RFPN - Faculty of Political Science Repository
University of Belgrade - Faculty of Political Science
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RFPN
  • FPN
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
  • View Item
  •   RFPN
  • FPN
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Political propaganda: Different understandings of the concept and its function

Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije

Thumbnail
2011
272.pdf (303.6Kb)
Authors
Atlagić, Siniša
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with.
Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'.
Keywords:
political propaganda / political persuasion / political marketing / political advertising / public diplomacy / politička propaganda / političko ubeđivanje / politički marketing / političko reklamiranje / javna diplomatija
Source:
Politička revija, 2011, 10, 4, 491-510
Publisher:
  • Institut za političke studije, Beograd
Funding / projects:
  • Serbia’s political identity in the regional and global context (RS-179076)

ISSN: 1451-4281

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_275
URI
http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/275
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
Institution/Community
FPN
TY  - JOUR
AU  - Atlagić, Siniša
PY  - 2011
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/275
AB  - In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with.
AB  - Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'.
PB  - Institut za političke studije, Beograd
T2  - Politička revija
T1  - Political propaganda: Different understandings of the concept and its function
T1  - Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije
EP  - 510
IS  - 4
SP  - 491
VL  - 10
ER  - 
@article{
author = "Atlagić, Siniša",
year = "2011",
abstract = "In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with., Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'.",
publisher = "Institut za političke studije, Beograd",
journal = "Politička revija",
title = "Political propaganda: Different understandings of the concept and its function, Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije",
pages = "510-491",
number = "4",
volume = "10"
}
Atlagić, S.. (2011). Political propaganda: Different understandings of the concept and its function. in Politička revija
Institut za političke studije, Beograd., 10(4), 491-510.
Atlagić S. Political propaganda: Different understandings of the concept and its function. in Politička revija. 2011;10(4):491-510..
Atlagić, Siniša, "Political propaganda: Different understandings of the concept and its function" in Politička revija, 10, no. 4 (2011):491-510.

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Zoran Đinđić's political oratory: Principle of utopia and logic of hope / Političko besedništvo Zorana Đinđića - princip utopije i logika nade 

    Đorđević, Marko M.; Stanojević, Dobrivoje Ž. (Univerzitet u Nišu, Niš, 2016)
  • Contemporary political persuasion: A new clothes to the old propaganda / Savremena politička persuazija - novo ruho 'stare' propagande? 

    Atlagić, Siniša (Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd, 2011)
  • Politički život sad i religija 

    Jevtić, Miroljub S. (Institut za političke studije, Beograd, 1997)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RFPN | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RFPN | Send Feedback

OpenAIRERCUB