Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije
Terrorism as a type of political communication: The use of propaganda of the deed in hegemonic struggles
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Rad analizira komunikološku dimenziju terorističkog akta, polazeći od
pretpostavke da se za nasiljem poseže radi prenošenja različitih poruka neverbalnim
putem. Kroz istraživanje tehnike propagande nasilnom akcijom, na kojoj se u velikoj meri
temelji komunikaciona taktika terorista, autor teži da ispita dalekosežnije domete
komunikacione strategije pobunjeničkih formacija u borbi protiv dominantne hegemonije.
Kombinujući elemente teorijske koncepcije propagandi Žaka Elila (Jacques Ellul) sa
kulturološkim pristupom u objašnjavanju mehanizama funkcionisanja hegemonije, autor
opovrgava gledišta koja pobunjenicima negiraju mogućnost da, korišćenjem nasilnih akata,
efikasno ostvare propagandnu nameru. Autor zaključak zasniva na tri argumenta. Prvo,
da je u savremenoj propagandi uticaj na ponašanje publike (ortopraxie) korisniji cilj od
uticaja na promenu njenih stavova (ortodoxie). Drugo, da je u pretpropagandnom polju
moguće uočiti elemente na koje se nasilni akt može nadovezati..., a koji izmiču hegemonskoj
kontroli, usled protivurečnosti između ideoloških naracija i realne strukture. Treće, da se
terorističkim aktom nosioci istovremeno obraćaju različitim vrstama publike, sa različitim
ciljevima. Autor zaključuje da se propagandna efikasnost može ispoljiti na dva plana: 1)
kratkoročno, kada nasilni akt deluje kao direktni „okidač” za željeno ponašanje publike; i
2) dugoročno, uključivanjem čina i izazvanog ponašanja u mrežu sećanja, koje postaje
element pretpropagande na koji se u budućnosti može referisati.
Ključne reči: terorizam, komunikacija, propaganda, nasilje, propaganda nasilnom akcijom,
Žak Elil, propaganda agitacije, propaganda integracije, pretpropaganda, hegemonija.
The paper focuses on the communicological dimension of the terrorist act,
starting from the position that the violence is used to convey various messages in a
non-verbal way. Throughout the research into the propaganda of the deed, the
technique on which communicational tactics of terrorists are mostly based, the author
seeks to examine extensive ranges of communication strategies used by insurgent
groups against dominant hegemony. By combining the elements of Jacques Ellul's
theoretical conception of propaganda along with the cultural approach in the
interpretation of mechanisms in which hegemony operates, the author refutes
perspectives that deny rebellions’ possibilities for efficient realization of their
propaganda goals by using acts of violence. The author’s conclusion is based on three
arguments. Firstly, for modern propaganda, provoking the behavior of the audience
(ortopraxie) is a more important goal than influencing its attitudes (orthodoxy).
Secondly, it is poss...ible to notice elements in the pre-propaganda field, which evade
hegemonic control, due to the contradiction between ideological narratives and the
real structure, and which insurgent propaganda may utilize. Lastly – by means of
terrorist acts, their performers address different types of audiences with different goals
simultaneously. The author concludes that the efficiency of propaganda can be
manifested in two manners: in the short term – when an act of violence represents a
direct “trigger” for the desired behavior of the audience; in the long term – by including
the act and provoked behavior in the network of memories, which becomes an element
of pre-propaganda that can be referred to in the future.
Keywords:
terrorism / communication / propaganda / violence / propaganda of the deed / Jaques Ellull / agitation propaganda / integration propaganda / pre-propaganda / hegemony / terorizam / komunikacija / propaganda / nasilje / propaganda nasilnom akcijom / Žak Elil / propaganda agitacije / propaganda integracije / pretpropaganda / hegemonijaSource:
Međunarodni problemi, 2020, 72, 4, 709-732Publisher:
- Institut za međunarodnu politiku i privredu : Beograd
Collections
Institution/Community
FPNTY - JOUR AU - Otović-Višnjić, Filip PY - 2020 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1001 AB - Rad analizira komunikološku dimenziju terorističkog akta, polazeći od pretpostavke da se za nasiljem poseže radi prenošenja različitih poruka neverbalnim putem. Kroz istraživanje tehnike propagande nasilnom akcijom, na kojoj se u velikoj meri temelji komunikaciona taktika terorista, autor teži da ispita dalekosežnije domete komunikacione strategije pobunjeničkih formacija u borbi protiv dominantne hegemonije. Kombinujući elemente teorijske koncepcije propagandi Žaka Elila (Jacques Ellul) sa kulturološkim pristupom u objašnjavanju mehanizama funkcionisanja hegemonije, autor opovrgava gledišta koja pobunjenicima negiraju mogućnost da, korišćenjem nasilnih akata, efikasno ostvare propagandnu nameru. Autor zaključak zasniva na tri argumenta. Prvo, da je u savremenoj propagandi uticaj na ponašanje publike (ortopraxie) korisniji cilj od uticaja na promenu njenih stavova (ortodoxie). Drugo, da je u pretpropagandnom polju moguće uočiti elemente na koje se nasilni akt može nadovezati, a koji izmiču hegemonskoj kontroli, usled protivurečnosti između ideoloških naracija i realne strukture. Treće, da se terorističkim aktom nosioci istovremeno obraćaju različitim vrstama publike, sa različitim ciljevima. Autor zaključuje da se propagandna efikasnost može ispoljiti na dva plana: 1) kratkoročno, kada nasilni akt deluje kao direktni „okidač” za željeno ponašanje publike; i 2) dugoročno, uključivanjem čina i izazvanog ponašanja u mrežu sećanja, koje postaje element pretpropagande na koji se u budućnosti može referisati. Ključne reči: terorizam, komunikacija, propaganda, nasilje, propaganda nasilnom akcijom, Žak Elil, propaganda agitacije, propaganda integracije, pretpropaganda, hegemonija. AB - The paper focuses on the communicological dimension of the terrorist act, starting from the position that the violence is used to convey various messages in a non-verbal way. Throughout the research into the propaganda of the deed, the technique on which communicational tactics of terrorists are mostly based, the author seeks to examine extensive ranges of communication strategies used by insurgent groups against dominant hegemony. By combining the elements of Jacques Ellul's theoretical conception of propaganda along with the cultural approach in the interpretation of mechanisms in which hegemony operates, the author refutes perspectives that deny rebellions’ possibilities for efficient realization of their propaganda goals by using acts of violence. The author’s conclusion is based on three arguments. Firstly, for modern propaganda, provoking the behavior of the audience (ortopraxie) is a more important goal than influencing its attitudes (orthodoxy). Secondly, it is possible to notice elements in the pre-propaganda field, which evade hegemonic control, due to the contradiction between ideological narratives and the real structure, and which insurgent propaganda may utilize. Lastly – by means of terrorist acts, their performers address different types of audiences with different goals simultaneously. The author concludes that the efficiency of propaganda can be manifested in two manners: in the short term – when an act of violence represents a direct “trigger” for the desired behavior of the audience; in the long term – by including the act and provoked behavior in the network of memories, which becomes an element of pre-propaganda that can be referred to in the future. PB - Institut za međunarodnu politiku i privredu : Beograd T2 - Međunarodni problemi T1 - Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije T1 - Terrorism as a type of political communication: The use of propaganda of the deed in hegemonic struggles EP - 732 IS - 4 SP - 709 VL - 72 DO - 10.2298/MEDJP2004709O ER -
@article{ author = "Otović-Višnjić, Filip", year = "2020", abstract = "Rad analizira komunikološku dimenziju terorističkog akta, polazeći od pretpostavke da se za nasiljem poseže radi prenošenja različitih poruka neverbalnim putem. Kroz istraživanje tehnike propagande nasilnom akcijom, na kojoj se u velikoj meri temelji komunikaciona taktika terorista, autor teži da ispita dalekosežnije domete komunikacione strategije pobunjeničkih formacija u borbi protiv dominantne hegemonije. Kombinujući elemente teorijske koncepcije propagandi Žaka Elila (Jacques Ellul) sa kulturološkim pristupom u objašnjavanju mehanizama funkcionisanja hegemonije, autor opovrgava gledišta koja pobunjenicima negiraju mogućnost da, korišćenjem nasilnih akata, efikasno ostvare propagandnu nameru. Autor zaključak zasniva na tri argumenta. Prvo, da je u savremenoj propagandi uticaj na ponašanje publike (ortopraxie) korisniji cilj od uticaja na promenu njenih stavova (ortodoxie). Drugo, da je u pretpropagandnom polju moguće uočiti elemente na koje se nasilni akt može nadovezati, a koji izmiču hegemonskoj kontroli, usled protivurečnosti između ideoloških naracija i realne strukture. Treće, da se terorističkim aktom nosioci istovremeno obraćaju različitim vrstama publike, sa različitim ciljevima. Autor zaključuje da se propagandna efikasnost može ispoljiti na dva plana: 1) kratkoročno, kada nasilni akt deluje kao direktni „okidač” za željeno ponašanje publike; i 2) dugoročno, uključivanjem čina i izazvanog ponašanja u mrežu sećanja, koje postaje element pretpropagande na koji se u budućnosti može referisati. Ključne reči: terorizam, komunikacija, propaganda, nasilje, propaganda nasilnom akcijom, Žak Elil, propaganda agitacije, propaganda integracije, pretpropaganda, hegemonija., The paper focuses on the communicological dimension of the terrorist act, starting from the position that the violence is used to convey various messages in a non-verbal way. Throughout the research into the propaganda of the deed, the technique on which communicational tactics of terrorists are mostly based, the author seeks to examine extensive ranges of communication strategies used by insurgent groups against dominant hegemony. By combining the elements of Jacques Ellul's theoretical conception of propaganda along with the cultural approach in the interpretation of mechanisms in which hegemony operates, the author refutes perspectives that deny rebellions’ possibilities for efficient realization of their propaganda goals by using acts of violence. The author’s conclusion is based on three arguments. Firstly, for modern propaganda, provoking the behavior of the audience (ortopraxie) is a more important goal than influencing its attitudes (orthodoxy). Secondly, it is possible to notice elements in the pre-propaganda field, which evade hegemonic control, due to the contradiction between ideological narratives and the real structure, and which insurgent propaganda may utilize. Lastly – by means of terrorist acts, their performers address different types of audiences with different goals simultaneously. The author concludes that the efficiency of propaganda can be manifested in two manners: in the short term – when an act of violence represents a direct “trigger” for the desired behavior of the audience; in the long term – by including the act and provoked behavior in the network of memories, which becomes an element of pre-propaganda that can be referred to in the future.", publisher = "Institut za međunarodnu politiku i privredu : Beograd", journal = "Međunarodni problemi", title = "Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije, Terrorism as a type of political communication: The use of propaganda of the deed in hegemonic struggles", pages = "732-709", number = "4", volume = "72", doi = "10.2298/MEDJP2004709O" }
Otović-Višnjić, F.. (2020). Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije. in Međunarodni problemi Institut za međunarodnu politiku i privredu : Beograd., 72(4), 709-732. https://doi.org/10.2298/MEDJP2004709O
Otović-Višnjić F. Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije. in Međunarodni problemi. 2020;72(4):709-732. doi:10.2298/MEDJP2004709O .
Otović-Višnjić, Filip, "Terorizam kao vid političkog komuniciranja: upotreba propagande nasilnom akcijom u borbi oko hegemonije" in Međunarodni problemi, 72, no. 4 (2020):709-732, https://doi.org/10.2298/MEDJP2004709O . .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Political propaganda: Different understandings of the concept and its function / Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije
Atlagić, Siniša (Institut za političke studije, Beograd, 2011) -
Public diplomacy or foreign political propaganda: Where is the conceptual difference? / Javna diplomatija ili politička propaganda prema inostranstvu- gde je konceptualna razlika?
Otović-Višnjić, Filip (Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2019) -
Atlagić Siniša: Nacistička propaganda - od totalne do totalitarne propagande, Čigoja štampa, Beograd, 2012
Krstić, Aleksandra (Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka, Beograd, 2012)