućnosti reforme nadležnosti i teritorijalne organizacije (2022):130-150, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1212 .