Politički život sad i religija
Abstract
The United States of America have been formatted as 'a federation of religious, first of all, protestant communicates' and without that fact it is hard to understand the internal structure of the political system and the political life that goes on it. It is particularly important that in spite of secularism, stressed in the first amandman of the Constitution of USA, where the introducing of the state religion is forbidden, American secularism means 'for', and not 'against' religion, as Kennet D. Vald explains. It means that the Constitution of USA, as well as the whole political system, has been inspired by political ideas that originate from religion too. On the other hand, the political life of USA is moved by different interest groups and groups of pressure, and inside them groups based on particular religion have often the main role. It is especially clear from the data that, out of forty two presidents of USA, only one catholic, John Kennedy, succeeded to become the head of the s...tate administration, although the Catholics make 25% of the whole population and they are the most numerous (relatively) religious community in this country. Differently from them: the Presbyterians, episkopals and Unitarians, who make about 4%, gave 22 presidents of America.
Sjedinjene Američke Države su nastale kao 'federacija verskih, pre svega protestantskih zajednica' i bez te činjenice teško je shvatiti unutrašnju strukturu političkog sistema i političkog života koji se u njemu odvija. Posebno je važno da je uprkos sekularizmu koji je utemeljen u prvom amandmanu na Ustav SAD, gde se zabranjuje uvođenje državne vere, američki sekularizam 'za', a ne 'protiv' religije, kako kaže politikolog religije Kennet D. Vald. To znači da je Ustav SAD, kao i čitav politički sistem, inspirisan političkim idejama koje, između ostalog, svoje korene vuku iz religije. S druge strane, politički život SAD pokreću razne interesne grupe i grupe za pritisak, a u okviru njih grupe zasnovane na pojedinim religijama imaju često presudnu ulogu. To se posebno vidi iz podataka da je od četrdeset dva predsednika SAD samo jedan rimokatolik, Džon Kenedi, uspeo da dođe na mesto šefa državne administracije, premda rimokatolici čine 25% ukupnog stanovništva i jesu najbrojnija (relativno)... verska zajednica u ovoj zemlji. Za razliku od njih: prezbiterijanci, episkopalci i unitarijanci, kojih ima oko 4% dali su 22 predsednika Amerike.
Keywords:
political life / politics / religion / religious interest groups / political centers / democratic participation / influence / politički život / politika / religija / religijske interesne grupe / politički centri / demokratska participacija / uticajSource:
Srpska politička misao, 1997, 4, 3-4, 117-132Publisher:
- Institut za političke studije, Beograd
Collections
Institution/Community
FPNTY - JOUR AU - Jevtić, Miroljub S. PY - 1997 UR - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/52 AB - The United States of America have been formatted as 'a federation of religious, first of all, protestant communicates' and without that fact it is hard to understand the internal structure of the political system and the political life that goes on it. It is particularly important that in spite of secularism, stressed in the first amandman of the Constitution of USA, where the introducing of the state religion is forbidden, American secularism means 'for', and not 'against' religion, as Kennet D. Vald explains. It means that the Constitution of USA, as well as the whole political system, has been inspired by political ideas that originate from religion too. On the other hand, the political life of USA is moved by different interest groups and groups of pressure, and inside them groups based on particular religion have often the main role. It is especially clear from the data that, out of forty two presidents of USA, only one catholic, John Kennedy, succeeded to become the head of the state administration, although the Catholics make 25% of the whole population and they are the most numerous (relatively) religious community in this country. Differently from them: the Presbyterians, episkopals and Unitarians, who make about 4%, gave 22 presidents of America. AB - Sjedinjene Američke Države su nastale kao 'federacija verskih, pre svega protestantskih zajednica' i bez te činjenice teško je shvatiti unutrašnju strukturu političkog sistema i političkog života koji se u njemu odvija. Posebno je važno da je uprkos sekularizmu koji je utemeljen u prvom amandmanu na Ustav SAD, gde se zabranjuje uvođenje državne vere, američki sekularizam 'za', a ne 'protiv' religije, kako kaže politikolog religije Kennet D. Vald. To znači da je Ustav SAD, kao i čitav politički sistem, inspirisan političkim idejama koje, između ostalog, svoje korene vuku iz religije. S druge strane, politički život SAD pokreću razne interesne grupe i grupe za pritisak, a u okviru njih grupe zasnovane na pojedinim religijama imaju često presudnu ulogu. To se posebno vidi iz podataka da je od četrdeset dva predsednika SAD samo jedan rimokatolik, Džon Kenedi, uspeo da dođe na mesto šefa državne administracije, premda rimokatolici čine 25% ukupnog stanovništva i jesu najbrojnija (relativno) verska zajednica u ovoj zemlji. Za razliku od njih: prezbiterijanci, episkopalci i unitarijanci, kojih ima oko 4% dali su 22 predsednika Amerike. PB - Institut za političke studije, Beograd T2 - Srpska politička misao T1 - Politički život sad i religija EP - 132 IS - 3-4 SP - 117 VL - 4 ER -
@article{ author = "Jevtić, Miroljub S.", year = "1997", abstract = "The United States of America have been formatted as 'a federation of religious, first of all, protestant communicates' and without that fact it is hard to understand the internal structure of the political system and the political life that goes on it. It is particularly important that in spite of secularism, stressed in the first amandman of the Constitution of USA, where the introducing of the state religion is forbidden, American secularism means 'for', and not 'against' religion, as Kennet D. Vald explains. It means that the Constitution of USA, as well as the whole political system, has been inspired by political ideas that originate from religion too. On the other hand, the political life of USA is moved by different interest groups and groups of pressure, and inside them groups based on particular religion have often the main role. It is especially clear from the data that, out of forty two presidents of USA, only one catholic, John Kennedy, succeeded to become the head of the state administration, although the Catholics make 25% of the whole population and they are the most numerous (relatively) religious community in this country. Differently from them: the Presbyterians, episkopals and Unitarians, who make about 4%, gave 22 presidents of America., Sjedinjene Američke Države su nastale kao 'federacija verskih, pre svega protestantskih zajednica' i bez te činjenice teško je shvatiti unutrašnju strukturu političkog sistema i političkog života koji se u njemu odvija. Posebno je važno da je uprkos sekularizmu koji je utemeljen u prvom amandmanu na Ustav SAD, gde se zabranjuje uvođenje državne vere, američki sekularizam 'za', a ne 'protiv' religije, kako kaže politikolog religije Kennet D. Vald. To znači da je Ustav SAD, kao i čitav politički sistem, inspirisan političkim idejama koje, između ostalog, svoje korene vuku iz religije. S druge strane, politički život SAD pokreću razne interesne grupe i grupe za pritisak, a u okviru njih grupe zasnovane na pojedinim religijama imaju često presudnu ulogu. To se posebno vidi iz podataka da je od četrdeset dva predsednika SAD samo jedan rimokatolik, Džon Kenedi, uspeo da dođe na mesto šefa državne administracije, premda rimokatolici čine 25% ukupnog stanovništva i jesu najbrojnija (relativno) verska zajednica u ovoj zemlji. Za razliku od njih: prezbiterijanci, episkopalci i unitarijanci, kojih ima oko 4% dali su 22 predsednika Amerike.", publisher = "Institut za političke studije, Beograd", journal = "Srpska politička misao", title = "Politički život sad i religija", pages = "132-117", number = "3-4", volume = "4" }
Jevtić, M. S.. (1997). Politički život sad i religija. in Srpska politička misao Institut za političke studije, Beograd., 4(3-4), 117-132.
Jevtić MS. Politički život sad i religija. in Srpska politička misao. 1997;4(3-4):117-132..
Jevtić, Miroljub S., "Politički život sad i religija" in Srpska politička misao, 4, no. 3-4 (1997):117-132.