Theocracy in the modern world
Teokratija u modernom svetu
Abstract
Modern Western world in political sense propagates secular principle of political organization. This means separation between the state and religion. But even in the most important Western states secularization has not been completely accepted. Even superficial examination of political system in the West shows that religion is present in their political organizations. The example of Great Britain is the most impressive one. In England King is a chief of established church of England. In Denmark Lutheran church is established, too. If we analyze other civilizations than Christian, we will see similar situation. Islamic, Hindu and Buddhist worlds give similar examples. Having in mind all those facts we can easily conclude that theocracy is not past, bur very present model of political organization in contemporary world.
Modernom svetu se kao dominantan odnos religije i politike propagira sekularizam. To znači podelu između države i crkve. Ali čak i u najmodernijim i liberalnijim zapadnim državama sekularizam nije kompletno prihvaćen. Čak i površno ispitivanje političkih sistema zapadnih zemalja će pokazati da je religija prisutna u političkoj organizaciji mnogih od njih. Najkarakterističniji je primer Velike Britanije. U engleskoj je kralj i poglavar državne crkve. U Danskoj je luteranska crkva takođe državna. Ako analiziramo i druge civilizacije osim hrišćanskih videćemo slične primere. Islamski, hindu i budistički svet daju slične primere. Imajući u vidu sve te činjenice možemo da zaključimo da teokratija nije prošlost već suprotno veoma prisutan model političke organizacije u savremenom svetu.
Keywords:
theocracy / modern world / secularism / religion / politology of religion / teokratija / savremeni svet / sekularizam / religija / politikologija religijeSource:
Srpska politička misao, 2009, 3, 53-62Publisher:
- Institut za političke studije, Beograd
Funding / projects:
- Stavovi političkih partija u političkom sistemu Srbije prema religiji i verskim zajednicama (RS-149006)
Collections
Institution/Community
FPNTY - JOUR AU - Jevtić, Miroljub S. PY - 2009 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/221 AB - Modern Western world in political sense propagates secular principle of political organization. This means separation between the state and religion. But even in the most important Western states secularization has not been completely accepted. Even superficial examination of political system in the West shows that religion is present in their political organizations. The example of Great Britain is the most impressive one. In England King is a chief of established church of England. In Denmark Lutheran church is established, too. If we analyze other civilizations than Christian, we will see similar situation. Islamic, Hindu and Buddhist worlds give similar examples. Having in mind all those facts we can easily conclude that theocracy is not past, bur very present model of political organization in contemporary world. AB - Modernom svetu se kao dominantan odnos religije i politike propagira sekularizam. To znači podelu između države i crkve. Ali čak i u najmodernijim i liberalnijim zapadnim državama sekularizam nije kompletno prihvaćen. Čak i površno ispitivanje političkih sistema zapadnih zemalja će pokazati da je religija prisutna u političkoj organizaciji mnogih od njih. Najkarakterističniji je primer Velike Britanije. U engleskoj je kralj i poglavar državne crkve. U Danskoj je luteranska crkva takođe državna. Ako analiziramo i druge civilizacije osim hrišćanskih videćemo slične primere. Islamski, hindu i budistički svet daju slične primere. Imajući u vidu sve te činjenice možemo da zaključimo da teokratija nije prošlost već suprotno veoma prisutan model političke organizacije u savremenom svetu. PB - Institut za političke studije, Beograd T2 - Srpska politička misao T1 - Theocracy in the modern world T1 - Teokratija u modernom svetu EP - 62 IS - 3 SP - 53 ER -
@article{ author = "Jevtić, Miroljub S.", year = "2009", abstract = "Modern Western world in political sense propagates secular principle of political organization. This means separation between the state and religion. But even in the most important Western states secularization has not been completely accepted. Even superficial examination of political system in the West shows that religion is present in their political organizations. The example of Great Britain is the most impressive one. In England King is a chief of established church of England. In Denmark Lutheran church is established, too. If we analyze other civilizations than Christian, we will see similar situation. Islamic, Hindu and Buddhist worlds give similar examples. Having in mind all those facts we can easily conclude that theocracy is not past, bur very present model of political organization in contemporary world., Modernom svetu se kao dominantan odnos religije i politike propagira sekularizam. To znači podelu između države i crkve. Ali čak i u najmodernijim i liberalnijim zapadnim državama sekularizam nije kompletno prihvaćen. Čak i površno ispitivanje političkih sistema zapadnih zemalja će pokazati da je religija prisutna u političkoj organizaciji mnogih od njih. Najkarakterističniji je primer Velike Britanije. U engleskoj je kralj i poglavar državne crkve. U Danskoj je luteranska crkva takođe državna. Ako analiziramo i druge civilizacije osim hrišćanskih videćemo slične primere. Islamski, hindu i budistički svet daju slične primere. Imajući u vidu sve te činjenice možemo da zaključimo da teokratija nije prošlost već suprotno veoma prisutan model političke organizacije u savremenom svetu.", publisher = "Institut za političke studije, Beograd", journal = "Srpska politička misao", title = "Theocracy in the modern world, Teokratija u modernom svetu", pages = "62-53", number = "3" }
Jevtić, M. S.. (2009). Theocracy in the modern world. in Srpska politička misao Institut za političke studije, Beograd.(3), 53-62.
Jevtić MS. Theocracy in the modern world. in Srpska politička misao. 2009;(3):53-62..
Jevtić, Miroljub S., "Theocracy in the modern world" in Srpska politička misao, no. 3 (2009):53-62.