Political propaganda: Different understandings of the concept and its function
Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije
Abstract
In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with.
Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'.
Keywords:
political propaganda / political persuasion / political marketing / political advertising / public diplomacy / politička propaganda / političko ubeđivanje / politički marketing / političko reklamiranje / javna diplomatijaSource:
Politička revija, 2011, 10, 4, 491-510Publisher:
- Institut za političke studije, Beograd
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
FPNTY - JOUR AU - Atlagić, Siniša PY - 2011 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/275 AB - In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with. AB - Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'. PB - Institut za političke studije, Beograd T2 - Politička revija T1 - Political propaganda: Different understandings of the concept and its function T1 - Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije EP - 510 IS - 4 SP - 491 VL - 10 ER -
@article{ author = "Atlagić, Siniša", year = "2011", abstract = "In the scientific literature in the West the concepts 'political persuasion', 'information policy', 'advertizing', 'political marketing', 'public diplomacy' and others have been introduced and used instead of the concept 'political propaganda'. This paper aims to determine whether the rejection of 'political propaganda' has been theoretically based and to give a scientific explanation for the differences between this concept and the concepts it has been replaced with., Cilj ovog rada jeste da se odbacivanje opšteg pojma 'politička propaganda' u savremenoj zapadnoj literaturi i njegovo razlikovanje u odnosu na pojmove 'politička persuazija', 'informativna politika', 'oglašavanje', 'politički marketing', 'javna diplomatija' i dr. razmotre sa teorijskog stanovišta, odnosno da se dâ naučno objašnjenje ustanovljenih razlika o prirodi, odnosno sadržaju i obimu ovih pojmova. Autor rada nastoji da utvrdi da li je teorijski utemeljeno razgraničenje pojma 'politička propaganda' od drugih pojmova kojima se zamenjuje, kojima se apsolutizuju razlike između ovih pojmova i oni uspostavljaju kao posebni entiteti, a što onda rezultira i odbacivanjem pojma 'politička propaganda'.", publisher = "Institut za političke studije, Beograd", journal = "Politička revija", title = "Political propaganda: Different understandings of the concept and its function, Politička propaganda - različita shvatanja pojma i funkcije", pages = "510-491", number = "4", volume = "10" }
Atlagić, S.. (2011). Political propaganda: Different understandings of the concept and its function. in Politička revija Institut za političke studije, Beograd., 10(4), 491-510.
Atlagić S. Political propaganda: Different understandings of the concept and its function. in Politička revija. 2011;10(4):491-510..
Atlagić, Siniša, "Political propaganda: Different understandings of the concept and its function" in Politička revija, 10, no. 4 (2011):491-510.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Zoran Đinđić's political oratory: Principle of utopia and logic of hope / Političko besedništvo Zorana Đinđića - princip utopije i logika nade
Đorđević, Marko M.; Stanojević, Dobrivoje Ž. (Univerzitet u Nišu, Niš, 2016) -
Contemporary political persuasion: A new clothes to the old propaganda / Savremena politička persuazija - novo ruho 'stare' propagande?
Atlagić, Siniša (Univerzitet u Banjoj Luci - Fakultet političkih nauka, Banja Luka i Institut za političke studije, Beograd, 2011) -
Politički život sad i religija
Jevtić, Miroljub S. (Institut za političke studije, Beograd, 1997)