Kinđić, Zoran

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-2442-6941
  • Kinđić, Zoran (20)
Projects

Author's Bibliography

Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti

Kinđić, Zoran

(Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/972
AB  - Oslanjajući se na Svete oce, autor se upušta u tumačenje praznika
Preobraženja, svestan da čak i obožene osobe nisu u stanju da u potpunosti sagledaju
duhovnu dimenziju ovog praznika. On ukazuje da je Preobraženje Gospodnje jedan od
najznačajnijih događaja u Hristovom ovozemljskom životu. Na Tavoru se Gospod
preobrazio, pokazavši Petru, Jakovu i Jovanu svoju božansku slavu, u meri u kojoj su oni
moglu da je podnesu. On se pritom zapravo nije promenio, već su se preobrazili Njagovi
učenici, kojima su otvorene duhovne oči, tako da su mogli da opaze sjaj netvarne
svetlosti, tj. da delimično sagledaju ono što Hristos jeste. Pojam Tavorska
svetlost uobličili su teolozi ne samo da bi protumačili tajnu nestvorene svetlosti
kojom je zračio Gospod na Tavoru, nego i da bi opisali opitno iskustvo prosvetljenih i
oboženih osoba. Taj pojam se takođe može koristiti kako za nestvorenu svetlost u
raju tako i za onu u eshatološkom Carstvu nebeskom. Svest da je čovek duhovno slep sve
dok nije u stanju da vidi nestvorenu svetlost, s jedne strane treba da obuzda one koji
su preambiciozni, koji bi da budu duhovni učitelji, a s druge strane da u nama pobudi
revnost za duhovniji način života, žudnju da se preobrazimo.
AB  - Relying on the Holy fathers, the author proceeds to interpret the feast of Tansfiguration,
awere that even deified persons are not able to entirely perceive the spiritual dimension of this
feast. The author indicates the Lord’s Transfiguration is one of the most significant events in
Chist’s earthly life. The Lord transfigured himself on Mount Tabor, revealing His divine glory
to Peter, James and John, in measure in which they could take it. At the same time, He actually
did not change Himself but His disciples were the ones who were transfigured, their spiritual
eyes opened so that they were able to percive the splendour of uncreated light, i. e. to percive
partially what Christ is. The notion of the Tabor Light was shaped by the theologians, not only
in order to interpret the mystery of the uncreated light that emanated from Christ on Mount
Tabor, but also to describe the immediate experiance of enlightened and deified to denote both
the uncreated light in heaven as well as the light in the eschatological Kingdom of Heaven. The
awarenees of men’s spiritual blindness until he is capable of seeing the uncreated light should,
on one hand, restrain thouse who are overly ambitious, who desire to be spiritual teachers, and,
on the other hand, arouse in us a zeal for more spiritual life, a desire to be spiritially transfigured.
PB  - Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš
T2  - Crkvene studije
T1  - Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti
T1  - Lord’s transfiguration - An attempt at understanding the feast of the transfiguration and Phenomenon of the light of tabor
EP  - 43
IS  - 20
SP  - 17
DO  - 10.18485/ccs_cs.2023.20.20.1
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2023",
abstract = "Oslanjajući se na Svete oce, autor se upušta u tumačenje praznika
Preobraženja, svestan da čak i obožene osobe nisu u stanju da u potpunosti sagledaju
duhovnu dimenziju ovog praznika. On ukazuje da je Preobraženje Gospodnje jedan od
najznačajnijih događaja u Hristovom ovozemljskom životu. Na Tavoru se Gospod
preobrazio, pokazavši Petru, Jakovu i Jovanu svoju božansku slavu, u meri u kojoj su oni
moglu da je podnesu. On se pritom zapravo nije promenio, već su se preobrazili Njagovi
učenici, kojima su otvorene duhovne oči, tako da su mogli da opaze sjaj netvarne
svetlosti, tj. da delimično sagledaju ono što Hristos jeste. Pojam Tavorska
svetlost uobličili su teolozi ne samo da bi protumačili tajnu nestvorene svetlosti
kojom je zračio Gospod na Tavoru, nego i da bi opisali opitno iskustvo prosvetljenih i
oboženih osoba. Taj pojam se takođe može koristiti kako za nestvorenu svetlost u
raju tako i za onu u eshatološkom Carstvu nebeskom. Svest da je čovek duhovno slep sve
dok nije u stanju da vidi nestvorenu svetlost, s jedne strane treba da obuzda one koji
su preambiciozni, koji bi da budu duhovni učitelji, a s druge strane da u nama pobudi
revnost za duhovniji način života, žudnju da se preobrazimo., Relying on the Holy fathers, the author proceeds to interpret the feast of Tansfiguration,
awere that even deified persons are not able to entirely perceive the spiritual dimension of this
feast. The author indicates the Lord’s Transfiguration is one of the most significant events in
Chist’s earthly life. The Lord transfigured himself on Mount Tabor, revealing His divine glory
to Peter, James and John, in measure in which they could take it. At the same time, He actually
did not change Himself but His disciples were the ones who were transfigured, their spiritual
eyes opened so that they were able to percive the splendour of uncreated light, i. e. to percive
partially what Christ is. The notion of the Tabor Light was shaped by the theologians, not only
in order to interpret the mystery of the uncreated light that emanated from Christ on Mount
Tabor, but also to describe the immediate experiance of enlightened and deified to denote both
the uncreated light in heaven as well as the light in the eschatological Kingdom of Heaven. The
awarenees of men’s spiritual blindness until he is capable of seeing the uncreated light should,
on one hand, restrain thouse who are overly ambitious, who desire to be spiritual teachers, and,
on the other hand, arouse in us a zeal for more spiritual life, a desire to be spiritially transfigured.",
publisher = "Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš",
journal = "Crkvene studije",
title = "Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti, Lord’s transfiguration - An attempt at understanding the feast of the transfiguration and Phenomenon of the light of tabor",
pages = "43-17",
number = "20",
doi = "10.18485/ccs_cs.2023.20.20.1"
}
Kinđić, Z.. (2023). Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti. in Crkvene studije
Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš.(20), 17-43.
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2023.20.20.1
Kinđić Z. Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti. in Crkvene studije. 2023;(20):17-43.
doi:10.18485/ccs_cs.2023.20.20.1 .
Kinđić, Zoran, "Preobraženje Gospodnje - Pokušaj razumevanja praznika Preobraženja i fenomena Tavorske svetlosti" in Crkvene studije, no. 20 (2023):17-43,
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2023.20.20.1 . .

Тајна преображења

Kinđić, Zoran

(Београд : Досије студио, 2023)

TY  - BOOK
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2023
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1089
PB  - Београд : Досије студио
PB  - Београд : Универзитет у Београду - Факултет политичких наука
T1  - Тајна преображења
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1089
ER  - 
@book{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2023",
publisher = "Београд : Досије студио, Београд : Универзитет у Београду - Факултет политичких наука",
title = "Тајна преображења",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1089"
}
Kinđić, Z.. (2023). Тајна преображења. 
Београд : Досије студио..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1089
Kinđić Z. Тајна преображења. 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1089 .
Kinđić, Zoran, "Тајна преображења" (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1089 .

Николајево тумачење личности и дела Светог Саве

Kinđić, Zoran

(Сремски Карловци : Српска Православна Богословија Светог Арсенија, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1090
AB  - Указавши на мишљење аве Јустина да је Св.
Николај Жички и Охридски највећи Србин после Св. Саве,
аутор настоји да осветли начин на који владика Николај
тумачи личност и дело првог српског архиепископа.
Он следи мишљење „петог српског јеванђелисте” да је
Св. Сава, духовни и морални родитељ српског народа,
бринуо четири бриге: најпре за спасење своје душе, па
онда за спасење своје породице, свог народа, те спасење
осталих православних народа и човечанства у целини.
Читава Савина црквена, просветна и државотворна
делатност почива на његовој светости. Иако је био
усредсређен на то да створи аутокефалну Српску
Цркву, да успостави хармоничан однос између српске
државе и Српске Цркве, да просвети Србе и од њих
створи свети народ, његова љубав се није ограничила
на српски етнички простор, већ је обухватала све људе,
штавише сва створења. Владика Николај је показао
везу између Савиног христољубља, човекољубља и
родољубља. Истакавши да је први српски архиепископ
спасао православни Балкан од римокатоличког
клерикализма, он сматра да ће доћи време када ће Св.
Сава бити признат за спасиоца православља, а његово
дело бити слављено као највећа победа хришћанства у
другом миленијуму.
AB  - Having indicated the opinion of abba Justin that Saint
Nikolaj of Žiča and Ohrid is the greatest saint after Saint Sava,
the author attempts to clarify the way in which bishop Nikolaj
interprets personality and work of the first Serbian archbishop.
He follows the opinion of „the fifth evangelist of the Serbs” that
Saint Sava, being spiritual and moral parent of the Serbian people,
had four concerns: first was salvation of his soul, salvation of his
family, his people, and then salvation of other Orthodox Christian
peoples and the whole of humanity. The entire ecclesiastical,
educational and state-building activity of Saint Sava rests on his
sanctity. Although he was focused on establishing an autocephalous
Serbian Church, establishing harmonious relationship between
Serbian state and Serbian Church, enlightenment of the Serbs
and their transformation into saintly people, his love was not
limited only on Serbian ethnic space, but it included all peoples.
Moreover, it included all creatures. Bishop Nikolaj showed the
connection between Sava’s love for Christ, love for men and
patriotism. Having indicated that the first Serbian archbishop
saved the Orthodox Balkan from Roman Catholic clericalism, he
considers that time will come when Saint Sava will we recognized
as the saviour of Orthodox Christianity, and his work will be
celebrated as the greatest victory of Christianity in the second
millennium.
PB  - Сремски Карловци : Српска Православна Богословија Светог Арсенија
T1  - Николајево тумачење личности и дела Светог Саве
T1  - Nikolaj’s Interpretation of the Personality and Work of Saint Sava
EP  - 276
IS  - 26
SP  - 248
VL  - 14
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1090
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2022",
abstract = "Указавши на мишљење аве Јустина да је Св.
Николај Жички и Охридски највећи Србин после Св. Саве,
аутор настоји да осветли начин на који владика Николај
тумачи личност и дело првог српског архиепископа.
Он следи мишљење „петог српског јеванђелисте” да је
Св. Сава, духовни и морални родитељ српског народа,
бринуо четири бриге: најпре за спасење своје душе, па
онда за спасење своје породице, свог народа, те спасење
осталих православних народа и човечанства у целини.
Читава Савина црквена, просветна и државотворна
делатност почива на његовој светости. Иако је био
усредсређен на то да створи аутокефалну Српску
Цркву, да успостави хармоничан однос између српске
државе и Српске Цркве, да просвети Србе и од њих
створи свети народ, његова љубав се није ограничила
на српски етнички простор, већ је обухватала све људе,
штавише сва створења. Владика Николај је показао
везу између Савиног христољубља, човекољубља и
родољубља. Истакавши да је први српски архиепископ
спасао православни Балкан од римокатоличког
клерикализма, он сматра да ће доћи време када ће Св.
Сава бити признат за спасиоца православља, а његово
дело бити слављено као највећа победа хришћанства у
другом миленијуму., Having indicated the opinion of abba Justin that Saint
Nikolaj of Žiča and Ohrid is the greatest saint after Saint Sava,
the author attempts to clarify the way in which bishop Nikolaj
interprets personality and work of the first Serbian archbishop.
He follows the opinion of „the fifth evangelist of the Serbs” that
Saint Sava, being spiritual and moral parent of the Serbian people,
had four concerns: first was salvation of his soul, salvation of his
family, his people, and then salvation of other Orthodox Christian
peoples and the whole of humanity. The entire ecclesiastical,
educational and state-building activity of Saint Sava rests on his
sanctity. Although he was focused on establishing an autocephalous
Serbian Church, establishing harmonious relationship between
Serbian state and Serbian Church, enlightenment of the Serbs
and their transformation into saintly people, his love was not
limited only on Serbian ethnic space, but it included all peoples.
Moreover, it included all creatures. Bishop Nikolaj showed the
connection between Sava’s love for Christ, love for men and
patriotism. Having indicated that the first Serbian archbishop
saved the Orthodox Balkan from Roman Catholic clericalism, he
considers that time will come when Saint Sava will we recognized
as the saviour of Orthodox Christianity, and his work will be
celebrated as the greatest victory of Christianity in the second
millennium.",
publisher = "Сремски Карловци : Српска Православна Богословија Светог Арсенија",
title = "Николајево тумачење личности и дела Светог Саве, Nikolaj’s Interpretation of the Personality and Work of Saint Sava",
pages = "276-248",
number = "26",
volume = "14",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1090"
}
Kinđić, Z.. (2022). Николајево тумачење личности и дела Светог Саве. 
Сремски Карловци : Српска Православна Богословија Светог Арсенија., 14(26), 248-276.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1090
Kinđić Z. Николајево тумачење личности и дела Светог Саве. 2022;14(26):248-276.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1090 .
Kinđić, Zoran, "Николајево тумачење личности и дела Светог Саве", 14, no. 26 (2022):248-276,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1090 .

Između neba i zemlje

Kinđić, Zoran

(Dosije studio : Beograd, 2022)

TY  - BOOK
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/985
PB  - Dosije studio : Beograd
T1  - Između neba i zemlje
EP  - 176
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_985
ER  - 
@book{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2022",
publisher = "Dosije studio : Beograd",
title = "Između neba i zemlje",
pages = "176",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_985"
}
Kinđić, Z.. (2022). Između neba i zemlje. 
Dosije studio : Beograd..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_985
Kinđić Z. Između neba i zemlje. 2022;:null-176.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_985 .
Kinđić, Zoran, "Između neba i zemlje" (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_985 .

Između rata i mira

Kinđić, Zoran

(Dosije studio : Beograd, 2022)

TY  - BOOK
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/984
PB  - Dosije studio : Beograd
T1  - Između rata i mira
EP  - 183
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_984
ER  - 
@book{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2022",
publisher = "Dosije studio : Beograd",
title = "Između rata i mira",
pages = "183",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_984"
}
Kinđić, Z.. (2022). Između rata i mira. 
Dosije studio : Beograd..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_984
Kinđić Z. Između rata i mira. 2022;:null-183.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_984 .
Kinđić, Zoran, "Između rata i mira" (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_984 .

Prilozi za razumevanje religije

Kinđić, Zoran

(Dosije studio : Beograd, 2022)

TY  - BOOK
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2022
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/970
PB  - Dosije studio : Beograd
T1  - Prilozi za razumevanje religije
EP  - 161
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_970
ER  - 
@book{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2022",
publisher = "Dosije studio : Beograd",
title = "Prilozi za razumevanje religije",
pages = "161",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_970"
}
Kinđić, Z.. (2022). Prilozi za razumevanje religije. 
Dosije studio : Beograd..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_970
Kinđić Z. Prilozi za razumevanje religije. 2022;:null-161.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_970 .
Kinđić, Zoran, "Prilozi za razumevanje religije" (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_970 .

Ničeova kritika morala

Kinđić, Zoran

(Gnomon Centar za humanistiku : Beograd, 2021)

TY  - CHAP
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/983
AB  - Problem
porekla
dobra i zla još od rane mladosti
bio je predmet
Ničeovog
interesovanja.
Za razliku
od onih koji moralne
norme
prihvataju
kao date i univerzalne,
koji veruju
u večne
natčulne
vrednosti,
Niče se nije ustručavao
da moral podvrgne
bespoštednoj
kritici.
On ističe
da ne postoji
moral kao takav, već različiti
morali,
koji su se uspostavljali
tokom istorije
shodno
potrebama
određenih
zajednica
da se
održe
i napreduju.
Кada kritikuje
moral kao protivprirodan,
kao nihilistički,
Niče
u vidu ima tradicionalni
evropski
moral, koji ima hrišćansko
poreklo.
Da bi diskreditovao
taj moral „stada“,
on ga s jedne
strane
poredi
sa aristokratskim
antičkim
moralom
gospodara,
a s druge
strane
genealoškim
metodom
pokušava
da pokaže
njegovo
nisko, nemoralno
poreklo.
Niče razlikuje
tri perioda
čovečanstva:
predmoralni,
moralni
i imoralni.
Dok je u predmoralnom
periodu
naglasak
bio na posledicama
nekog
postupka,
u moralnom
periodu
poreklo
postupka
izvodi
se iz namere
moralnog
subjekta.
Niče očekuje
da će se samoprevazilaženjem
moral transformisati
u imoralizam,
poziciju
s onu stranu
dobra i zla. Iako se slaže
sa Ničeom
da moralno
stanovište
nije najviše,
da ono podrazumeva
potiskivanje
nagonske
energije,
autor za razliku
od nemačkog
mislioca,
koji se opredeljuje
za imoralističko
slavljenja
života
i nesputano
ispoljavanje
volje za moć, alternativu
vidi u duhovnom
preobražaju
te energije.
Razlog
što Niče
hrišćanstvo
i hrišćanski
moral doživljava
kao proizvod
ljudi slabe
volje, slabog
ja,
autor vidi s jedne
strane
u Ničeovom
naglašenom
egocentrizmu,
a s druge
strane
u tome
što nije imao iskustvo
susreta
sa istinskim
hrišćanstvom.
Da je upoznao
svetitelje,
shvatio
bi da natprirodno
nije puka iluzija,
da je duhovna
sfera
zaista
iznad prirodne.
AB  - Problem of the origin of good and evil had been the subject of Nietzsche’s interest since
his early youth. Unlike those who accept moral norms as given and universal, who believe in
eternal, supersensible, Nietzsche did not hesitate to submit the morality to a merciless criticism.
He emphasizes that the morality does not exist as such, but that there are different moralities that
were established throughout history, according to the needs of certain communities to sustain
and thrive. When criticizing morality as unnatural, as nihilistic, Nietzsche has in mind the traditional
European morality that has the Christian origin. In order to discredit the “herd” morality,
on the one hand, he compares it with an aristocratic ancient morality of the master, and, on
the other hand, by using a genealogical method, he tries to present its low, immoral origin. Nietzsche
distinguishes between three stages of humanity: pre-moral, moral, and immoral. In the
pre-moral period, the emphasis was placed on the consequences of a certain action, whereas in
the moral period, the origin of an action is derived from the intention of the moral subject. Nietzsche
expects that by self-overcoming, the morality will transform itself to immoralism, a position
beyond good and evil. The author agrees with Nietzsche in that the moral standpoint is not
the highest one, that it implies repressing the instinctual energy. However, unlike the German
thinker, who chooses immoralistic celebration of life and unrestrained manifestation of will to
power, the author sees the alternative in the spiritual transformation of that energy. Why does
Nietzsche experience Christianity and Christian morality as a product of persons of a weak will,
a weak self? The author sees the reason, on the one hand, in Nietzsche’s enhanced egocentricity,
and, on the other hand, in that he lacked the experience of meeting the true Christianity. Had he
met the sacred persons, he would have understood that the supernatural is not a mere illusion,
that the spiritual realm is, indeed, above the natural.
PB  - Gnomon Centar za humanistiku : Beograd
PB  - Matica Srpska : Podgorica
T2  - Philosophоs – Philotheos – Philoponоs : Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday
T1  - Ničeova kritika morala
T1  - Nietzsches’s Criticism of Morality
EP  - 514
SP  - 489
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_983
ER  - 
@inbook{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2021",
abstract = "Problem
porekla
dobra i zla još od rane mladosti
bio je predmet
Ničeovog
interesovanja.
Za razliku
od onih koji moralne
norme
prihvataju
kao date i univerzalne,
koji veruju
u večne
natčulne
vrednosti,
Niče se nije ustručavao
da moral podvrgne
bespoštednoj
kritici.
On ističe
da ne postoji
moral kao takav, već različiti
morali,
koji su se uspostavljali
tokom istorije
shodno
potrebama
određenih
zajednica
da se
održe
i napreduju.
Кada kritikuje
moral kao protivprirodan,
kao nihilistički,
Niče
u vidu ima tradicionalni
evropski
moral, koji ima hrišćansko
poreklo.
Da bi diskreditovao
taj moral „stada“,
on ga s jedne
strane
poredi
sa aristokratskim
antičkim
moralom
gospodara,
a s druge
strane
genealoškim
metodom
pokušava
da pokaže
njegovo
nisko, nemoralno
poreklo.
Niče razlikuje
tri perioda
čovečanstva:
predmoralni,
moralni
i imoralni.
Dok je u predmoralnom
periodu
naglasak
bio na posledicama
nekog
postupka,
u moralnom
periodu
poreklo
postupka
izvodi
se iz namere
moralnog
subjekta.
Niče očekuje
da će se samoprevazilaženjem
moral transformisati
u imoralizam,
poziciju
s onu stranu
dobra i zla. Iako se slaže
sa Ničeom
da moralno
stanovište
nije najviše,
da ono podrazumeva
potiskivanje
nagonske
energije,
autor za razliku
od nemačkog
mislioca,
koji se opredeljuje
za imoralističko
slavljenja
života
i nesputano
ispoljavanje
volje za moć, alternativu
vidi u duhovnom
preobražaju
te energije.
Razlog
što Niče
hrišćanstvo
i hrišćanski
moral doživljava
kao proizvod
ljudi slabe
volje, slabog
ja,
autor vidi s jedne
strane
u Ničeovom
naglašenom
egocentrizmu,
a s druge
strane
u tome
što nije imao iskustvo
susreta
sa istinskim
hrišćanstvom.
Da je upoznao
svetitelje,
shvatio
bi da natprirodno
nije puka iluzija,
da je duhovna
sfera
zaista
iznad prirodne., Problem of the origin of good and evil had been the subject of Nietzsche’s interest since
his early youth. Unlike those who accept moral norms as given and universal, who believe in
eternal, supersensible, Nietzsche did not hesitate to submit the morality to a merciless criticism.
He emphasizes that the morality does not exist as such, but that there are different moralities that
were established throughout history, according to the needs of certain communities to sustain
and thrive. When criticizing morality as unnatural, as nihilistic, Nietzsche has in mind the traditional
European morality that has the Christian origin. In order to discredit the “herd” morality,
on the one hand, he compares it with an aristocratic ancient morality of the master, and, on
the other hand, by using a genealogical method, he tries to present its low, immoral origin. Nietzsche
distinguishes between three stages of humanity: pre-moral, moral, and immoral. In the
pre-moral period, the emphasis was placed on the consequences of a certain action, whereas in
the moral period, the origin of an action is derived from the intention of the moral subject. Nietzsche
expects that by self-overcoming, the morality will transform itself to immoralism, a position
beyond good and evil. The author agrees with Nietzsche in that the moral standpoint is not
the highest one, that it implies repressing the instinctual energy. However, unlike the German
thinker, who chooses immoralistic celebration of life and unrestrained manifestation of will to
power, the author sees the alternative in the spiritual transformation of that energy. Why does
Nietzsche experience Christianity and Christian morality as a product of persons of a weak will,
a weak self? The author sees the reason, on the one hand, in Nietzsche’s enhanced egocentricity,
and, on the other hand, in that he lacked the experience of meeting the true Christianity. Had he
met the sacred persons, he would have understood that the supernatural is not a mere illusion,
that the spiritual realm is, indeed, above the natural.",
publisher = "Gnomon Centar za humanistiku : Beograd, Matica Srpska : Podgorica",
journal = "Philosophоs – Philotheos – Philoponоs : Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday",
booktitle = "Ničeova kritika morala, Nietzsches’s Criticism of Morality",
pages = "514-489",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_983"
}
Kinđić, Z.. (2021). Ničeova kritika morala. in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs : Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday
Gnomon Centar za humanistiku : Beograd., 489-514.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_983
Kinđić Z. Ničeova kritika morala. in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs : Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday. 2021;:489-514.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_983 .
Kinđić, Zoran, "Ničeova kritika morala" in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs : Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday (2021):489-514,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_983 .

Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije

Kinđić, Zoran

(CEIR : Novi Sad, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2021
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1000
AB  - Da bi pokazao da umetnost ne zaostaje za filozofijom u sadržaju istine,
autor analizira Munkovo remek-delo Кrik. Služeći se temeljnim pojmovima fi-
lozofije egzistencije, autor pokazuje da je u Кriku upečatljivo prikazana situa-
cija metafizičkog beskućništva modernog čoveka. Usamljenost i strepnja čoveka
lišenog smisla, svesnog svoje smrtnosti, dovode do krika, koji je u isti mah pro-
test protiv bezličnog sveta i vapaj za pomoć. Iako pre svega izražava egzisten-
cijalnu krizu savremenog čoveka, Кrik svedoči takođe o univerzalnoj čovekovoj si-
tuaciji, o odnosu između apsurda i smisla. Кriza nije samo opasnost nego i šansa.
Samo onaj ko je intenzivno iskusio apsurdnost u stanju je da uspostavi vlasti-
ti egzistencijalni smisao.
AB  - To show that art does not fall short in comparison with philosophy regarding the
truth content, the author analyses Munch’s masterpiece The Scream. Using the funda-
mental concepts of the existential philosophy, the author demonstrates that The Scream
suggestively shows the metaphysical homelessness of modern man. Loneliness and anxi-
ety of a man deprived of meaning, aware of his mortality, lead to the scream which is the
same time a protest against the impersonal world and a cry for help. Although it primari-
ly expresses the existential crisis of modern man, The Scream also testifies about the uni-
versal human condition, about the relation between absurd and meaning. The crisis is not
only a danger but also a chance. Only one who has intensely experienced the absurd is
able to establish one’s own existential meaning.
PB  - CEIR : Novi Sad
T2  - Religija i tolerancija
T1  - Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije
EP  - 65
IS  - 35
SP  - 51
VL  - 19
DO  - 10.18485/rit.2021.19.35.5
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2021",
abstract = "Da bi pokazao da umetnost ne zaostaje za filozofijom u sadržaju istine,
autor analizira Munkovo remek-delo Кrik. Služeći se temeljnim pojmovima fi-
lozofije egzistencije, autor pokazuje da je u Кriku upečatljivo prikazana situa-
cija metafizičkog beskućništva modernog čoveka. Usamljenost i strepnja čoveka
lišenog smisla, svesnog svoje smrtnosti, dovode do krika, koji je u isti mah pro-
test protiv bezličnog sveta i vapaj za pomoć. Iako pre svega izražava egzisten-
cijalnu krizu savremenog čoveka, Кrik svedoči takođe o univerzalnoj čovekovoj si-
tuaciji, o odnosu između apsurda i smisla. Кriza nije samo opasnost nego i šansa.
Samo onaj ko je intenzivno iskusio apsurdnost u stanju je da uspostavi vlasti-
ti egzistencijalni smisao., To show that art does not fall short in comparison with philosophy regarding the
truth content, the author analyses Munch’s masterpiece The Scream. Using the funda-
mental concepts of the existential philosophy, the author demonstrates that The Scream
suggestively shows the metaphysical homelessness of modern man. Loneliness and anxi-
ety of a man deprived of meaning, aware of his mortality, lead to the scream which is the
same time a protest against the impersonal world and a cry for help. Although it primari-
ly expresses the existential crisis of modern man, The Scream also testifies about the uni-
versal human condition, about the relation between absurd and meaning. The crisis is not
only a danger but also a chance. Only one who has intensely experienced the absurd is
able to establish one’s own existential meaning.",
publisher = "CEIR : Novi Sad",
journal = "Religija i tolerancija",
title = "Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije",
pages = "65-51",
number = "35",
volume = "19",
doi = "10.18485/rit.2021.19.35.5"
}
Kinđić, Z.. (2021). Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije. in Religija i tolerancija
CEIR : Novi Sad., 19(35), 51-65.
https://doi.org/10.18485/rit.2021.19.35.5
Kinđić Z. Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije. in Religija i tolerancija. 2021;19(35):51-65.
doi:10.18485/rit.2021.19.35.5 .
Kinđić, Zoran, "Munkov "Krik" u svetlu filozofije egzistencije" in Religija i tolerancija, 19, no. 35 (2021):51-65,
https://doi.org/10.18485/rit.2021.19.35.5 . .

Problem abrotusa

Kinđić, Zoran

(Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/942
AB  - U
nastojanju
da
opovrgne
vladajući
stav
o
moralnoj
prihvatljivosti
abortusa
kao
neprikosnovenog
prava
žene
, 
autor
razmatra
različite
argumente
koji
se
iznose
u
prilog
abortusa
. 
Savremena
ultrazvučna
dijagnostika
opovrgla
je
mišljenje
da
je
embrion
puki
d
e
o
majčinog
tela
. 
Nasuprot
stavu
radikalnih
f
eministkinja
da
je
svaki
interes
žene
iznad
prava
na
život
embriona
, 
autor
podseća
da
je
embrion
od
trenutka
začeća
neponovljiva
ličnost
, 
da
je
stvoren
po
liku
Božijem
, 
te
samim
tim
ne
može
biti
tretiran
kao
puko
sredstvo
. 
Utilitaristički
stav
da
je
najveća
sreća
najvećeg
broja
ljudi
valjan
etički
kriterijum
, 
krije
u
sebi
opasnost
time
što
dopušta
eliminaciju
pojedine
ličnosti
u
korist
navodnog
opšteg
dobra
. 
Utilitarističko
opravdavanje
abortusa
previđa
dugoročne
posledice
po
telesno
i
duševno
zdravlje
majke
, 
kao
i
njenu
onostranu
sudbinu
, 
ukoliko
se
ne
pokaje
zbog
greha
čedomorstva
. 
Negativne
posledice
abortusa
po
zajednicu
nisu
samo
bela
kuga
nego
i
ogrehovljenost
naroda
, 
koja
je
uzrok
brojnih
nedaća
.
AB  - Endeavouring to refute the prevalent attitude on moral acceptability of abortion as an 
inviolable women’s right, the author cons
iders different arguments presented in favour of the 
abortion. Modern ultrasound diagnostic has disproved the opinion that an embryo is just a part 
of the mother’s body. Contrary to the attitude of radical feminists that each interest of a woman 
is above e
mbryo’s right to life, the author reminds that an embryo is a unique personality since 
the momemt of its conception, that it is created in the image of God and, therefore, it cannot be 
treated as mere means. Utilitarian attitude that a proper ethical crite
rion is ultimate happiness of 
the  largest  number  of  people,  conceals  in  itself  danger  by  allowing  elimination  of  single 
personalities  for  a  supposed  general  benefit.  Utilitarian  justification  of  the  abortion  overseas 
long
-
term effects on physical and menta
l health of the mother, as wel as on her destiny in the 
life to come, unless she repents for the sin of abortion. Negative consequences of abortion for 
the  community  are  not  only  depopulation,  but  sinfulness  of  the  poeple,  that  causes  many 
tribulations.
PB  - Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš
T2  - Crkvene studije
T1  - Problem abrotusa
T1  - The Problem of Abortion
EP  - 420
IS  - 17
SP  - 401
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_942
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2020",
abstract = "U
nastojanju
da
opovrgne
vladajući
stav
o
moralnoj
prihvatljivosti
abortusa
kao
neprikosnovenog
prava
žene
, 
autor
razmatra
različite
argumente
koji
se
iznose
u
prilog
abortusa
. 
Savremena
ultrazvučna
dijagnostika
opovrgla
je
mišljenje
da
je
embrion
puki
d
e
o
majčinog
tela
. 
Nasuprot
stavu
radikalnih
f
eministkinja
da
je
svaki
interes
žene
iznad
prava
na
život
embriona
, 
autor
podseća
da
je
embrion
od
trenutka
začeća
neponovljiva
ličnost
, 
da
je
stvoren
po
liku
Božijem
, 
te
samim
tim
ne
može
biti
tretiran
kao
puko
sredstvo
. 
Utilitaristički
stav
da
je
najveća
sreća
najvećeg
broja
ljudi
valjan
etički
kriterijum
, 
krije
u
sebi
opasnost
time
što
dopušta
eliminaciju
pojedine
ličnosti
u
korist
navodnog
opšteg
dobra
. 
Utilitarističko
opravdavanje
abortusa
previđa
dugoročne
posledice
po
telesno
i
duševno
zdravlje
majke
, 
kao
i
njenu
onostranu
sudbinu
, 
ukoliko
se
ne
pokaje
zbog
greha
čedomorstva
. 
Negativne
posledice
abortusa
po
zajednicu
nisu
samo
bela
kuga
nego
i
ogrehovljenost
naroda
, 
koja
je
uzrok
brojnih
nedaća
., Endeavouring to refute the prevalent attitude on moral acceptability of abortion as an 
inviolable women’s right, the author cons
iders different arguments presented in favour of the 
abortion. Modern ultrasound diagnostic has disproved the opinion that an embryo is just a part 
of the mother’s body. Contrary to the attitude of radical feminists that each interest of a woman 
is above e
mbryo’s right to life, the author reminds that an embryo is a unique personality since 
the momemt of its conception, that it is created in the image of God and, therefore, it cannot be 
treated as mere means. Utilitarian attitude that a proper ethical crite
rion is ultimate happiness of 
the  largest  number  of  people,  conceals  in  itself  danger  by  allowing  elimination  of  single 
personalities  for  a  supposed  general  benefit.  Utilitarian  justification  of  the  abortion  overseas 
long
-
term effects on physical and menta
l health of the mother, as wel as on her destiny in the 
life to come, unless she repents for the sin of abortion. Negative consequences of abortion for 
the  community  are  not  only  depopulation,  but  sinfulness  of  the  poeple,  that  causes  many 
tribulations.",
publisher = "Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš",
journal = "Crkvene studije",
title = "Problem abrotusa, The Problem of Abortion",
pages = "420-401",
number = "17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_942"
}
Kinđić, Z.. (2020). Problem abrotusa. in Crkvene studije
Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš.(17), 401-420.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_942
Kinđić Z. Problem abrotusa. in Crkvene studije. 2020;(17):401-420.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_942 .
Kinđić, Zoran, "Problem abrotusa" in Crkvene studije, no. 17 (2020):401-420,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_942 .

Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma

Kinđić, Zoran

(Dosije studio : Beograd, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/982
PB  - Dosije studio : Beograd
T2  - Um u vremenu - Spomenica o godišnjici smrti Slobodana Žunjića
T1  - Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma
EP  - 217
SP  - 155
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_982
ER  - 
@inbook{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2020",
publisher = "Dosije studio : Beograd",
journal = "Um u vremenu - Spomenica o godišnjici smrti Slobodana Žunjića",
booktitle = "Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma",
pages = "217-155",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_982"
}
Kinđić, Z.. (2020). Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma. in Um u vremenu - Spomenica o godišnjici smrti Slobodana Žunjića
Dosije studio : Beograd., 155-217.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_982
Kinđić Z. Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma. in Um u vremenu - Spomenica o godišnjici smrti Slobodana Žunjića. 2020;:155-217.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_982 .
Kinđić, Zoran, "Ničeovo (ne)razumevanje nihilizma" in Um u vremenu - Spomenica o godišnjici smrti Slobodana Žunjića (2020):155-217,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_982 .

Reafirmacija prava nerođenih na život

Kinđić, Zoran

(Institut za političke studije : Beograd, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2020
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/872
AB  - U ovom članku autor razmatra etičke i religijske
argumente u korist prava nerođenih na život.
On ukazuje da su latinski oci, pod uticajem
Aristotela, uglavnom bili skloni da zastupaju
teoriju o naknadnom ili postepenom oživljavanju
embriona, dok gotovo svi istočni oci do danas
smatraju da je embrion od trenutka začeća ličnost.
Кonsekvenca učenja o naknadnom oživljavanju
embriona je mogućnost abortusa do trenutka
oživljavanja. Zastupnici učenja o reinkarnaciji
duše smatraju da je abortus dozvoljen sve dok se
duša ne useli u telo. Ukoliko je već embrion
ličnost, abortus predstavalja moralni prestup,
osim u slučaju da je ugrožen život majke. Autor
opovrgava argument da je abortus dozvoljen ukoliko
prenatalna dijagnostika ustanovi da će se roditi
hendikepirano dete, jer i takva osoba je ličnost.
AB  - In this article the author considers ethical and religious
arguments in favour of the right to live of the unborn.
He indicates that Latin Fathers, under the influence of
Aristotle, were principally prone to support the theory
about subsequent or gradual animation of an embryo,
while almost all Eastern Fathers up to this day consider
that an embryo is a person since the moment of its
conception. The consequence of teaching about sub-
sequent animation of an embryo is the possibility of
abortion until the moment of its animation. Advocates
of the teaching about reincarnation of the soul consider
that abortion is allowed until the soul enters the body.
If embryo is already a person, the abortion represents
a moral transgression, except is allowed if prenatal
tests confirm that the child to the born is handicapped,
because such person is still a person.
PB  - Institut za političke studije : Beograd
T2  - Politička revija = Political review : časopis za politikologiju, političku sociologiju, komunikologiju i primenjenu politiku
T1  - Reafirmacija prava nerođenih na život
EP  - 208
IS  - 20
IS  - 3
SP  - 179
DO  - 10.22182/pr.6532020.8
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2020",
abstract = "U ovom članku autor razmatra etičke i religijske
argumente u korist prava nerođenih na život.
On ukazuje da su latinski oci, pod uticajem
Aristotela, uglavnom bili skloni da zastupaju
teoriju o naknadnom ili postepenom oživljavanju
embriona, dok gotovo svi istočni oci do danas
smatraju da je embrion od trenutka začeća ličnost.
Кonsekvenca učenja o naknadnom oživljavanju
embriona je mogućnost abortusa do trenutka
oživljavanja. Zastupnici učenja o reinkarnaciji
duše smatraju da je abortus dozvoljen sve dok se
duša ne useli u telo. Ukoliko je već embrion
ličnost, abortus predstavalja moralni prestup,
osim u slučaju da je ugrožen život majke. Autor
opovrgava argument da je abortus dozvoljen ukoliko
prenatalna dijagnostika ustanovi da će se roditi
hendikepirano dete, jer i takva osoba je ličnost., In this article the author considers ethical and religious
arguments in favour of the right to live of the unborn.
He indicates that Latin Fathers, under the influence of
Aristotle, were principally prone to support the theory
about subsequent or gradual animation of an embryo,
while almost all Eastern Fathers up to this day consider
that an embryo is a person since the moment of its
conception. The consequence of teaching about sub-
sequent animation of an embryo is the possibility of
abortion until the moment of its animation. Advocates
of the teaching about reincarnation of the soul consider
that abortion is allowed until the soul enters the body.
If embryo is already a person, the abortion represents
a moral transgression, except is allowed if prenatal
tests confirm that the child to the born is handicapped,
because such person is still a person.",
publisher = "Institut za političke studije : Beograd",
journal = "Politička revija = Political review : časopis za politikologiju, političku sociologiju, komunikologiju i primenjenu politiku",
title = "Reafirmacija prava nerođenih na život",
pages = "208-179",
number = "20, 3",
doi = "10.22182/pr.6532020.8"
}
Kinđić, Z.. (2020). Reafirmacija prava nerođenih na život. in Politička revija = Political review : časopis za politikologiju, političku sociologiju, komunikologiju i primenjenu politiku
Institut za političke studije : Beograd.(20), 179-208.
https://doi.org/10.22182/pr.6532020.8
Kinđić Z. Reafirmacija prava nerođenih na život. in Politička revija = Political review : časopis za politikologiju, političku sociologiju, komunikologiju i primenjenu politiku. 2020;(20):179-208.
doi:10.22182/pr.6532020.8 .
Kinđić, Zoran, "Reafirmacija prava nerođenih na život" in Politička revija = Political review : časopis za politikologiju, političku sociologiju, komunikologiju i primenjenu politiku, no. 20 (2020):179-208,
https://doi.org/10.22182/pr.6532020.8 . .

Prosvetiteljstvo Svetog Save

Kinđić, Zoran

(Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2019
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/973
AB  - Protivstavljajući Sv. Savu i Dositeja Obradovića kao dva
paradigmatska lika srpske kulture, autor nastoji ne samo da pojasni razliku između
srednjovekovnog i modernog prosvetiteljstva nego i da reafirmiše Sv. Savu kao
najvećeg srpskog prosvetitelja. U tom nastojanju on se oslanja na radove Sv. Justina
Ćelijskog i Vladimira Vujića, u kojima su ponuđeni uverljivi argumenti za primat
svetosavskog prosvetiteljstva nad dositejskim. Da bi srpski narod uspeo da sačuva
svoj verski i nacionalni identitet, neophodno je da odustane od sleđenja
zapadnoevropskog prosvetiteljstva i vrati se izvornijem svetosavskom
prosvetiteljstvu. Inače će umesto da sledi Hrista okrenuti leđa Hristu, sa svim
pogubnim posledicama takve odluke.
AB  - By contrasting Saint Sava and Dositej Obradovic as two paradigmatic characters in
Serbian culture, the author aims not only to explain the difference between medieval and
modern Enlightenment, but also to reaffirm Saint Sava as the greatest Serbian luminary. In that
endeavour, he relies on works of Saint Justin of Ćelije and Vladimir Vujić, who offer cogent
arguments for primacy of Saint Sava’s Enlightenment over Dositej’s. In order for the Serbian
people to keep their religious and national identity, it is necessary to forbear the following of
West European Enlightenment and return to the more genuine Saint Sava’s Enlightenment.
Should they fail to do that, instead of following Christ, they will turn their back on Christ,
facing all destructive consequences of such decision.
PB  - Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš
T2  - Crkvene studije
T1  - Prosvetiteljstvo Svetog Save
T1  - Enlightment of Saint Sava
EP  - 124
IS  - 16
SP  - 107
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_973
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2019",
abstract = "Protivstavljajući Sv. Savu i Dositeja Obradovića kao dva
paradigmatska lika srpske kulture, autor nastoji ne samo da pojasni razliku između
srednjovekovnog i modernog prosvetiteljstva nego i da reafirmiše Sv. Savu kao
najvećeg srpskog prosvetitelja. U tom nastojanju on se oslanja na radove Sv. Justina
Ćelijskog i Vladimira Vujića, u kojima su ponuđeni uverljivi argumenti za primat
svetosavskog prosvetiteljstva nad dositejskim. Da bi srpski narod uspeo da sačuva
svoj verski i nacionalni identitet, neophodno je da odustane od sleđenja
zapadnoevropskog prosvetiteljstva i vrati se izvornijem svetosavskom
prosvetiteljstvu. Inače će umesto da sledi Hrista okrenuti leđa Hristu, sa svim
pogubnim posledicama takve odluke., By contrasting Saint Sava and Dositej Obradovic as two paradigmatic characters in
Serbian culture, the author aims not only to explain the difference between medieval and
modern Enlightenment, but also to reaffirm Saint Sava as the greatest Serbian luminary. In that
endeavour, he relies on works of Saint Justin of Ćelije and Vladimir Vujić, who offer cogent
arguments for primacy of Saint Sava’s Enlightenment over Dositej’s. In order for the Serbian
people to keep their religious and national identity, it is necessary to forbear the following of
West European Enlightenment and return to the more genuine Saint Sava’s Enlightenment.
Should they fail to do that, instead of following Christ, they will turn their back on Christ,
facing all destructive consequences of such decision.",
publisher = "Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš",
journal = "Crkvene studije",
title = "Prosvetiteljstvo Svetog Save, Enlightment of Saint Sava",
pages = "124-107",
number = "16",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_973"
}
Kinđić, Z.. (2019). Prosvetiteljstvo Svetog Save. in Crkvene studije
Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš.(16), 107-124.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_973
Kinđić Z. Prosvetiteljstvo Svetog Save. in Crkvene studije. 2019;(16):107-124.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_973 .
Kinđić, Zoran, "Prosvetiteljstvo Svetog Save" in Crkvene studije, no. 16 (2019):107-124,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_973 .

O strahu Božijem

Kinđić, Zoran

(Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2018
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/971
AB  - Uveren da je razlog sve veće rasprostranjenosti straha u
savremenom svetu nedostatak jednog specifičnog straha – straha Božijeg, autor
pristupa razmatranju ovog religijskog fenomena. Za razliku od profanog straha, koji
u nama izaziva negativne emocije, strahopoštovanje je suštinsko obeležje ovog
svetog straha. Pojam straha Božijeg pokriva široku lepezu osećanja, od straha pred
Bogom kao pravednim sudijom do ljubavlju ispunjene strepnje da svojom nepažnjom ne
uvredimo Boga. Nakon poređenja Sokratove izreke „Znam da ništa ne znam“ i
starozavetne izreke „Početak mudrosti je strah Gospodnji“, autor ističe da je
čista ljubav prema Bogu svakako najplemenitiji religijski motiv, ali da ne smemo
gajiti iluziju da smo na samom početku duhovnog razvoja sposobni za takvu nesebičnu
ljubav. Oslanjajući se na svetootačku metaforu o tri moguća načina čovekovog odnosa
prema Bogu, kao roba, najamnika i sina, kao i na razlikovanje uvodnog i savrešenog
straha Božijeg, autor smatra da je i u naše vreme moguće da se čovek postepeno
uzdigne od početnog do savršenog straha Božijeg, koji je identičan sa ljubavlju. Iako
je strah Gospodnji dar Božiji, čovek ga svojim moralno-podvižničkim načinom
života u neku ruku mora zaslužiti.
AB  - Confident that the reason behind an increasing expansion of fear in modern world is
lack of a specific fear – fear of God, the author commences consideration of this religious
phenomenon. Unlike profane fear, that induces negative emotions within a person, awe is an
essential trait of this holy fear. Notion of the fear of God includes a wide spectrum of emotions,
from fear before God as the righteous judge to trepidation filled with love that one does not
insult God in disregard. After comparison between Socrates saying „I know that I know
nothing“ and Old Testament „The fear of the Lord is the beginning of wisdom“, the author
emphasizes that pure love for God is certainly the most noble religious motive. However, we
should not foster an illusion that we are capable of such love in the very beginning of our
spiritual development. Relying on holy fathers’ metaphor about three possible manners of a
man’s relationship with God, those of a slave, servant and son, as well as on difference
between the elementary and the perfect fear of God, the author considers that in our time, too, it
is possible for a man to gradually rise from the initial to the perfect fear of God, which is
identical with love. Although fear of God is a gift from God, one needs to earn it in a certain
way, by one’s moral and ascetic life.
PB  - Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš
T2  - Crkvene studije
T1  - O strahu Božijem
T1  - On the Fear of God
EP  - 262
IS  - 15
SP  - 247
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_971
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2018",
abstract = "Uveren da je razlog sve veće rasprostranjenosti straha u
savremenom svetu nedostatak jednog specifičnog straha – straha Božijeg, autor
pristupa razmatranju ovog religijskog fenomena. Za razliku od profanog straha, koji
u nama izaziva negativne emocije, strahopoštovanje je suštinsko obeležje ovog
svetog straha. Pojam straha Božijeg pokriva široku lepezu osećanja, od straha pred
Bogom kao pravednim sudijom do ljubavlju ispunjene strepnje da svojom nepažnjom ne
uvredimo Boga. Nakon poređenja Sokratove izreke „Znam da ništa ne znam“ i
starozavetne izreke „Početak mudrosti je strah Gospodnji“, autor ističe da je
čista ljubav prema Bogu svakako najplemenitiji religijski motiv, ali da ne smemo
gajiti iluziju da smo na samom početku duhovnog razvoja sposobni za takvu nesebičnu
ljubav. Oslanjajući se na svetootačku metaforu o tri moguća načina čovekovog odnosa
prema Bogu, kao roba, najamnika i sina, kao i na razlikovanje uvodnog i savrešenog
straha Božijeg, autor smatra da je i u naše vreme moguće da se čovek postepeno
uzdigne od početnog do savršenog straha Božijeg, koji je identičan sa ljubavlju. Iako
je strah Gospodnji dar Božiji, čovek ga svojim moralno-podvižničkim načinom
života u neku ruku mora zaslužiti., Confident that the reason behind an increasing expansion of fear in modern world is
lack of a specific fear – fear of God, the author commences consideration of this religious
phenomenon. Unlike profane fear, that induces negative emotions within a person, awe is an
essential trait of this holy fear. Notion of the fear of God includes a wide spectrum of emotions,
from fear before God as the righteous judge to trepidation filled with love that one does not
insult God in disregard. After comparison between Socrates saying „I know that I know
nothing“ and Old Testament „The fear of the Lord is the beginning of wisdom“, the author
emphasizes that pure love for God is certainly the most noble religious motive. However, we
should not foster an illusion that we are capable of such love in the very beginning of our
spiritual development. Relying on holy fathers’ metaphor about three possible manners of a
man’s relationship with God, those of a slave, servant and son, as well as on difference
between the elementary and the perfect fear of God, the author considers that in our time, too, it
is possible for a man to gradually rise from the initial to the perfect fear of God, which is
identical with love. Although fear of God is a gift from God, one needs to earn it in a certain
way, by one’s moral and ascetic life.",
publisher = "Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš",
journal = "Crkvene studije",
title = "O strahu Božijem, On the Fear of God",
pages = "262-247",
number = "15",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_971"
}
Kinđić, Z.. (2018). O strahu Božijem. in Crkvene studije
Međunarodni centar za pravoslavne studije : Niš.(15), 247-262.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_971
Kinđić Z. O strahu Božijem. in Crkvene studije. 2018;(15):247-262.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_971 .
Kinđić, Zoran, "O strahu Božijem" in Crkvene studije, no. 15 (2018):247-262,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_971 .

Religious Interpretation of the Meaning of Evil

Kinđić, Zoran

(Gnomon Centar za humanistiku : Beograd, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2017
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/993
AB  - Building on the Christian and far-eastern understanding of evil, the author points out that
evil that affects us can have a positive meaning. Troubles and suffering that we experience serve
as a means of our purification from sin or are trials through which we gain the winning crown.
God’s punishment, which primarily has an educational role, is nuanced. The guilt of an individual
for violations of the divine moral order depends on the level of their consciousness, life circumstances
and their social position. Since God is love, His mercy prevails over justice. God does not
allow evil if good does not flow from it. Awareness that the meaning of evil that strikes us is to
tear us away from a superficial, hedonistic lifestyle and turn us to God, contributes to an attitude
deprived of hatred towards the enemy and those who harm us. If we understand that the enemy is
merely a tool used for our moral improvement and spiritual transformation, we will focus primarily
on fighting against the evil within ourselves.
PB  - Gnomon Centar za humanistiku : Beograd
T2  - Philosophоs : International Journal for Philosophy and Theology
T1  - Religious Interpretation of the Meaning of Evil
EP  - 46
SP  - 34
VL  - 17
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_993
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2017",
abstract = "Building on the Christian and far-eastern understanding of evil, the author points out that
evil that affects us can have a positive meaning. Troubles and suffering that we experience serve
as a means of our purification from sin or are trials through which we gain the winning crown.
God’s punishment, which primarily has an educational role, is nuanced. The guilt of an individual
for violations of the divine moral order depends on the level of their consciousness, life circumstances
and their social position. Since God is love, His mercy prevails over justice. God does not
allow evil if good does not flow from it. Awareness that the meaning of evil that strikes us is to
tear us away from a superficial, hedonistic lifestyle and turn us to God, contributes to an attitude
deprived of hatred towards the enemy and those who harm us. If we understand that the enemy is
merely a tool used for our moral improvement and spiritual transformation, we will focus primarily
on fighting against the evil within ourselves.",
publisher = "Gnomon Centar za humanistiku : Beograd",
journal = "Philosophоs : International Journal for Philosophy and Theology",
title = "Religious Interpretation of the Meaning of Evil",
pages = "46-34",
volume = "17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_993"
}
Kinđić, Z.. (2017). Religious Interpretation of the Meaning of Evil. in Philosophоs : International Journal for Philosophy and Theology
Gnomon Centar za humanistiku : Beograd., 17, 34-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_993
Kinđić Z. Religious Interpretation of the Meaning of Evil. in Philosophоs : International Journal for Philosophy and Theology. 2017;17:34-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_993 .
Kinđić, Zoran, "Religious Interpretation of the Meaning of Evil" in Philosophоs : International Journal for Philosophy and Theology, 17 (2017):34-46,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_993 .

Рат и духовност

Kinđić, Zoran

(Београд : Институт за политичке студије, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2016
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1227
AB  - Суочен са тенденцијом изразито негативног вредновања рата, која у нашој средини под утицајем прозападне идеологије потхрањује дефетистичко расположење, аутор тематизује како рат као такав тако и однос рата и духовности. Користећи компаративни и херменеутички метод, он разматра различита гледишта о рату у филозофији, далекоисточним религијама и хришћанству. Након што је указао да Хегел и Ниче позитивно вреднују рат, а Кант га осуђује као извор свег зла, аутор истиче да далекоисточне религије, упркос неговању духовног става ahimse, немају изразито негативан однос према рату. Разматрање Bhagavad Gite и зен будизма показује да се духовност и ратовање не искључују. Став хришћана према рату није јединствен. Дијапазон могућих ставова креће се од позивања на свети рат, преко оправдавања праведног рата, дозволе одбрамбеног рата до пацифистичког одбијања сваког облика ратовања. Између крајности римокатоличког позивања на свети рат и залагања за апсолутни пацифизам појединих протестантских верских заједница налази се православни став. По светим оцима, хришћанин има право да се не супротставља оном ко њега лично тлачи, али ако се ради о заједници која је угрожена дужан је да пружи отпор. Након поређења далекоисточног и хришћанског гледишта о рату аутор закључује да исправно учествовање у рату, мотивисано пожртвованом љубављу према ближњима, може бити позитивније од млаког, а поготово егоистичног учествовања у мировним акцијама. Већи допринос миру дају они који у својим душама успоставе мир од оних који се само споља, политички залажу за њега. Прави миротворци су само духовни људи, чак и када су принуђени да ратују.
PB  - Београд : Институт за политичке студије
T2  - Српска политичка мисао
T1  - Рат и духовност
EP  - 306
IS  - 1
SP  - 279
VL  - 51
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1227
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2016",
abstract = "Суочен са тенденцијом изразито негативног вредновања рата, која у нашој средини под утицајем прозападне идеологије потхрањује дефетистичко расположење, аутор тематизује како рат као такав тако и однос рата и духовности. Користећи компаративни и херменеутички метод, он разматра различита гледишта о рату у филозофији, далекоисточним религијама и хришћанству. Након што је указао да Хегел и Ниче позитивно вреднују рат, а Кант га осуђује као извор свег зла, аутор истиче да далекоисточне религије, упркос неговању духовног става ahimse, немају изразито негативан однос према рату. Разматрање Bhagavad Gite и зен будизма показује да се духовност и ратовање не искључују. Став хришћана према рату није јединствен. Дијапазон могућих ставова креће се од позивања на свети рат, преко оправдавања праведног рата, дозволе одбрамбеног рата до пацифистичког одбијања сваког облика ратовања. Између крајности римокатоличког позивања на свети рат и залагања за апсолутни пацифизам појединих протестантских верских заједница налази се православни став. По светим оцима, хришћанин има право да се не супротставља оном ко њега лично тлачи, али ако се ради о заједници која је угрожена дужан је да пружи отпор. Након поређења далекоисточног и хришћанског гледишта о рату аутор закључује да исправно учествовање у рату, мотивисано пожртвованом љубављу према ближњима, може бити позитивније од млаког, а поготово егоистичног учествовања у мировним акцијама. Већи допринос миру дају они који у својим душама успоставе мир од оних који се само споља, политички залажу за њега. Прави миротворци су само духовни људи, чак и када су принуђени да ратују.",
publisher = "Београд : Институт за политичке студије",
journal = "Српска политичка мисао",
title = "Рат и духовност",
pages = "306-279",
number = "1",
volume = "51",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1227"
}
Kinđić, Z.. (2016). Рат и духовност. in Српска политичка мисао
Београд : Институт за политичке студије., 51(1), 279-306.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1227
Kinđić Z. Рат и духовност. in Српска политичка мисао. 2016;51(1):279-306.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1227 .
Kinđić, Zoran, "Рат и духовност" in Српска политичка мисао, 51, no. 1 (2016):279-306,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1227 .

Кантова идеја вечног мира

Kinđić, Zoran

(Београд : Институт за политичке студије, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2016
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1226
AB  - Да бисмо разумели Кантову идеју вечног мира, аутор сматра да је неопходно да се она сагледа у контексту целокупне Кантове филозофије, имајући у виду поред политичко-правних списа и његова разматрања о моралу, историји, антропологији, телеологији природе и религији. Брижљивом текстуалном анализом аутор показује да је идеја вечног мира везана за овострану сферу, за успостављање светскограђанског поретка, али да она није лишена религиозне димензије, будући да је провиђење гарант остваривости вечног мира. Након што је указао да за Канта нема суштинске разлике између појмова намере природе и провиђења, аутор подсећа да је кенигсбершком филозофу у разумевању историје блиска позиција теодикеје. Иако се залаже за вечни мир, иако повремено чак проклиње рат као извор свег зла, Кант ипак не превиђа да рат у скривеном плану природе често игра улогу средства за будући мир. Указавши да је слобода највиши појам Кантове филозофије, да је за њега филозофија морала највиша филозофска дисциплина, аутор истиче да нема остварења политичке утопије без јединства слободе и морала. Он подсећа да идеја вечног мира није највиша у Кантовој филозофији. Од савршеног правно-грађанског стања виша је религијска идеја опште републике по законима врлине. Следећи Канта, аутор на крају указује на неопходност да се у политичком животу обједине моралност и практична мудрост.
PB  - Београд : Институт за политичке студије
T2  - Српска политичка мисао
T1  - Кантова идеја вечног мира
EP  - 92
IS  - 2
SP  - 61
VL  - 52
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1226
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2016",
abstract = "Да бисмо разумели Кантову идеју вечног мира, аутор сматра да је неопходно да се она сагледа у контексту целокупне Кантове филозофије, имајући у виду поред политичко-правних списа и његова разматрања о моралу, историји, антропологији, телеологији природе и религији. Брижљивом текстуалном анализом аутор показује да је идеја вечног мира везана за овострану сферу, за успостављање светскограђанског поретка, али да она није лишена религиозне димензије, будући да је провиђење гарант остваривости вечног мира. Након што је указао да за Канта нема суштинске разлике између појмова намере природе и провиђења, аутор подсећа да је кенигсбершком филозофу у разумевању историје блиска позиција теодикеје. Иако се залаже за вечни мир, иако повремено чак проклиње рат као извор свег зла, Кант ипак не превиђа да рат у скривеном плану природе често игра улогу средства за будући мир. Указавши да је слобода највиши појам Кантове филозофије, да је за њега филозофија морала највиша филозофска дисциплина, аутор истиче да нема остварења политичке утопије без јединства слободе и морала. Он подсећа да идеја вечног мира није највиша у Кантовој филозофији. Од савршеног правно-грађанског стања виша је религијска идеја опште републике по законима врлине. Следећи Канта, аутор на крају указује на неопходност да се у политичком животу обједине моралност и практична мудрост.",
publisher = "Београд : Институт за политичке студије",
journal = "Српска политичка мисао",
title = "Кантова идеја вечног мира",
pages = "92-61",
number = "2",
volume = "52",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1226"
}
Kinđić, Z.. (2016). Кантова идеја вечног мира. in Српска политичка мисао
Београд : Институт за политичке студије., 52(2), 61-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1226
Kinđić Z. Кантова идеја вечног мира. in Српска политичка мисао. 2016;52(2):61-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1226 .
Kinđić, Zoran, "Кантова идеја вечног мира" in Српска политичка мисао, 52, no. 2 (2016):61-92,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1226 .

Религијски основ борбе за средиште света

Kinđić, Zoran

(Београд : Институт за политичке студије, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2015
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1168
AB  - Да би испитао
могућност
мирног
и трајног
политичког
решења
сукоба
око Јерусалима
и Свете
земље,
аутор анализира
религијску
позадину
овог спора.
Он указује
да митско-
религијска
фигура
средишта
света
подразумева
да се ради
о светој
територији,
која
самим
тим не може
бити
предмет
размене.
Указавши
на веровање
многих
народа
да се њихов
централни
храм налази
управо
на месту
средишта
света,
аутор херменеутичком
и компаративном
методом
показује
колики
је значај
Јерусалима
за три велике
монотеистичке
религије.
Будући
да су верници
све три монотеистичке
религије
уверени
да је истина
и правда
на њиховој
страни,
и да себи
приписују
позицију
добра
а противницима
углавном
позицију
зла, њима
се чини
да би и делимично
одступање
од својих
претензија
на света
места
био чин издаје
и изневеравања
Бога.
Након
што
је изложио
шта три велике
монотеистичке
религије
мисле
једна
о
другој
и показао
разлике
у њиховом
схватању
личности
Месије,
аутор закључује
да би свако
политичко
решења
спора
било
крхко
и
привремено.
Аутор сматра
да би, самим
тим што је у основи
сукоба
око Јерусалима
религијски
спор, решење
морало
бити
духовне
природе.
Истински
циљ верника
морао
би бити
Небески
Јерусалим,
а не пуко
поседовање
земаљског
Јерусалима.
Уколико
би верници
све три монотеистичке
религије
заиста
били
одани
Богу,
они
би били
испуњени
љубављу
и не би било
непремостивих
препрека
за решење
било
ког спора,
па чак ни оног између
Јевреја
и Палестинаца
око Брда
храма.
AB  - In order
to explore
the possibility
of peaceful
and permanent
political
solution
for conflict
over Jerusalem
and Holy Land, the author
analyzes religious
background
of this dispute.
He suggests
that mythical
and religious
figure
of the centre
of the world implies
that it is a
holy territory
which, for that very reason,
can not be subject
of exchange.
Whether
the territory
is referred
to as the navel
of the world, or as
axis mundi,
not only is it a special
centre,
but it is also
the place
of the
beginning
of the world. Considering
that, according
to the religious
teaching,
this centre
testifies
continual
penetration
of transcendence
into
the sphere
of immanence,
besides
being
regarded
as holy, it also
has a
decisive
eschatological
significance.
PB  - Београд : Институт за политичке студије
T2  - Српска политичка мисао
T1  - Религијски основ борбе за средиште света
T1  - Religious basis for struggle for centre of the world
EP  - 237
IS  - 2
SP  - 215
VL  - 48
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1168
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2015",
abstract = "Да би испитао
могућност
мирног
и трајног
политичког
решења
сукоба
око Јерусалима
и Свете
земље,
аутор анализира
религијску
позадину
овог спора.
Он указује
да митско-
религијска
фигура
средишта
света
подразумева
да се ради
о светој
територији,
која
самим
тим не може
бити
предмет
размене.
Указавши
на веровање
многих
народа
да се њихов
централни
храм налази
управо
на месту
средишта
света,
аутор херменеутичком
и компаративном
методом
показује
колики
је значај
Јерусалима
за три велике
монотеистичке
религије.
Будући
да су верници
све три монотеистичке
религије
уверени
да је истина
и правда
на њиховој
страни,
и да себи
приписују
позицију
добра
а противницима
углавном
позицију
зла, њима
се чини
да би и делимично
одступање
од својих
претензија
на света
места
био чин издаје
и изневеравања
Бога.
Након
што
је изложио
шта три велике
монотеистичке
религије
мисле
једна
о
другој
и показао
разлике
у њиховом
схватању
личности
Месије,
аутор закључује
да би свако
политичко
решења
спора
било
крхко
и
привремено.
Аутор сматра
да би, самим
тим што је у основи
сукоба
око Јерусалима
религијски
спор, решење
морало
бити
духовне
природе.
Истински
циљ верника
морао
би бити
Небески
Јерусалим,
а не пуко
поседовање
земаљског
Јерусалима.
Уколико
би верници
све три монотеистичке
религије
заиста
били
одани
Богу,
они
би били
испуњени
љубављу
и не би било
непремостивих
препрека
за решење
било
ког спора,
па чак ни оног између
Јевреја
и Палестинаца
око Брда
храма., In order
to explore
the possibility
of peaceful
and permanent
political
solution
for conflict
over Jerusalem
and Holy Land, the author
analyzes religious
background
of this dispute.
He suggests
that mythical
and religious
figure
of the centre
of the world implies
that it is a
holy territory
which, for that very reason,
can not be subject
of exchange.
Whether
the territory
is referred
to as the navel
of the world, or as
axis mundi,
not only is it a special
centre,
but it is also
the place
of the
beginning
of the world. Considering
that, according
to the religious
teaching,
this centre
testifies
continual
penetration
of transcendence
into
the sphere
of immanence,
besides
being
regarded
as holy, it also
has a
decisive
eschatological
significance.",
publisher = "Београд : Институт за политичке студије",
journal = "Српска политичка мисао",
title = "Религијски основ борбе за средиште света, Religious basis for struggle for centre of the world",
pages = "237-215",
number = "2",
volume = "48",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1168"
}
Kinđić, Z.. (2015). Религијски основ борбе за средиште света. in Српска политичка мисао
Београд : Институт за политичке студије., 48(2), 215-237.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1168
Kinđić Z. Религијски основ борбе за средиште света. in Српска политичка мисао. 2015;48(2):215-237.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1168 .
Kinđić, Zoran, "Религијски основ борбе за средиште света" in Српска политичка мисао, 48, no. 2 (2015):215-237,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1168 .

O apsurdu i smislu

Kinđić, Zoran

(Filozofska komuna : Beograd, 2014)

TY  - CHAP
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2014
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/999
PB  - Filozofska komuna : Beograd
T2  - Iskustvo mere: Spomenica Zdravku Kučinaru
T1  - O apsurdu i smislu
EP  - 346
SP  - 333
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_999
ER  - 
@inbook{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2014",
publisher = "Filozofska komuna : Beograd",
journal = "Iskustvo mere: Spomenica Zdravku Kučinaru",
booktitle = "O apsurdu i smislu",
pages = "346-333",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_999"
}
Kinđić, Z.. (2014). O apsurdu i smislu. in Iskustvo mere: Spomenica Zdravku Kučinaru
Filozofska komuna : Beograd., 333-346.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_999
Kinđić Z. O apsurdu i smislu. in Iskustvo mere: Spomenica Zdravku Kučinaru. 2014;:333-346.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_999 .
Kinđić, Zoran, "O apsurdu i smislu" in Iskustvo mere: Spomenica Zdravku Kučinaru (2014):333-346,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_999 .

Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti

Kinđić, Zoran

(Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2006)

TY  - JOUR
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2006
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/871
AB  - Autor razmatra Adornovo tumačenje strategije moderne umetnosti u njenom pokušaju odolevanja postvarenom svetu. Ovu strategiju moderne umetnosti frankfurtski mislilac označava kao mimezis postvarenja, uvernen da umetnost može oponirati stezi ukletosti jedino ukoliko se identifikuje s njom. Apstraktnost, disonantnost i nihilizam moderne umetnosti Adorno shvata upravo kao mimezis postvarenja. Cilj moderne umetnosti je da vlastitom ružnoćom razobliči prikrivenu „ružnoću“ sveta, da svojom šokantnošću trgne recipijenta iz konformistièkog dremeža. Razmotrivši Adornovo tumačenje strategije moderne umetnosti, autor primeæuje da se i ona, nakon početnih uspeha, pokazala nedoraslom vladavini instrumentalnog uma, tj. svetu koji počiva na apstraktnom principu razmene.
PB  - Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Filozofija i drustvo
T1  - Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti
EP  - 162
IS  - 29
SP  - 151
DO  - 10.2298/FID0629151K
ER  - 
@article{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2006",
abstract = "Autor razmatra Adornovo tumačenje strategije moderne umetnosti u njenom pokušaju odolevanja postvarenom svetu. Ovu strategiju moderne umetnosti frankfurtski mislilac označava kao mimezis postvarenja, uvernen da umetnost može oponirati stezi ukletosti jedino ukoliko se identifikuje s njom. Apstraktnost, disonantnost i nihilizam moderne umetnosti Adorno shvata upravo kao mimezis postvarenja. Cilj moderne umetnosti je da vlastitom ružnoćom razobliči prikrivenu „ružnoću“ sveta, da svojom šokantnošću trgne recipijenta iz konformistièkog dremeža. Razmotrivši Adornovo tumačenje strategije moderne umetnosti, autor primeæuje da se i ona, nakon početnih uspeha, pokazala nedoraslom vladavini instrumentalnog uma, tj. svetu koji počiva na apstraktnom principu razmene.",
publisher = "Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Filozofija i drustvo",
title = "Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti",
pages = "162-151",
number = "29",
doi = "10.2298/FID0629151K"
}
Kinđić, Z.. (2006). Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti. in Filozofija i drustvo
Institut za filozofiju i društvenu teoriju.(29), 151-162.
https://doi.org/10.2298/FID0629151K
Kinđić Z. Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti. in Filozofija i drustvo. 2006;(29):151-162.
doi:10.2298/FID0629151K .
Kinđić, Zoran, "Mimezis postvarenja - o Adornovom tumačenju strategije moderne umetnosti" in Filozofija i drustvo, no. 29 (2006):151-162,
https://doi.org/10.2298/FID0629151K . .

Kantovo shvatanje uma

Kinđić, Zoran

(Beograd : Institut društvenih nauka, 2005)

TY  - CONF
AU  - Kinđić, Zoran
PY  - 2005
UR  - http://rfpn.fpn.bg.ac.rs/handle/123456789/1190
AB  - Autor najpre ispituje teorijske i društveno-istorijske pretpostavke
Kantove koncepcije uma. Kantovo suoèavanje s problemom statusa metafizike, kao i
zadaci filozofskog utemeljenja nauke i zasnivanja etike uslovili su uspostavljanje
razlike izmeðu razuma i uma, kategorija i ideja, odnosno teorijske i praktièke sfere.
Nakon razmatranja konstitutivne uloge razuma i regulativne upotrebe ideja u teorijskoj
sferi, autor ispituje Kantovo shvatanje konstitutivne uloge uma u praktièkoj
sferi. Oslanjajuæi se na njegovo uèenje o primatu praktièkog nad teorijskim umom,
morala nad naukom, autor zakljuèuje da je za civilizovanost dovoljan razum, dok je
za moralizovanost neophodan um. Pošto je razmotrio Kantov pokušaj da uvoðenjem
refleksivne moæi suðenja premosti ponor izmeðu nu nosti i slobode, autor ukazuje na
sliènost uma i refleksivne moæi suðenja u pogledu njihove regulativne uloge u teorijskom
saznanju. Ispitivanje odnosa prirode i uma u Kantovoj filozofiji, kao i suèeljavanje
Kantove i Hegelove koncepcije uma, nude pretpostavke za razumevanje
ambivalentnog stava kenigsberškog mislioca prema revoluciji. Nakon preispitivanja
Lukaèeve ocene o Kantu kao tipiènom predstavniku graðanskog mišljenja, autor ne
kraju rada raspravlja da li nam Kantova filozofija mo e pomoæi da prebrodimo krizu
u kojoj se danas èoveèanstvo nalazi.
AB  - Der Verfasser befasst sich zuerst mit den theorethischen und gesellschaftlich-
geschichtlichen Voraussetzungen der Konzeption der Vernunft Kants. Kants
Auseinandersetzung mit dem Problem der Metaphysik, wie auch die Aufgaben einer
philosophischen Begründung derWissenschaft und einer Grundlegung der Ethik, haben
die Einführung eines Unterschieds zwischen Verstand und Vernunft, Kategorien
und Ideen, bzw. der theoretischen und der praktischen Sphäre bedingt. Nach einer
Betrachtung der konstitutiven Rolle des Verstandes und des regulativen Gebrauchs
der Ideen in der theoretischen Sphäre, untersuchet der Autor Kants Auffassung über
die konstitutive Rolle der Vernunft in der praktischen Sphäre. Sich auf seine Lehre
vom Primat der praktischen über die theoretischen Vernunft, bzw. vom Primat der
Moralität über dieWissenschaft stützend, stellt der Verfasser fest, dass für eine Zivilisierung
der Verstand genügt, aber für eine Moralisierung die Vernunft unentbehrlich
ist. Bei seiner Betrachtung von Kants Versuch der Überbrückung des Abgrunds
zwischen Natur und Freiheit durch die Einführung der reflektierenden Urteilskraft,
verweist der Autor auf eine Ähnlickeit zwischen der Vernunft und der reflektierenden
Urteilskraft bezüglich ihrer regulativen Rolle in der theoretischen Erkenntnis.
Die Untersuchung des Verhältnisses zwischen Natur und Vernunft in der Philosophie
von Kant, wie auch die Konfrontation der Konzeptionen der Vernunft von Kant und
Hegel, bietet die Voraussetzungen für das Verstehen eines ambivalenten Verhältnisses
des königsberger Denkers zur Revolution. Nach einer Überprüfung des Urteils
von Lukacs über Kant als einem typischen Vertreter des bürgerlichen Denkens, erörtert
der Verfasser am Ende der Studie, ob uns Kants Philosophie helfen kann, die Krise
zu überwinden, in der sich die Menschheit heute befindet.
PB  - Beograd : Institut društvenih nauka
C3  - Filozofija i društvo : zbornik radova
T1  - Kantovo shvatanje uma
T1  - Kants auffassung der vernunft
EP  - 99
IS  - 25
SP  - 43
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1190
ER  - 
@conference{
author = "Kinđić, Zoran",
year = "2005",
abstract = "Autor najpre ispituje teorijske i društveno-istorijske pretpostavke
Kantove koncepcije uma. Kantovo suoèavanje s problemom statusa metafizike, kao i
zadaci filozofskog utemeljenja nauke i zasnivanja etike uslovili su uspostavljanje
razlike izmeðu razuma i uma, kategorija i ideja, odnosno teorijske i praktièke sfere.
Nakon razmatranja konstitutivne uloge razuma i regulativne upotrebe ideja u teorijskoj
sferi, autor ispituje Kantovo shvatanje konstitutivne uloge uma u praktièkoj
sferi. Oslanjajuæi se na njegovo uèenje o primatu praktièkog nad teorijskim umom,
morala nad naukom, autor zakljuèuje da je za civilizovanost dovoljan razum, dok je
za moralizovanost neophodan um. Pošto je razmotrio Kantov pokušaj da uvoðenjem
refleksivne moæi suðenja premosti ponor izmeðu nu nosti i slobode, autor ukazuje na
sliènost uma i refleksivne moæi suðenja u pogledu njihove regulativne uloge u teorijskom
saznanju. Ispitivanje odnosa prirode i uma u Kantovoj filozofiji, kao i suèeljavanje
Kantove i Hegelove koncepcije uma, nude pretpostavke za razumevanje
ambivalentnog stava kenigsberškog mislioca prema revoluciji. Nakon preispitivanja
Lukaèeve ocene o Kantu kao tipiènom predstavniku graðanskog mišljenja, autor ne
kraju rada raspravlja da li nam Kantova filozofija mo e pomoæi da prebrodimo krizu
u kojoj se danas èoveèanstvo nalazi., Der Verfasser befasst sich zuerst mit den theorethischen und gesellschaftlich-
geschichtlichen Voraussetzungen der Konzeption der Vernunft Kants. Kants
Auseinandersetzung mit dem Problem der Metaphysik, wie auch die Aufgaben einer
philosophischen Begründung derWissenschaft und einer Grundlegung der Ethik, haben
die Einführung eines Unterschieds zwischen Verstand und Vernunft, Kategorien
und Ideen, bzw. der theoretischen und der praktischen Sphäre bedingt. Nach einer
Betrachtung der konstitutiven Rolle des Verstandes und des regulativen Gebrauchs
der Ideen in der theoretischen Sphäre, untersuchet der Autor Kants Auffassung über
die konstitutive Rolle der Vernunft in der praktischen Sphäre. Sich auf seine Lehre
vom Primat der praktischen über die theoretischen Vernunft, bzw. vom Primat der
Moralität über dieWissenschaft stützend, stellt der Verfasser fest, dass für eine Zivilisierung
der Verstand genügt, aber für eine Moralisierung die Vernunft unentbehrlich
ist. Bei seiner Betrachtung von Kants Versuch der Überbrückung des Abgrunds
zwischen Natur und Freiheit durch die Einführung der reflektierenden Urteilskraft,
verweist der Autor auf eine Ähnlickeit zwischen der Vernunft und der reflektierenden
Urteilskraft bezüglich ihrer regulativen Rolle in der theoretischen Erkenntnis.
Die Untersuchung des Verhältnisses zwischen Natur und Vernunft in der Philosophie
von Kant, wie auch die Konfrontation der Konzeptionen der Vernunft von Kant und
Hegel, bietet die Voraussetzungen für das Verstehen eines ambivalenten Verhältnisses
des königsberger Denkers zur Revolution. Nach einer Überprüfung des Urteils
von Lukacs über Kant als einem typischen Vertreter des bürgerlichen Denkens, erörtert
der Verfasser am Ende der Studie, ob uns Kants Philosophie helfen kann, die Krise
zu überwinden, in der sich die Menschheit heute befindet.",
publisher = "Beograd : Institut društvenih nauka",
journal = "Filozofija i društvo : zbornik radova",
title = "Kantovo shvatanje uma, Kants auffassung der vernunft",
pages = "99-43",
number = "25",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1190"
}
Kinđić, Z.. (2005). Kantovo shvatanje uma. in Filozofija i društvo : zbornik radova
Beograd : Institut društvenih nauka.(25), 43-99.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1190
Kinđić Z. Kantovo shvatanje uma. in Filozofija i društvo : zbornik radova. 2005;(25):43-99.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1190 .
Kinđić, Zoran, "Kantovo shvatanje uma" in Filozofija i društvo : zbornik radova, no. 25 (2005):43-99,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfpn_1190 .