Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života, popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja, privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% š...kola), dok se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece (F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao i proširenjem ponude tema koje se obrađuju
Кључне речи:
škole roditeljstva / podrška roditeljstvu / rani razvoj / rano roditeljstvoИзвор:
41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’, 2021, 11-11Издавач:
- Beograd : Fakultet političkih nauka
Колекције
Институција/група
FPNTY - CONF AU - Jošić, Smiljana AU - Jakšić, Ivana M. AU - Vesić, Zoran PY - 2021 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1067 AB - Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života, popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja, privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece (F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao i proširenjem ponude tema koje se obrađuju PB - Beograd : Fakultet političkih nauka C3 - 41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’ T1 - Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji EP - 11 SP - 11 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1067 ER -
@conference{ author = "Jošić, Smiljana and Jakšić, Ivana M. and Vesić, Zoran", year = "2021", abstract = "Na teritoriji Republike Srbije dostupni su različiti pripremni programi za tranziciju u roditeljstvo i kompetentno obavljanje roditeljske uloge tokom prvih godina detetovog života, popularno nazvani škole roditeljstva. Ovi programi realizuju se pri državnim domovima zdravlja, privatnim bolnicama, nevladinim organizacijama i privatnim kompanijama. Mali broj istraživanja bavio se deskripcijom i evaluacijom škola roditeljstva u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da ispita učestalost pohađanja, karakteristike i zadovoljstvo školama roditeljstva među roditeljima dece ranog uzrasta (0-3 godina) u Srbiji. Primenom onlajn upitnika ispitano je 1409 roditelja (84% majki), od čega 45% sa teritorije Beograda. Trećina roditelja iz uzorka pohađala je neku od škola roditeljstva (36% majki i 17% očeva). Najposećenije su besplatne škole roditeljstva pri državnim domovima zdravlja (89%). Najveći broj škola roditelje edukuje u domenu pripreme za porođaj i zadovoljenja fizioloških potreba deteta (90% škola), dok se znatno ređe obrađuju teme u oblasti mentalnog zdravlja roditelja, pozitivne rane roditeljske prakse i rani psihološki razvoj deteta (65% škola). Škole roditeljstva procenjene su kao četvrti najznačajniji izvor podrške u ranom roditeljstvu, nakon partnera/ke, roditelja i pedijatra/ice, a ispred patronažne službe, literature, medijskih i onlajn sadržaja, prijatelja i rođaka. Roditelji koji su pohađali škole roditeljstva imali su nešto više postignuće na testu znanja o ranom razvoju dece (F(1,671) = 18.60, p < .01, η2 = .03). Ipak, pohađanje nije uticalo na njihovu roditeljsku samoefikasnost i zadovoljstvo roditeljstvom. Nalazi ukazuju na potrebu za povećanjem dostupnosti i promocijom škola roditeljstva sa ciljem uključivanja većeg broja majki i očeva, kao i proširenjem ponude tema koje se obrađuju", publisher = "Beograd : Fakultet političkih nauka", journal = "41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’", title = "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji", pages = "11-11", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1067" }
Jošić, S., Jakšić, I. M.,& Vesić, Z.. (2021). Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in 41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’ Beograd : Fakultet političkih nauka., 11-11. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1067
Jošić S, Jakšić IM, Vesić Z. Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji. in 41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’. 2021;:11-11. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1067 .
Jošić, Smiljana, Jakšić, Ivana M., Vesić, Zoran, "Škole roditeljstva kao podrška ranom roditeljstvu u Srbiji" in 41. Susreti socijalnih radnika ,,Solidarnost u svetu koji se menja: perspektive i izazovi za socijalni rad i socijalnu politiku’’ (2021):11-11, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1067 .