Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва
Protection of vulnerable energy consumers through the introduction of energy poverty
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Енергетско сиромаштво је већ препознато као проблем почетком 21.
века, како на глобалном, тако и на европском нивоу. Реч је о феномену ког нису
поштеђене ни развијене државе, али који је свакако присутнији у државама у
развоју, односно неразвијеним државама. Ипак, ни данас нема јединствене
дефиниције онога што представља енергетско сиромаштво, и оно се разликује
од државе до државе и условљено је различитим околностима. Циљ овог рада
је да укаже на неке карактеристике енергетског сиромаштва које су идентичне
за све државе и регионе, као и да истакне разлике које могу да се јаве приликом
дефинисања и мерења енергетског сиромаштва, што последично утиче и на
различите мере и стратегије којима прибегавају државе како би се избориле са
овим проблемом. У Европској унији су препознате категорије енергетски
угрожених купаца, односно потрошача и енергетског сиромаштва у правно
обавезујућим актима, нарочито од усвајања тзв. Трећег енергетског пакета.
Када је реч о Србији, категорија... енергетски угрожених купаца је препозната
Законом о енергетици, а ближе регулисана Уредбом о енергетски угроженом
купцу, док је појава енергетског сиромаштва дефинисана тек 2021. године
усвајањем Закона о енергетској ефикасности и рационалној употреби енергије.
Препознавањем ових категорија је начињен значајан позитиван искорак у
домену заштите рањивих купаца, односно потрошача енергије, али преостаје
да се види учинковитост мера које се предузимају како би се побољшао
положај енергетски угрожених купаца, односно смањило или искоренило
енергетско сиромаштво.
Energy poverty has been recognized as a problem at the beginning of the
21st century, both globally and at the European level. It is a phenomenon that pose
a challenge even for developed countries, but which is certainly more present in
developing countries and especially in the underdeveloped countries. However, we
still do not have a single definition of energy poverty, and it differs from country to
country and depends on many circumstances. The aim of this paper is to point out
some characteristics of the energy poverty that are identical for all countries and
regions, as well as to highlight the differences that may occur when defining and
measuring energy poverty, which consequently affects the various measures and
strategies needed to tackle this problem. In the European Union, concepts of energy
vulnerable customers and energy poverty have been recognized in legally binding
acts, especially after the adoption of the so-called Third energy package. When it
comes to S...erbia, the category of energy vulnerable customer is recognized by the
Law on Energy, and regulated in more detail by the Decree on Energy Vulnerable
Customer, while the concept of energy poverty was defined only in 2021 through the
Law on Energy Efficiency and Rational Use of Energy. Recognition of these
concepts was a significant step towards a better protection of vulnerable customers.
In practice, there still remains to see the effectiveness of measures taken with the aim
to reduce or even to eradicate the energy poverty.
Ključne reči:
енергетски угрожени купац / енергетско сиромаштво / енергетска ефикасност / енергетско тржиште / energy vulnerable customer / energy poverty / energy efficiency / energy marketIzvor:
Зборник радова Правног факултета у Приштини, 2022, 149-170Izdavač:
- Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини
Kolekcije
Institucija/grupa
FPNTY - JOUR AU - Obrenović, Strahinja PY - 2022 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1037 AB - Енергетско сиромаштво је већ препознато као проблем почетком 21. века, како на глобалном, тако и на европском нивоу. Реч је о феномену ког нису поштеђене ни развијене државе, али који је свакако присутнији у државама у развоју, односно неразвијеним државама. Ипак, ни данас нема јединствене дефиниције онога што представља енергетско сиромаштво, и оно се разликује од државе до државе и условљено је различитим околностима. Циљ овог рада је да укаже на неке карактеристике енергетског сиромаштва које су идентичне за све државе и регионе, као и да истакне разлике које могу да се јаве приликом дефинисања и мерења енергетског сиромаштва, што последично утиче и на различите мере и стратегије којима прибегавају државе како би се избориле са овим проблемом. У Европској унији су препознате категорије енергетски угрожених купаца, односно потрошача и енергетског сиромаштва у правно обавезујућим актима, нарочито од усвајања тзв. Трећег енергетског пакета. Када је реч о Србији, категорија енергетски угрожених купаца је препозната Законом о енергетици, а ближе регулисана Уредбом о енергетски угроженом купцу, док је појава енергетског сиромаштва дефинисана тек 2021. године усвајањем Закона о енергетској ефикасности и рационалној употреби енергије. Препознавањем ових категорија је начињен значајан позитиван искорак у домену заштите рањивих купаца, односно потрошача енергије, али преостаје да се види учинковитост мера које се предузимају како би се побољшао положај енергетски угрожених купаца, односно смањило или искоренило енергетско сиромаштво. AB - Energy poverty has been recognized as a problem at the beginning of the 21st century, both globally and at the European level. It is a phenomenon that pose a challenge even for developed countries, but which is certainly more present in developing countries and especially in the underdeveloped countries. However, we still do not have a single definition of energy poverty, and it differs from country to country and depends on many circumstances. The aim of this paper is to point out some characteristics of the energy poverty that are identical for all countries and regions, as well as to highlight the differences that may occur when defining and measuring energy poverty, which consequently affects the various measures and strategies needed to tackle this problem. In the European Union, concepts of energy vulnerable customers and energy poverty have been recognized in legally binding acts, especially after the adoption of the so-called Third energy package. When it comes to Serbia, the category of energy vulnerable customer is recognized by the Law on Energy, and regulated in more detail by the Decree on Energy Vulnerable Customer, while the concept of energy poverty was defined only in 2021 through the Law on Energy Efficiency and Rational Use of Energy. Recognition of these concepts was a significant step towards a better protection of vulnerable customers. In practice, there still remains to see the effectiveness of measures taken with the aim to reduce or even to eradicate the energy poverty. PB - Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини T2 - Зборник радова Правног факултета у Приштини T1 - Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва T1 - Protection of vulnerable energy consumers through the introduction of energy poverty EP - 170 SP - 149 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037 ER -
@article{ author = "Obrenović, Strahinja", year = "2022", abstract = "Енергетско сиромаштво је већ препознато као проблем почетком 21. века, како на глобалном, тако и на европском нивоу. Реч је о феномену ког нису поштеђене ни развијене државе, али који је свакако присутнији у државама у развоју, односно неразвијеним државама. Ипак, ни данас нема јединствене дефиниције онога што представља енергетско сиромаштво, и оно се разликује од државе до државе и условљено је различитим околностима. Циљ овог рада је да укаже на неке карактеристике енергетског сиромаштва које су идентичне за све државе и регионе, као и да истакне разлике које могу да се јаве приликом дефинисања и мерења енергетског сиромаштва, што последично утиче и на различите мере и стратегије којима прибегавају државе како би се избориле са овим проблемом. У Европској унији су препознате категорије енергетски угрожених купаца, односно потрошача и енергетског сиромаштва у правно обавезујућим актима, нарочито од усвајања тзв. Трећег енергетског пакета. Када је реч о Србији, категорија енергетски угрожених купаца је препозната Законом о енергетици, а ближе регулисана Уредбом о енергетски угроженом купцу, док је појава енергетског сиромаштва дефинисана тек 2021. године усвајањем Закона о енергетској ефикасности и рационалној употреби енергије. Препознавањем ових категорија је начињен значајан позитиван искорак у домену заштите рањивих купаца, односно потрошача енергије, али преостаје да се види учинковитост мера које се предузимају како би се побољшао положај енергетски угрожених купаца, односно смањило или искоренило енергетско сиромаштво., Energy poverty has been recognized as a problem at the beginning of the 21st century, both globally and at the European level. It is a phenomenon that pose a challenge even for developed countries, but which is certainly more present in developing countries and especially in the underdeveloped countries. However, we still do not have a single definition of energy poverty, and it differs from country to country and depends on many circumstances. The aim of this paper is to point out some characteristics of the energy poverty that are identical for all countries and regions, as well as to highlight the differences that may occur when defining and measuring energy poverty, which consequently affects the various measures and strategies needed to tackle this problem. In the European Union, concepts of energy vulnerable customers and energy poverty have been recognized in legally binding acts, especially after the adoption of the so-called Third energy package. When it comes to Serbia, the category of energy vulnerable customer is recognized by the Law on Energy, and regulated in more detail by the Decree on Energy Vulnerable Customer, while the concept of energy poverty was defined only in 2021 through the Law on Energy Efficiency and Rational Use of Energy. Recognition of these concepts was a significant step towards a better protection of vulnerable customers. In practice, there still remains to see the effectiveness of measures taken with the aim to reduce or even to eradicate the energy poverty.", publisher = "Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини", journal = "Зборник радова Правног факултета у Приштини", title = "Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва, Protection of vulnerable energy consumers through the introduction of energy poverty", pages = "170-149", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037" }
Obrenović, S.. (2022). Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва. in Зборник радова Правног факултета у Приштини Приштина : Правни факултет Универзитета у Приштини., 149-170. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037
Obrenović S. Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва. in Зборник радова Правног факултета у Приштини. 2022;:149-170. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037 .
Obrenović, Strahinja, "Заштита енергетски угрожених потрошача кроз увођење категорије енергетског сиромаштва" in Зборник радова Правног факултета у Приштини (2022):149-170, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1037 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Evolution of EU energy law and policy: A big comeback of energy security in 2022?
Obrenović, Strahinja; Đorić, Marija (Beograd : Institut za političke studije, 2022) -
Prirodni gas kao „političko oružje”: Razumevanje diskursa / Natural gas as a "political weapon": discourse understanding
Obrenović, Strahinja (Beograd : Fakultet političkih nauka, 2020) -
(Re)pozicioniranje Evropske komisije na tržištu prirodnog gasa: od nosioca liberalizacije energetskog tržišta do "evropskog regulatora"? / (Re)positioning of the European Commission on the natural gas market: from a leader of energy market liberalization to the "energy regulator"?
Obrenović, Strahinja (Beograd : Institut za međunarodnu politiku i privredu, 2021)