Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“
Оpportunities and limitations of the announced “serbian-bosniak dialogue”
Апстракт
У овом раду аутор анализира српско-бошњачке односе током XX века, али уједно указује и на пожељност отпочињања и успешног окончања, још 2014. године најављеног, српско-бошњачког
дијалога. У том смислу он указује и на неуспех сличне иницијативе
за дијалог из 1991. године везан за „Историјски српско-муслимански споразум“, који је доживео пропаст неколико месеци након
објављивања.
Значајну пажњу у овом раду аутор је посветио потенцијалном
формату и начину реализације овог дијалога, као и његовим
најзначајнијим актерима и принципима на којима би почивао.
Такође, аутор указује да сам дијалог мора бити што више
инклузиван, те укључивати државне и недржавне актере у Босни и
Херцеговини и Србији. Такође, аутор подвлачи и да након окончања
дијалога треба да постоје одређене институционалне форме које ће
надзирати имплементацију договорених начела. Он зато тврди да би било значајно основати и посебну комисију која би се бавила
помирењем између Срба и Бошњака, али и усаглашавањем сасв...им
удаљених интерпретација ратних збивања у Босни и Херцеговини
од 1992. до 1995. године.
Аутор посебно указује на значај водећих међународних чинилаца у овом делу Европе према најављеном српско-бошњачком
дијалогу. С тим у вези он указује на ставове Савезне Републике
Немачке, Сједињених Америчких Држава, Европске уније, Турске
и Руске Федерације. На самом крају рада аутор закључује да би
успешни епилог српско-бошњачког дијалога допринео пуној стабилизацији стања на Западном Балкану, те да би отклонио потенцијалне основе за поновну ерупцију етнички мотивисаног насиља
Since the beginning of 2014, political elites in the Republic
of Serbia and Bosnia and Herzegovina have been announcing the
broadest Serbian-Bosniak/Bosniak-Serbian dialogue. However, even
three years later, the dialogue did not take place. This dialogue would
imply the participation of political, but also other structures of the
two countries, as well as the two peoples (religious communities, the
academic community, non-governmental sector, etc.). However, the
general frameworks and principles of this dialogue have not yet been
conceived. In any case, they should be based on the universal values
(e.g. dedication to peace, mutual respect, respect for national identity,
affirmation of cohabitation, etc.), but also European standards. Along
with the mentioned problems in relations between the Serbian and
Bosniak people, the bilateral relations between Bosnia and Herzegovina
and the Republic of Serbia have also not been improved. They are still
dominantly linked to a number... of open questions, mostly determined
by the breakup of the former Socialist Federal Republic of Yugoslavia
and the war in Bosnia and Herzegovina (1992-1995).
The Bosniaks and the Serbs, as two South Slavic peoples in the
west of the Balkans, are fairly depending on each other bearing in mind
the ethnic composition of this region. They live together in a large
part of Bosnia and Herzegovina, as well as in Serbia and Montenegro
(Sandzak), in Kosovo and in Macedonia. In that sense, the improvement
of relations between political, religious, academic and other Serbian and
Bosniak structures would contribute to a certain degree in overcoming
the extremely bad heritage of armed conflicts on the territory of Bosnia
and Herzegovina, as well as some incidents in Sandzak, during the
period 1992-1995 (Štrpci, Sjeverin, Bukovica, etc.).
The above-mentioned dialogue should be conducted on two levels
– between the authorities in Belgrade and Sarajevo, and also between the
representatives of Serbs and Bosniaks from Bosnia and Herzegovina, as
well as from Serbia (Sandzak). On the other hand, given the complexity
of the structure of Bosnia and Herzegovina and the relations between
Bosniak and Serbian ethnoelites in this country, the rapid success of the
announced initiative is unlikely. Besides already mentioned, there are problems related to deep discord between the Bosniak political leaders,
namely Bakir Izetbegovic (Party of Democratic Action) and Fahrudin
Radoncic (Alliance for a Better Future of Bosnia and Herzegovina).
In addition, the current leadership of Bosnian Croats could further
aggravate the possibility of implementing potential results and
agreements that would arise from the Serbian-Bosniak dialogue.
The reaction of the influential international actors in the region
of the Western Balkans, primarily the United States, the Russian
Federation, the Republic of Turkey and the European Union (and in
particular the Federal Republic of Germany) to the beginning and the
range of the announced Serbian-Bosniak dialogue would be particularly
indicative. In this regard, there are significant disagreements between
the administration of these very important actors of the regional and
world politics, from the support shown by the Federal Republic of
Germany, the European Union and the United States, to the potentially
less constructive role of Turkey and the Russian Federation.
Кључне речи:
Srbi / Serbs / Bošnjaci / Bosniaks / dijalog / dialogue / Srbija / Serbia / Bosna i Hercegovina / Bosnia and HerzegovinaИзвор:
Српска политичка мисао, 2017, 58, 4, 215-230Издавач:
- Београд : Институт за политичке студије
Финансирање / пројекти:
- "info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179076/RS//" (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179076)
Колекције
Институција/група
FPNTY - JOUR AU - Đukanović, Dragan PY - 2017 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1360 AB - У овом раду аутор анализира српско-бошњачке односе током XX века, али уједно указује и на пожељност отпочињања и успешног окончања, још 2014. године најављеног, српско-бошњачког дијалога. У том смислу он указује и на неуспех сличне иницијативе за дијалог из 1991. године везан за „Историјски српско-муслимански споразум“, који је доживео пропаст неколико месеци након објављивања. Значајну пажњу у овом раду аутор је посветио потенцијалном формату и начину реализације овог дијалога, као и његовим најзначајнијим актерима и принципима на којима би почивао. Такође, аутор указује да сам дијалог мора бити што више инклузиван, те укључивати државне и недржавне актере у Босни и Херцеговини и Србији. Такође, аутор подвлачи и да након окончања дијалога треба да постоје одређене институционалне форме које ће надзирати имплементацију договорених начела. Он зато тврди да би било значајно основати и посебну комисију која би се бавила помирењем између Срба и Бошњака, али и усаглашавањем сасвим удаљених интерпретација ратних збивања у Босни и Херцеговини од 1992. до 1995. године. Аутор посебно указује на значај водећих међународних чинилаца у овом делу Европе према најављеном српско-бошњачком дијалогу. С тим у вези он указује на ставове Савезне Републике Немачке, Сједињених Америчких Држава, Европске уније, Турске и Руске Федерације. На самом крају рада аутор закључује да би успешни епилог српско-бошњачког дијалога допринео пуној стабилизацији стања на Западном Балкану, те да би отклонио потенцијалне основе за поновну ерупцију етнички мотивисаног насиља AB - Since the beginning of 2014, political elites in the Republic of Serbia and Bosnia and Herzegovina have been announcing the broadest Serbian-Bosniak/Bosniak-Serbian dialogue. However, even three years later, the dialogue did not take place. This dialogue would imply the participation of political, but also other structures of the two countries, as well as the two peoples (religious communities, the academic community, non-governmental sector, etc.). However, the general frameworks and principles of this dialogue have not yet been conceived. In any case, they should be based on the universal values (e.g. dedication to peace, mutual respect, respect for national identity, affirmation of cohabitation, etc.), but also European standards. Along with the mentioned problems in relations between the Serbian and Bosniak people, the bilateral relations between Bosnia and Herzegovina and the Republic of Serbia have also not been improved. They are still dominantly linked to a number of open questions, mostly determined by the breakup of the former Socialist Federal Republic of Yugoslavia and the war in Bosnia and Herzegovina (1992-1995). The Bosniaks and the Serbs, as two South Slavic peoples in the west of the Balkans, are fairly depending on each other bearing in mind the ethnic composition of this region. They live together in a large part of Bosnia and Herzegovina, as well as in Serbia and Montenegro (Sandzak), in Kosovo and in Macedonia. In that sense, the improvement of relations between political, religious, academic and other Serbian and Bosniak structures would contribute to a certain degree in overcoming the extremely bad heritage of armed conflicts on the territory of Bosnia and Herzegovina, as well as some incidents in Sandzak, during the period 1992-1995 (Štrpci, Sjeverin, Bukovica, etc.). The above-mentioned dialogue should be conducted on two levels – between the authorities in Belgrade and Sarajevo, and also between the representatives of Serbs and Bosniaks from Bosnia and Herzegovina, as well as from Serbia (Sandzak). On the other hand, given the complexity of the structure of Bosnia and Herzegovina and the relations between Bosniak and Serbian ethnoelites in this country, the rapid success of the announced initiative is unlikely. Besides already mentioned, there are problems related to deep discord between the Bosniak political leaders, namely Bakir Izetbegovic (Party of Democratic Action) and Fahrudin Radoncic (Alliance for a Better Future of Bosnia and Herzegovina). In addition, the current leadership of Bosnian Croats could further aggravate the possibility of implementing potential results and agreements that would arise from the Serbian-Bosniak dialogue. The reaction of the influential international actors in the region of the Western Balkans, primarily the United States, the Russian Federation, the Republic of Turkey and the European Union (and in particular the Federal Republic of Germany) to the beginning and the range of the announced Serbian-Bosniak dialogue would be particularly indicative. In this regard, there are significant disagreements between the administration of these very important actors of the regional and world politics, from the support shown by the Federal Republic of Germany, the European Union and the United States, to the potentially less constructive role of Turkey and the Russian Federation. PB - Београд : Институт за политичке студије T2 - Српска политичка мисао T1 - Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“ T1 - Оpportunities and limitations of the announced “serbian-bosniak dialogue” EP - 230 IS - 4 SP - 215 VL - 58 DO - 10.22182/spm.5842017.11 ER -
@article{ author = "Đukanović, Dragan", year = "2017", abstract = "У овом раду аутор анализира српско-бошњачке односе током XX века, али уједно указује и на пожељност отпочињања и успешног окончања, још 2014. године најављеног, српско-бошњачког дијалога. У том смислу он указује и на неуспех сличне иницијативе за дијалог из 1991. године везан за „Историјски српско-муслимански споразум“, који је доживео пропаст неколико месеци након објављивања. Значајну пажњу у овом раду аутор је посветио потенцијалном формату и начину реализације овог дијалога, као и његовим најзначајнијим актерима и принципима на којима би почивао. Такође, аутор указује да сам дијалог мора бити што више инклузиван, те укључивати државне и недржавне актере у Босни и Херцеговини и Србији. Такође, аутор подвлачи и да након окончања дијалога треба да постоје одређене институционалне форме које ће надзирати имплементацију договорених начела. Он зато тврди да би било значајно основати и посебну комисију која би се бавила помирењем између Срба и Бошњака, али и усаглашавањем сасвим удаљених интерпретација ратних збивања у Босни и Херцеговини од 1992. до 1995. године. Аутор посебно указује на значај водећих међународних чинилаца у овом делу Европе према најављеном српско-бошњачком дијалогу. С тим у вези он указује на ставове Савезне Републике Немачке, Сједињених Америчких Држава, Европске уније, Турске и Руске Федерације. На самом крају рада аутор закључује да би успешни епилог српско-бошњачког дијалога допринео пуној стабилизацији стања на Западном Балкану, те да би отклонио потенцијалне основе за поновну ерупцију етнички мотивисаног насиља, Since the beginning of 2014, political elites in the Republic of Serbia and Bosnia and Herzegovina have been announcing the broadest Serbian-Bosniak/Bosniak-Serbian dialogue. However, even three years later, the dialogue did not take place. This dialogue would imply the participation of political, but also other structures of the two countries, as well as the two peoples (religious communities, the academic community, non-governmental sector, etc.). However, the general frameworks and principles of this dialogue have not yet been conceived. In any case, they should be based on the universal values (e.g. dedication to peace, mutual respect, respect for national identity, affirmation of cohabitation, etc.), but also European standards. Along with the mentioned problems in relations between the Serbian and Bosniak people, the bilateral relations between Bosnia and Herzegovina and the Republic of Serbia have also not been improved. They are still dominantly linked to a number of open questions, mostly determined by the breakup of the former Socialist Federal Republic of Yugoslavia and the war in Bosnia and Herzegovina (1992-1995). The Bosniaks and the Serbs, as two South Slavic peoples in the west of the Balkans, are fairly depending on each other bearing in mind the ethnic composition of this region. They live together in a large part of Bosnia and Herzegovina, as well as in Serbia and Montenegro (Sandzak), in Kosovo and in Macedonia. In that sense, the improvement of relations between political, religious, academic and other Serbian and Bosniak structures would contribute to a certain degree in overcoming the extremely bad heritage of armed conflicts on the territory of Bosnia and Herzegovina, as well as some incidents in Sandzak, during the period 1992-1995 (Štrpci, Sjeverin, Bukovica, etc.). The above-mentioned dialogue should be conducted on two levels – between the authorities in Belgrade and Sarajevo, and also between the representatives of Serbs and Bosniaks from Bosnia and Herzegovina, as well as from Serbia (Sandzak). On the other hand, given the complexity of the structure of Bosnia and Herzegovina and the relations between Bosniak and Serbian ethnoelites in this country, the rapid success of the announced initiative is unlikely. Besides already mentioned, there are problems related to deep discord between the Bosniak political leaders, namely Bakir Izetbegovic (Party of Democratic Action) and Fahrudin Radoncic (Alliance for a Better Future of Bosnia and Herzegovina). In addition, the current leadership of Bosnian Croats could further aggravate the possibility of implementing potential results and agreements that would arise from the Serbian-Bosniak dialogue. The reaction of the influential international actors in the region of the Western Balkans, primarily the United States, the Russian Federation, the Republic of Turkey and the European Union (and in particular the Federal Republic of Germany) to the beginning and the range of the announced Serbian-Bosniak dialogue would be particularly indicative. In this regard, there are significant disagreements between the administration of these very important actors of the regional and world politics, from the support shown by the Federal Republic of Germany, the European Union and the United States, to the potentially less constructive role of Turkey and the Russian Federation.", publisher = "Београд : Институт за политичке студије", journal = "Српска политичка мисао", title = "Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“, Оpportunities and limitations of the announced “serbian-bosniak dialogue”", pages = "230-215", number = "4", volume = "58", doi = "10.22182/spm.5842017.11" }
Đukanović, D.. (2017). Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“. in Српска политичка мисао Београд : Институт за политичке студије., 58(4), 215-230. https://doi.org/10.22182/spm.5842017.11
Đukanović D. Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“. in Српска политичка мисао. 2017;58(4):215-230. doi:10.22182/spm.5842017.11 .
Đukanović, Dragan, "Могућности и ограничења најављеног „српско-бошњачког дијалога“" in Српска политичка мисао, 58, no. 4 (2017):215-230, https://doi.org/10.22182/spm.5842017.11 . .