RFPN - Faculty of Political Science Repository
University of Belgrade - Faculty of Political Science
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RFPN
  • FPN
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
  • View Item
  •   RFPN
  • FPN
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University

Struktura i vrednovanje poželjnih rodnih karakteristika među studentima Beogradskog Univerziteta

Authorized Users Only
2015
Authors
Džamonja-Ignjatović, Tamara
Milanović, Marko
Daša-Duhaček, Gordana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The aim of the study was to analyse preferable gender characteristics based on underlying gender stereotypes among the students from the University of Belgrade. The specific objective was to explore the prescribed value and the structure of those stereotypes. The participants were 261 students (69.7% female) from the University of Belgrade, 55.2% from Departments of social sciences and humanities and 44.8% from Departments of technical sciences, from the first to the fourth year of undergraduate studies. In the first phase of the study, we have used the list of eight pairs of desirable male and female prototypical attributes, and in the second phase, we have used the semantic differential scale for evaluative assessment of those attributes. The results have indicated that typical gender stereotypes are still predominant even in the academic environment. Stereotypes are more pronounced in the male sample than in the female one, i.e. women perceive the sexes as more similar to each other... than men do. Both men and women evaluated the desirable 'male' characteristics more positively than 'female' ones, but men valued 'female' characteristics significantly lower than women. We identified four groups of students with different structures of stereotypes. The predominant groups of stereotyping expressed masculinisation of both genders, or clear polarisation based on patriarchal tradition. If we consider students as the important strength for development of gender equality, more efforts should be made for understanding influence and planning policies, and programs targeting gender equality on faculties.

Istraživanje se bavi analizom preferencija rodnih karakteristika koje se zasnivaju na rodnim stereotipima studenata Beogradskog Univerziteta. Cilj istraživanja je bio da se ispita kakva je struktura ovih stereotipa i koje im se vrednosti pripisuju. Ispitivanje je obavljeno na prigodnom uzorku od 261 studenata (69.7% studentkinja i 30.3% studenata),sve četiri godine os- novnih studije sa različitih fakulteta Beogradskog Univerziteta, od čega je 55.2% iz oblasti društvenih nauka, a 44.8% sa tehničkih fakulteta. U prvom delu ispitivanja, učesnicima je data lista od 8 parova atributa od čega je trebalo da u okviru svakog para obeleže koja je karakteristika povoljnija za muškarce, a koja za žene, pri čemu su iste karakteristike mogle da se odaberu za oba pola. U drugoj fazi ispitivanja, koja je obavljena mesec dana kasnije, svi atributi su procenjivani metodom semantičkog diferencijala u cilju određivanja njihove evaluativne vrednosti. Rezultati su pokazali da tradicionalni rodni stereotipi... još uvek dominiraju, čak i u akademskoj sredini. Studentkinje su imale tendenciju da procenjuju poželjne rodne karakteristike kao sličnije za oba pola, dok su studenti percipirali veće razlike među polovima. S druge strane, kada su vrednovali ove atribute, i student i studentkinje su više vrednovali one atribute koje su opažali kao preferirane 'maskuline' karakteristike, ali su studenti vrednovali 'feminine' karakteristike značajno niže u odnosu na studentkinje. Latentnom analizom klasa identifikovane su četiri grupe ispitanika sa različitom strukturom stereotipa, koji se mogu odrediti kao oni sa tradicionalno patrijarhalnom polarizacijom rodnih karakteristika, zatim oni koji teže 'maskulinizaciji' oba pola, oni koji preferiraju 'feminine' karakteristike i konačno, oni koji 'mešaju' poželjne rodne karakterisitke nezavisno od toga na koji se pol odnose. Rezultati generalno pokazuju da su rodni stereotipi raspros- tranjeni i da su prisutni kod studenata oba pola. Ipak, stereo- tipi su više prisutni kod studenata. Dve najzastupljenije grupe stereotipa su one koje zastupaju ili maskulinizaciju oba pola ili polarizaciju polova u skladu sa tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Ukoliko studente vidimo kao značajnu snagu u razvoju rodne ravnopravnosti, ovi rezultati upućuju na to da više napora treba usmeriti ka razumevanju uticaja univerzitetskih programa na održavanje rodnih stereotipa, kao i ka planiranju politika i programa koji su usmereni na podsticanje rodne ravnopravnosti.

Keywords:
gender stereotypes / evaluation of gender attributes / structure of gender stereotypes / higher education / rodni stereotipi / evaluacija rodnih karakteristika / struktura rodnih stereotipa / visoko obrazovanje
Source:
Primenjena psihologija, 2015, 8, 4, 395-414
Publisher:
  • Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad
Funding / projects:
  • Gender equality and cultural citizenship: historical and theoretical foundations in Serbia (RS-47021)

DOI: 10.19090/pp.2015.4.395-414

ISSN: 1821-0147

WoS: 000416889000003

[ Google Scholar ]
URI
http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/506
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers' papers
Institution/Community
FPN
TY  - JOUR
AU  - Džamonja-Ignjatović, Tamara
AU  - Milanović, Marko
AU  - Daša-Duhaček, Gordana
PY  - 2015
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/506
AB  - The aim of the study was to analyse preferable gender characteristics based on underlying gender stereotypes among the students from the University of Belgrade. The specific objective was to explore the prescribed value and the structure of those stereotypes. The participants were 261 students (69.7% female) from the University of Belgrade, 55.2% from Departments of social sciences and humanities and 44.8% from Departments of technical sciences, from the first to the fourth year of undergraduate studies. In the first phase of the study, we have used the list of eight pairs of desirable male and female prototypical attributes, and in the second phase, we have used the semantic differential scale for evaluative assessment of those attributes. The results have indicated that typical gender stereotypes are still predominant even in the academic environment. Stereotypes are more pronounced in the male sample than in the female one, i.e. women perceive the sexes as more similar to each other than men do. Both men and women evaluated the desirable 'male' characteristics more positively than 'female' ones, but men valued 'female' characteristics significantly lower than women. We identified four groups of students with different structures of stereotypes. The predominant groups of stereotyping expressed masculinisation of both genders, or clear polarisation based on patriarchal tradition. If we consider students as the important strength for development of gender equality, more efforts should be made for understanding influence and planning policies, and programs targeting gender equality on faculties.
AB  - Istraživanje se bavi analizom preferencija rodnih karakteristika koje se zasnivaju na rodnim stereotipima studenata Beogradskog Univerziteta. Cilj istraživanja je bio da se ispita kakva je struktura ovih stereotipa i koje im se vrednosti pripisuju. Ispitivanje je obavljeno na prigodnom uzorku od 261 studenata (69.7% studentkinja i 30.3% studenata),sve četiri godine os- novnih studije sa različitih fakulteta Beogradskog Univerziteta, od čega je 55.2% iz oblasti društvenih nauka, a 44.8% sa tehničkih fakulteta. U prvom delu ispitivanja, učesnicima je data lista od 8 parova atributa od čega je trebalo da u okviru svakog para obeleže koja je karakteristika povoljnija za muškarce, a koja za žene, pri čemu su iste karakteristike mogle da se odaberu za oba pola. U drugoj fazi ispitivanja, koja je obavljena mesec dana kasnije, svi atributi su procenjivani metodom semantičkog diferencijala u cilju određivanja njihove evaluativne vrednosti. Rezultati su pokazali da tradicionalni rodni stereotipi još uvek dominiraju, čak i u akademskoj sredini. Studentkinje su imale tendenciju da procenjuju poželjne rodne karakteristike kao sličnije za oba pola, dok su studenti percipirali veće razlike među polovima. S druge strane, kada su vrednovali ove atribute, i student i studentkinje su više vrednovali one atribute koje su opažali kao preferirane 'maskuline' karakteristike, ali su studenti vrednovali 'feminine' karakteristike značajno niže u odnosu na studentkinje. Latentnom analizom klasa identifikovane su četiri grupe ispitanika sa različitom strukturom stereotipa, koji se mogu odrediti kao oni sa tradicionalno patrijarhalnom polarizacijom rodnih karakteristika, zatim oni koji teže 'maskulinizaciji' oba pola, oni koji preferiraju 'feminine' karakteristike i konačno, oni koji 'mešaju' poželjne rodne karakterisitke nezavisno od toga na koji se pol odnose. Rezultati generalno pokazuju da su rodni stereotipi raspros- tranjeni i da su prisutni kod studenata oba pola. Ipak, stereo- tipi su više prisutni kod studenata. Dve najzastupljenije grupe stereotipa su one koje zastupaju ili maskulinizaciju oba pola ili polarizaciju polova u skladu sa tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Ukoliko studente vidimo kao značajnu snagu u razvoju rodne ravnopravnosti, ovi rezultati upućuju na to da više napora treba usmeriti ka razumevanju uticaja univerzitetskih programa na održavanje rodnih stereotipa, kao i ka planiranju politika i programa koji su usmereni na podsticanje rodne ravnopravnosti.
PB  - Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad
T2  - Primenjena psihologija
T1  - Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University
T1  - Struktura i vrednovanje poželjnih rodnih karakteristika među studentima Beogradskog Univerziteta
EP  - 414
IS  - 4
SP  - 395
VL  - 8
DO  - 10.19090/pp.2015.4.395-414
ER  - 
@article{
author = "Džamonja-Ignjatović, Tamara and Milanović, Marko and Daša-Duhaček, Gordana",
year = "2015",
abstract = "The aim of the study was to analyse preferable gender characteristics based on underlying gender stereotypes among the students from the University of Belgrade. The specific objective was to explore the prescribed value and the structure of those stereotypes. The participants were 261 students (69.7% female) from the University of Belgrade, 55.2% from Departments of social sciences and humanities and 44.8% from Departments of technical sciences, from the first to the fourth year of undergraduate studies. In the first phase of the study, we have used the list of eight pairs of desirable male and female prototypical attributes, and in the second phase, we have used the semantic differential scale for evaluative assessment of those attributes. The results have indicated that typical gender stereotypes are still predominant even in the academic environment. Stereotypes are more pronounced in the male sample than in the female one, i.e. women perceive the sexes as more similar to each other than men do. Both men and women evaluated the desirable 'male' characteristics more positively than 'female' ones, but men valued 'female' characteristics significantly lower than women. We identified four groups of students with different structures of stereotypes. The predominant groups of stereotyping expressed masculinisation of both genders, or clear polarisation based on patriarchal tradition. If we consider students as the important strength for development of gender equality, more efforts should be made for understanding influence and planning policies, and programs targeting gender equality on faculties., Istraživanje se bavi analizom preferencija rodnih karakteristika koje se zasnivaju na rodnim stereotipima studenata Beogradskog Univerziteta. Cilj istraživanja je bio da se ispita kakva je struktura ovih stereotipa i koje im se vrednosti pripisuju. Ispitivanje je obavljeno na prigodnom uzorku od 261 studenata (69.7% studentkinja i 30.3% studenata),sve četiri godine os- novnih studije sa različitih fakulteta Beogradskog Univerziteta, od čega je 55.2% iz oblasti društvenih nauka, a 44.8% sa tehničkih fakulteta. U prvom delu ispitivanja, učesnicima je data lista od 8 parova atributa od čega je trebalo da u okviru svakog para obeleže koja je karakteristika povoljnija za muškarce, a koja za žene, pri čemu su iste karakteristike mogle da se odaberu za oba pola. U drugoj fazi ispitivanja, koja je obavljena mesec dana kasnije, svi atributi su procenjivani metodom semantičkog diferencijala u cilju određivanja njihove evaluativne vrednosti. Rezultati su pokazali da tradicionalni rodni stereotipi još uvek dominiraju, čak i u akademskoj sredini. Studentkinje su imale tendenciju da procenjuju poželjne rodne karakteristike kao sličnije za oba pola, dok su studenti percipirali veće razlike među polovima. S druge strane, kada su vrednovali ove atribute, i student i studentkinje su više vrednovali one atribute koje su opažali kao preferirane 'maskuline' karakteristike, ali su studenti vrednovali 'feminine' karakteristike značajno niže u odnosu na studentkinje. Latentnom analizom klasa identifikovane su četiri grupe ispitanika sa različitom strukturom stereotipa, koji se mogu odrediti kao oni sa tradicionalno patrijarhalnom polarizacijom rodnih karakteristika, zatim oni koji teže 'maskulinizaciji' oba pola, oni koji preferiraju 'feminine' karakteristike i konačno, oni koji 'mešaju' poželjne rodne karakterisitke nezavisno od toga na koji se pol odnose. Rezultati generalno pokazuju da su rodni stereotipi raspros- tranjeni i da su prisutni kod studenata oba pola. Ipak, stereo- tipi su više prisutni kod studenata. Dve najzastupljenije grupe stereotipa su one koje zastupaju ili maskulinizaciju oba pola ili polarizaciju polova u skladu sa tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Ukoliko studente vidimo kao značajnu snagu u razvoju rodne ravnopravnosti, ovi rezultati upućuju na to da više napora treba usmeriti ka razumevanju uticaja univerzitetskih programa na održavanje rodnih stereotipa, kao i ka planiranju politika i programa koji su usmereni na podsticanje rodne ravnopravnosti.",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad",
journal = "Primenjena psihologija",
title = "Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University, Struktura i vrednovanje poželjnih rodnih karakteristika među studentima Beogradskog Univerziteta",
pages = "414-395",
number = "4",
volume = "8",
doi = "10.19090/pp.2015.4.395-414"
}
Džamonja-Ignjatović, T., Milanović, M.,& Daša-Duhaček, G.. (2015). Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University. in Primenjena psihologija
Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Odsek za psihologiju, Novi Sad., 8(4), 395-414.
https://doi.org/10.19090/pp.2015.4.395-414
Džamonja-Ignjatović T, Milanović M, Daša-Duhaček G. Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University. in Primenjena psihologija. 2015;8(4):395-414.
doi:10.19090/pp.2015.4.395-414 .
Džamonja-Ignjatović, Tamara, Milanović, Marko, Daša-Duhaček, Gordana, "Structure and underlying value of preferable gender characteristics among the students of Belgrade University" in Primenjena psihologija, 8, no. 4 (2015):395-414,
https://doi.org/10.19090/pp.2015.4.395-414 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RFPN | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RFPN | Send Feedback

OpenAIRERCUB